یک استاد هوافضا:

موفقیت واقعی کشور در حوزه فضا در گرو کاربردی شدن دستاوردهاست

عضو هیات علمی دانشکده هوافضا دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی با تاکید بر ضرورت بررسی عملکرد نقاط ضعف و قوت ماهواره‌های ساخته شده در کشور گفت: ماهواره‌های فرستاده شده به فضا فیدبک و اطلاعات عملیاتی به ما نداده است.

عضو هیات علمی دانشکده هوافضا دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی با تاکید بر ضرورت بررسی عملکرد نقاط ضعف و قوت ماهواره‌های ساخته شده در کشور گفت: ماهواره‌های فرستاده شده به فضا فیدبک و اطلاعات عملیاتی به ما نداده است.

به گزارش خبرنگار فناوری ایسنا دکتر مهران میر شمس در همایش «در مسیر پیشرفت، توقف ممنوع » (آینده فضایی کشور در هاله‌ای از ابهام) با اشاره به نحوه شکل گیری سازمان فضایی و پژوهشگاه فضایی ایران افزود: پژوهشگاه فضایی در قالب سازمان فضایی ایران در دولت نهم شکل گرفت و قبلا نیز این سازمان زیر نظر وزارت ارتباطات بوده است.

وی ادامه داد: شورای عالی فضایی پیشنهاد داد که این سازمان زیر نظر بالاترین مقام عالی کشور قرار بگیرد ولی به دلیل محدودیت‌ها این سازمان زیر نظر وزارت ارتباطات رفت و در دولت بعدی نیز با توجه به رشدی که سازمان فضایی کرده بود، با دستور ریاست جمهوری وقت این سازمان از وزارت ارتباطات منفک شد و یک سری از صنایع را ادغام کردند و زیر نظر سازمان فضایی قرار دادند.

میرشمس با بیان اینکه در این زمان سازمان فضایی به دو بخش تقسیم شد، ادامه داد: یک بخش امور مربوط به سیاستگذاری را انجام می‌داد و بخش دیگر کارایی و تکنولوژی را عهده دار بود که به آن بخش پژوهشگاه فضایی ایران گفته می‌شد. وظیفه این پژوهشگاه فعالیت در حوزه فناوری بود و قسمت اداری نیز در خود سازمان شکل گرفت.

وی با تاکید بر اینکه شورای عالی فضایی یک شورای بالادستی و سیاستگذار است، خاطر نشان کرد: همه اقدامات فضایی در این شورا با حضور چند وزیر و نماینده سازمان‌های مختلف برنامه ریزی می‌شود و سیاستگذاری‌های این شورا که ریاست آن بر عهده رئیس جمهور است به تمام نهادهای اجرایی مربوط ابلاغ می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیر، سازمان فضایی ایران را مسوول ابلاغ سیاستگذاری‌های این حوزه دانست و گفت: در کشور یک سری فعالیت‌هایی انجام شد که بسیار ارزشمند بود ولی ادعا نمی‌کنیم که در قله فناوری‌های فضایی قرار داریم و برای نهادینه کردن فضایی که باعث افزایش رفاه اجتماعی و ثروت شود خیلی فاصله داریم.

وی با تاکید بر اینکه از دستاوردهای علمی به دست آمده از این حوزه برای افزایش غرور ملی استفاده شد، خاطر نشان کرد: این در حالی است که زمانی غرور ملی برای یک محقق حاصل می‌شود که دستاوردهای آنها در جامعه مورد بهره برداری قرار گیرد.

میر شمس با اشاره به پرتاب چندین ماهواره ایرانی به فضا، گفت: ماهواره‌هایی که تاکنون ارسال کردیم هیچ فید بک و اطلاعات عملیاتی قابل استفاده‌ای برای ما ارسال نکرده است و این دستاوردها فناوری‌های "دمو" هستند و کاربردی نیستند.

وی با بیان اینکه باید عیب‌ها و ایرادها دیده شود، اضافه کرد: باید مشکلات ماهواره‌های نوید، امید و رصد از جمله این که چرا تصاویر مورد نظر و مطلوب از سوی ماهواره ها ارسال نشدند بررسی شود.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ / ۱۱:۴۲
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 93122011969
  • خبرنگار : 30057