خطیبی:

کاهش تقاضای فصلی بر قیمت نفت فشار وارد می‌کند

نماینده سابق ایران در اوپک با بیان این که اکنون عوامل نامطمئن در بازار زیاد است و بر اساس آنها نمی‌توان قیمت نفت را پیش‌بینی کرد، گفت:با ورود به فصل زمستان تقاضای فصلی کاهش می‌یابد و این موضوع می تواند بر قیمت نفت فشار وارد کند.

نماینده سابق ایران در اوپک با بیان این که اکنون عوامل نامطمئن در بازار زیاد است و بر اساس آنها نمی‌توان قیمت نفت را پیش‌بینی کرد، گفت:با ورود به فصل زمستان تقاضای فصلی کاهش می‌یابد و این موضوع می تواند بر قیمت نفت فشار وارد کند.

محمد علی خطیبی طباطبایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، درباره آینده بازار نفت با توجه به این که گفته می‌شود افزایش قیمت‌ها موقت است، تصریح کرد:بازار نفت اکنون با دومیلیون بشکه اضافه عرضه روبه رو است و اگر این اضافه عرضه با رشد تقاضا جذب شود و یا از طریق کاهش عرضه از بین برود قیمت نفت افزایش خواهد یافت.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه وارد فصل بهار می شویم،عامل تقاضای قوی فصل زمستان را نخواهیم داشت و میزان تقاضا تا حدودی کاهش خواهد یافت و می‌تواند بر روی قیمت‌ها فشار وارد کند.

نماینده سابق ایران در اوپک با اشاره به این که نفت ارزان به اقتصاد کشورهای بزرگ مصرف کننده کمک کرده است، گفت:رشد اقتصادی تعدادی از این کشورها بیش از میزانی شده که پیش‌بینی می‌کردند چرا که هزینه تولید آن‌ها کاهش یافته است.

وی رشد اقتصادی کشورهای مصرف کننده را عاملی مثبت و کاهش تقاضای فصلی را عاملی منفی برای بازار نفت عنوان و اضافه کرد:هر یک از این دو که تاثیر بیشتری داشته باشند می‌توانند قیمت‌ها را افزایش و یا کاهش دهند.

خطیبی با اشاره به این که پیش‌یینی رقم برای قیمت نفت امری دشوار است، خاطرنشان کرد: پیش‌بینی شده که در نیمه اول سال میلادی تقاضای جهانی برای نفت اوپک روزانه 28 میلیون است و این در حالی است که اوپک هم اکنون 30 میلیون بشکه نفت تولید می‌کند.

نماینده سابق ایران در اوپک پیش‌بینی تقاضا برای نفت اوپک در نیمه دوم سال را 30 میلیون بشکه اعلام و خاطرنشان کرد: این عامل می‌تواند منجر به افزایش قیمت‌ها شود، اما علاوه بر عوامل اقتصادی عوامل ژئوپلیتیک نیز می‌تواند نیز بر قیمت نفت تاثیرگذار باشد.

وی با اشاره به این که درصورت خاتمه درگیری‌ها در لیبی و افزایش تولید لیبی، میزان اضافه عرضه باز هم افزایش خواهد یافت، تاکید کرد: تولید لیبی تا یک میلیون بشکه و حتی بیشتر قابل افزایش است و همچنین در صورتی که مذاکرات ایران و 1+5 به نتیجه برسد ایران نیز می‌تواند بیشتر تولید کند و در نتیجه ایران و لیبی در مجموع در گام اول می توانند 2 میلیون بشکه به مازاد عرضه اضافه کنند که این امر می‌تواند قیمت‌ها را تحت فشار قرار دهد.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ / ۱۱:۴۵
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 93122413895
  • خبرنگار :