مدیرکل دفتر آموزش فنی و حرفهای وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: استعداد دانشآموزان فقط در رشتههای نظری تعریف نشود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه زنجان، سیدمحسن حسینیمقدم در نشستی خبری گفت: آموزش و پرورش متولی رسمی آموزشهای فنی و حرفهای در کشور است که 41 درصد دانشآموزان مقطع متوسطه دوم در پایه تحصیلی دوم و سوم در هنرستانها تحصیل میکنند که باید بر اساس سیاستگذاریهای کلان برنامه پنجم توسعه 46.2 درصد از دانشآموزان به آموزشهای فنی و حرفهای مشغول باشند که این پیشبینی باید تا سال آینده محقق شود.
وی افزود: هدف آموزشهای هنرستانی، آشنایی دانشآموزان با یک حرفه است تا بتوان استعداد مهارتی آنها را پرورش داد. از طرفی به دنبال این موضوع هستیم که ارتباط و توانایی مغز و دست هنرجویان شکوفا شود. همچنین باید به سمت ایجاد اشتغال حرکت کنیم و با توجه به اینکه هنرستانها زمینهساز اشتغال هستند باید به این آموزشها توجه شود تا دانشآموزان به عنوان نیروی ماهر وارد جامعه شوند.
مدیرکل دفتر آموزش فنی و حرفهای وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه هماکنون به ازای یک تکنسین چهار مهندس در جامعه وجود دارد، در حالی که این موضوع باید برعکس باشد گفت: دانشآموزان فنی و حرفهای در 43 رشته مشغول به تحصیل هستند که چهار رشته کشاورزی، 19 رشته خدماتی و مابقی در زمینه صنعت است. همچنین در کارودانش نیز 266 رشته فعال است، این در حالیست که امکان ادامه تحصیل در دانشکدههای فنی و حرفهای، آزاد و علمی-کاربردی برای این دانشآموزان وجود دارد.
وی اظهار کرد: از سال 95 که سند تحول بنیادین به سطح آموزشهای مقطع دبیرستان میرسد آموزشهای این مقطع از دو سال به سه سال افزایش مییابد. همچنین دفتر آموزشهای فنی و حرفهای در راستای ارتقای کیفیت آموزشهای خود برنامههای مختلفی دارد که برگزاری مسابقات علمی، عملی و جشنواره هنرهای تجسمی نمونههای آن است که جشنواره هنرهای تجسمی مردادماه سال آینده در زنجان برگزار خواهد شد که شناساندن رشتههای هنری به جامعه مخاطب، اولیا و دانشآموزان از اهداف این جشنواره است.
حسینیمقدم تصریح کرد: در این جشنواره شرایطی فراهم میشود که استعداد و خلاقیت دانشآموزان در حال تحصیل و معلمان آنها مشخص شود. همچنین پویایی هنرآموزان، ارزیابی کیفی آموزشهای فنی و حرفهای و فضای رقابتی سازنده برای هنرجویان از دیگر اهداف این جشنواره است.
جشنواره هنرهای تجسمی در شش رشته گرافیک، نقشهکشی معماری، صنایعدستی، نقاشی، انیمیشن و طراحی دوخت با موضوعات مختلف دینی، فرهنگی اجتماعی، اقتصادی، موضوعات روز جامعه، مناسبتهای ملی، حفظ میراثفرهنگی، هفته مشاغل، پوشاک ملی، بحران آب و ... برگزار خواهد شد.
وی یادآور شد: در مورد آموزشهای هنرستانی نیازمند جریانسازی فرهنگی هستیم که نقش رسانهها در یاری رساندن در این زمینه بسیار اهمیت دارد؛ چرا که به کمک رسانهها میتوان این موضوع را تبیین کرد که استعداد دانشآموزان در آموزشهای نظری تعریف نشود. هماکنون عمده افراد بیکار جامعه کسانی هستند که پس از اخذ مدرک لیسانس یا فوقلیسانس به ادارات آموزش فنی و حرفهای مراجعه میکنند تا یادگیری مهارت شغلی را آغاز کنند. در طول آموزشهای این افراد هزینههای بسیار صرف شده و از آن استفاده نشده است.
مدیرکل دفتر آموزش فنی و حرفهای وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: برای رسیدن به توسعه پایدار و افق 1404 نیازمند ایجاد اشتغال هستیم. آموزشهای اولیه اشتغال در هنرستانها انجام میشود و بر اساس شاخصهای ارزشیابی آموزش و پرورش برای پنج سال آینده باید 48.26 درصد دانشآموزان در هنرستانها تحصیل کنند که نشاندهنده ضرورت و نیاز کشور به اشتغال است.
وی در خصوص فرهنگسازی تحصیلات فنی و حرفهای در جامعه تاکید کرد: برنامههای متنوعی برای دفتر فنی و حرفهای پیشبینی شده است که مهمترین فعالیت، فرهنگسازی این رشتهها در جامعه است. این کار با فعالیتهایی همچون حضور در استانها، حضور در بین اصحاب رسانه، حضور در بین خانوادهها و حضور هنرآموزان در بین دانشآموزان متوسط دور اول انجام میشود؛ چرا که توسعه متوازن رشتهها اهمیت بالایی دارد. این در حالیست که تب رشته تجربی در بین خانوادهها همهگیر شده و نیازمند فرهنگسازی و معرفی توان خود در این زمینه هستیم.
وی در خصوص آمار اشتغال هنرجویان هنرستانهای فنی و حرفهای و کارودانش گفت: بر اساس سرشماری سال 90 از بین سه میلیون فارغالتحصیل فنی و حرفهای، یک میلیون و 500 هزار نفر شاغل و 700 هزار نفر جویای کار بودهاند که این آمار نشان میدهد بیش از 50 درصد فارغالتحصیلان به طور مستقیم وارد بازار کار شدهاند. 74 درصد مشاغل با دست انجام میشود، لذا فارغالتحصیلانی که توانایی بهرهبرداری از دست و مغز خود را دارند میتوانند به راحتی شاغل شوند، چرا که آمار نشان میدهد هرچه مدارج علمی بالاتر رفته باشد میزان اشتغال کاهش مییابد.
انتهای پیام