به بهانه روز مهندس

شهید محمد طرحچی؛بنیانگذار فرماندهی پشتیبانی - مهندسی جنگ

بسیاری فکر می‌کنند، اعضای جهاد سازندگی،هیأتی و بدون انجام کارهای تحقیقاتی و علمی جنگ را اداره می‌کردند. اما اینگونه نیست چرا که در آن زمان واحد پشتیبانی و مهندسی جنگ جهاد چهار مرکز تحقیقات مهندسی داشته است.

بسیاری فکر می‌کنند، اعضای جهاد سازندگی،هیأتی و بدون انجام کارهای تحقیقاتی و علمی جنگ را اداره می‌کردند. اما اینگونه نیست چرا که در آن زمان واحد پشتیبانی و مهندسی جنگ جهاد چهار مرکز تحقیقات مهندسی داشته است.

به گزارش سرویس «فرهنگ‌حماسه» ایسنا، در ایران روز پنجم اسفندماه که سالروز تولد «خواجه نصیر الدین طوسی» است، روز مهندس نامگذاری شده است. یکی از شاخه‌های علم مهندسی،«مهندسی جنگ» نام دارد که مهندسان آن برای مدیریت کردن و سازمان دادن محیط عملیات و نبردها فعالیت می‌کند و در مانورها با بخش پشتیبانی برای محافظ از نیروها و بهبود عملکرد و کارایی ادوات جنگی و انفجاری و محافظت محیطی با کمک گرفتن از هوش مهندسی و تجسس نظامی همکاری می‌کند.

جنگ تحمیلی عراق علیه ایران نیز خالی از شاهکارهای علم مهندسی در جنگ نیست. در آن دوران «محمد طرحچی»، بنیانگذار، مؤسس و فرمانده پشتیبانی - مهندسی جنگ بود. مهندس حسینعلی عظیمی فرمانده «قرارگاه سازندگی کربلا» در دوران جنگ تحمیلی درباره محمد طرحچی» می گوید: «به جرأت می‌گویم در دنیا همانند طرح‌چی در مهندسی جنگ نداشتیم و می‌توانم این ادعا را اثبات کنم.»

اگر بخواهیم مروری بر زندگی نامه «محمد طرحچی» داشته باشیم باید گفت وی در نخستین روز از بهار 1332 در شهر مشهد مقدس متولد شد و دوره ابتدایی را با موفقیت و زیر سایه مهر پدر و مادری مهربان پشت سر گذاشت. در 16 سالگی مادرش را از دست داد.همان روزها وقتی مادرش او را تنها گذاشت، بعد از چند روز به دبیرستان «نصرت ملکی» مشهد که در آنجا تحصیل می‌کرد، برگشت.

از آنجا که محمد از استعداد و هوش سرشاری برخوردار بود، دوران دبیرستان را به سرعت و با درخشش پشت سر نهاد؛ و پس از دریافت دیپلم و سپس قبولی در کنکور در رشته مکانیک به دانشگاه «پلی تکنیک تهران» راه یافت.از بدو ورود به دانشگاه با عضویت در انجمن اسلامی، فعالیت مبارزاتی‌اش را علیه رژیم ستمگر پهلوی آغاز و مطالعات و شناخت خود را نیز عمیق تر کرد.

پس از فارغ‌التحصیلی در رشته مهندسی مکانیک عازم جنوب کشور شد .در زمان انقلاب در راهپیمایی‌ها و تظاهرات و پخش اعلامیه‌ها و شب‌نامه‌ها شرکتی فعال داشت. به کار و فعالیت مهندسی از نوع دفتری رغبتی نشان نمی‌داد اما زمانی که کار راهسازی خوزستان به او پیشنهاد شد استقبال کرد و پذیرفت.

با فرمان تاریخی امام خمینی در سال 1357 سریعاً خود را به جبهه رساند.

در ابتدای جنگ تحمیلی در جبهه‌های جنوب حاضر شد و بخش عظیم کار مهندسی جبهه را بر عهده گرفت شب و روز برایش فرقی نداشت و مدام به کار مشغول بود.
فیلمبرداران بسیاری تلاش می‌کردند تا فیلمی از فعالیت‌هایش تهیه کنند. اما او نمی‌پذیرفت همیشه می‌گفت ما کاری نمی‌کنیم ما وظیفه مان را انجام می‌دهیم. وی نقش به سزایی در زرهی کردن بلدوزرها در جبهه ها داشت. نخستین خاکریزهایی که در مناطق عملیاتی زده شد به همت او بود. با استفاده از ماشین‌آلات سنگین به ساخت سنگر و خاکریز مشغول می‌شد. پیش از عملیات «ثامن‌الائمه»، ستاد پشتیبانی مناطق جنگی جنوب با پیگیریهای مستمر مهندس محمد طرحچی تشکیل شد.

از جمله ابتکارات وی در زمانی که بنیانگذار مؤسس و فرمانده پشتیبانی - مهندسی جنگ بود می‌توان به انجام طرح‌های نظامی مانند: زدن اولین خاکریز توسط بولدوزر در جاده خرمشهر، پیشنهاد طرح ایجاد جاده در باتلاق را مطرح کرد همچنین ایجاد راه باریکه برای دسترسی به سوسنگرد، تعمیر قطعات آسیب‌دیده ماشین‌الات سنگین اشاره کرد. مهندس طرحچی در مدت 20 روز ساخت جاده‌ای میان حمیدیه، جاده‌ی اهواز - اندیمشک را به انجام رساند. طرح آتش زدن رود کارون و پل مارد و قطع کردن ارتباط عراقی‌ها با شرق کارون از طرح‌های شهید طرحچی بود.

او سه روز پیش از رفتن به خواستگاری و در روز 11 شهریور سال 60 در منطقه عملیاتی «بستان»، محمد طرحچی در حال قنوت نماز مغرب توسط تانکی هدف گلوله قرار گرفت و به مقام رفیع شهادت نایل آمد از محمد تنها سر و نیم‌تنه بالا و دودست و قسمتی از سینه باقی ماند. پیکرش با هواپیما به مشهد انتقال دادند و پس از تشیع در بهشت رضای شهر مشهد آرام گرفت.

به گزارش ایسنا، کتاب «عصر روز سوم» زندگی نامه داستانی مهندس شهید محمد طرح چی است که در 148 صفحه از سوی انتشارات «آل‌احمد(ع)» در شمارگان 3000 نسخه به چاپ رسیده است.

مهندس شهید محمد طرحچی

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۵ اسفند ۱۳۹۳ / ۰۹:۰۳
  • دسته‌بندی: فرهنگ حماسه
  • کد خبر: 93120502610
  • خبرنگار : 71451