چین به رغم تحریم‌های غرب، همکاری با روسیه را افزایش می‌دهد

دولت چین امروز (یکشنبه) متعهد شد تا به رغم تحریم‌های غرب علیه مسکو به همکاری اقتصادی و دیپلماتیک با روسیه ادامه دهد.

دولت چین امروز (یکشنبه) متعهد شد تا به رغم تحریم‌های غرب علیه مسکو به همکاری اقتصادی و دیپلماتیک با روسیه ادامه دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، وانگ یی، وزیر امور خارجه چین اظهار کرد: همکاری عملی میان چین و روسیه بر پایه نیاز دوجانبه بوده و این همکاری دارای انگیزه داخلی فراوانی است که ظرفیت زیادی برای توسعه داشته و همواره به دنبال نتایج برد- برد است.

هر دو کشور چین و روسیه که از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل هستند در سال‌های اخیر موضع‌گیری‌های مشترکی علیه اقدامات غرب از جمله در ارتباط با جنگ داخلی در سوریه اتخاذ کرده‌اند.

وانگ‌ یی به خبرنگاران در حاشیه کنگره ملی خلق چین که پارلمان این کشور محسوب می شود گفت: پکن و مسکو به همکاری راهبردی و همچنین همکاری برای حفظ امنیت و صلح بین‌المللی ادامه خواهند داد.

اظهارات وانگ یی به معنی آن است که ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه که هدف فشارهای غرب به سبب الحاق شبه جزیره کریمه به خاک کشورش قرار گرفته، می‌تواند روی حمایت دیپلماتیک و اقتصادی چین حساب باز کند. پکن و مسکو در سال‌های اخیر روابط اقتصادی نزدیک‌تری برقرار کرده‌اند و چین نیازمند ذخایر فراوان هیدروکربن روسیه است.

ولادیمیر پوتین و شی جینپینگ، رییس جمهوری چین که در سال گذشته میلادی پنج بار دیدار کردند، رابطه دوستانه نزدیکی دارند. تحریم‌های غرب علیه روسیه سبب شده اقتصاد این کشور نیازمند بازارهای باثبات باشد.

وزیر امور خارجه چین تاکید کرد: مسکو و پکن در حوزه اقتصادی به سختی تلاش خواهند کرد تا تجارت دوجانبه خود را به صد میلیارد دلار افزایش داده و همکاری خود در بخش‌های نفت و گاز ، مالی و انرژی هسته‌ای را تشدید خواهند کرد.

وی همچنین افزود: دو طرف پژوهش و توسعه مشترک هواپیماهای مسافربری بزرگ و دوربرد را تسریع کرده و همکاری‌های خود به منظور توسعه مناطق شرق دور روسیه و ایجاد خطوط راه‌آهن سریع‌السیر را افزایش خواهند داد.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ / ۱۹:۰۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 93121710223
  • خبرنگار : 71415