علائم شایع استرس شغلی شامل مشکلات خواب، کماشتهایی، کمبود اعتماد به نفس و تفکرات منفی هستند.
به گزارش سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، داشتن یک شغل پراسترس، بهداشت روانی را به طور جدی تهدید میکند و بسیاری از کارمندانِ ساکن شهرها به دلیل سبک زندگی غیرسالمی که دارند بیشتر با آسیبهای ناشی از استرس از جمله اضطراب، اعتیاد و اختلالات جدی روانی مواجه هستند. کارشناسان معتقدند که مهمترین راه مقابله با این استرس، شناسایی عوامل تشدیدکننده آن، علائم آن و در نهایت مدیریت و کنترل صحیح این استرس است.
آنها پیشنهاد میکنند که هیچ گاه نباید علائم فیزیکی و روانی استرس نادیده گرفته شود و فرد زمانی که قادر به مدیریت این اختلال نباشد باید از دیگران تقاضای کمک کند. به گزارش ایسنا به نقل از وارف، توصیههای زیر نکات ساده اما مفیدی هستند که افراد و سازمانها میتوانند برای مقابله با استرسهای شغلی به کار گیرند:
- مراقبت از خود
ورزش و فعالیت جسمی مرتب، بزرگترین عامل موثر در کاهش استرس است. رژیمهای غذایی مناسب و کاهش مصرف نوشیدنیهای کافئیندار نیز در این زمینه بسیار اهمیت دارد. علاوه بر این هفت تا هشت ساعت خواب شبانه از آسیب پذیری بدن در برابر استرس جلوگیری میکند.
- مدیریت کارها
زمانی که به کارمندی این فرصت داده می شود که خودش جریان کارها را مدیریت کند، این شیوه هم برای او و هم به لحاظ بهبود کیفیت و بازده کاری مفید است. این توانایی از استرس کارمندان تا حد زیادی می کاهد و کیفیت کار آنها را بهبود میبخشد.
- تشکیل گروههای کارآمد
مدیران نقش موثری در کاهش استرس دارند و با مدیریت موثر میتوانند سازگاری بیشتری را در اعضا به وجود آورند و استرسهای شغلی را کمتر کنند. در واقع مدیران با ایجاد یک فضای حمایتی و بدون تبعیض، الگوی خوبی نیز برای کارمندان هستند.
- بهبود ارزشهای سازمانی
ارزشهای سازمانی زمانی در بهترین شرایط قرار دارند که بتوانند یک سیستم کاری فعال و مولد را در روند انجام کارها به جریان بیاندازند. اگر این شرایط را در سازمان خود ندارید شاید وقت آن رسیده که ارزشهای سازمانی را تغییر دهید.
- کمک خواستن از دیگران
در هنگام استرس کمک خواستن از دیگران و در صورت لزوم گفتاردرمانی میتواند بسیار مفید باشد.
انتهای پیام