معاون علمی و فن‌آوری رییس‌جمهور: تجاری‌سازی تکنولوژی با رانت و بودجه دولتی اتفاق نمی‌افتد

معاون علمی و فن‌آوری رییس‌جمهور گفت: تجاری‌سازی تکنولوژی با رانت و بودجه دولتی اتفاق نمی‌افتد.

معاون علمی و فن‌آوری رییس‌جمهور گفت: تجاری‌سازی تکنولوژی با رانت و بودجه دولتی اتفاق نمی‌افتد.

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌ای خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ستاری، معاون علمی و فن‌آوری رییس جمهور صبح پنج‌شنبه در مراسم افتتاح دومین نمایشگاه دستاوردهای مرکز ملی علوم و فنون لیزر ایران گفت: ما به خوبی دانش را توسعه می‌دهیم و دولت هم باید در توسعه مرز دانش سرمایه گذاری و حمایت کند؛ همان طور که در زمینه فن‌آوری هسته‌ای و موشکی هزینه کردیم و نتیجه خوبی هم دریافت کردیم اما تجاری‌سازی تکنولوژی با رانت دولت اتفاق نمی‌افتد؛ بلکه به مکانیسم بازار و بخش خصوصی وابسته است.

او گفت: شوروی انسان به فضا فرستاد، اما مردمش یخچال در خانه‌های‌شان نداشتند، بنابراین باید ساز و کار تبدیل علم و تکنولوژی را توسط بخش خصوصی فراهم کنیم.

ستاری افزود: باید سعی کنیم تکنولوژی‌هایی را که به دست می‌آوریم به دنیا بفروشیم و ما به عنوان دولت در کنار بخش‌های دولتی تولید علم و فن‌آوری هستیم.

معاون علمی و فن‌آوری رییس‌جمهور با بیان این که امروز کشور لیزرهایی ساخته می‌شود که یک دهم آن هم در فهرست اقلام وارداتی ما نیست و کیفیت بسیار عالی هم دارند، افزود: برای تجاری‌سازی این لیزرها فقط باید بخش خصوصی وارد شود.

وی گفت: بخشی از درآمد مرکز لیزر باید با فروش تکنولوژی‌هایی که در آن تولید می‌شود تامین شود. متاسفانه مراکز دانشگاهی و علمی ما به شدت به دولت وابسته‌اند در حالی که نباید این‌طور باشد. ما برای پیاده‌سازی تکنولوژی در زمینه‌های کشاورزی، رادیوداروها و ... تجربیات بسیار قابل توجهی در اختیار داریم. هم‌چنین در بخش دفاعی کارها و مزایای زیادی را می‌بینیم. ما امروز در خصوص جلوگیری یا مهار آتش‌سوزی در جنگل‌ها می‌توانیم از تکنولوژی پهپادها که در بخش دفاعی ما تولید می‌شود استفاده کنیم. استفاده از پهپادها برای شناسایی بخش‌هایی از جنگل‌ها که آتش می‌گیرند بسیار کارآمد است و ما بهترین پهپادها را در دنیا می‌سازیم.

معاون علمی و فن‌آوری رییس‌جمهور تاکید کرد: باید این توانمندی‌ها در تولید دانش و تکنولوژی به سمت تجاری‌سازی برود تا مردم شیرینی پول‌هایی که برای ساخت این تکنولوژی و به دست آوردنش هزینه شده است را احساس کنند. تکنولوژی در مراحل تولید به جایی می‌رسد که قابلیت واگذاری به بخش خصوصی را دارد و ما باید به این مساله توجه کنیم.

او گفت: بزرگ‌ترین اشتباه ما در سال‌های گذشته این است که فکر کردیم اگر پول دولت را به یک استاد مکانیک دانشگاه بدهیم او برای ما تعداد قابل توجهی پمپ و کمپرسور و ... می‌سازد اما این اتفاق نمی‌افتد چرا که ساختن این‌ها کاری تجاری است و نباید به عهده یک استاد دانشگاه و یا مرکز تحقیقاتی گذاشته شود بلکه بخش خصوصی باید این وظیفه را به عهده بگیرد.

ستاری تاکید کرد: اگر مراکز تحقیقاتی، علمی و دانشگاهی می‌خواهند بودجه مناسبی داشته باشد باید هر روز لیزرهای جدید بسازند و تولید و گسترش آن‌ها را به بخش خصوصی بسپارند.

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۲۵ دی ۱۳۹۳ / ۱۲:۵۲
  • دسته‌بندی: انرژی هسته‎‌ای
  • کد خبر: 93102513897
  • خبرنگار : 71049