بیست‌وهشتمین کنفرانس وحدت اسلامی

تسخیری: امام موسی‌صدر منادی وحدت بین اسلام و مسیحیت بود

رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: امام موسی صدر با برادران اهل سنت در سراسر جهان رفت‌وآمدهای زیادی داشتند و در عرصه‌های مختلف قدم‌های بلندی برداشتند.

رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: امام موسی صدر با برادران اهل سنت در سراسر جهان رفت‌وآمدهای زیادی داشتند و در عرصه‌های مختلف قدم‌های بلندی برداشتند.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آیت‌الله محمدعلی تسخیری در سومین روز از بیست‌وهشتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی با عنوان "امت واحده اسلامی؛ چالش‌ها و راهکارها" و در نشست تکریم شخصیت‌های تقریبی، با بیان این‌که «ما برای بزرگداشت سه شخصیت مهم در عرصه وحدت گرد هم جمع شده‌ایم که هر یک به تنهایی در این عرصه اثرگذار هستند» به شخصیت امام موسی صدر (ع) اشاره و اظهار کرد: ایشان درعرصه علم و معرفت و جهاد همواره پیشتاز بود.

وی ادامه داد: سفر امام موسی صدر (ع) به لبنان نقطه عطف زندگی ایشان بود که دستاوردهای بسیار زیادی داشت و با مسئله‌هایی همچون محرومیت‌های فرهنگی به مبارزه برخاست و در این راستا دانشگاه‌ها و مدرسه‌هایی که سنگرهای مقابله با تهاجم فرهنگی بود را تاسیس کرد.

رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ادامه داد: امام موسی صدر (ع) با محرومیت اقتصادی نیز مبارزه می‌کرد و موسسه فرهنگی جبل عامل و انجمن احسان را فعال کرد که تاثیر بسیار زیادی داشته است. همچنین انجمن فنی و حرفه‌ای را برای حمایت از زنان و دختران تاسیس کرد و انجمن پزشکان و رسیدگی به سالخوردگان یکی دیگر از فعالیت بزرگ ایشان بود. همچنین در جنبه‌های مدیریتی و سیاسی نیز نقش داشتند و مجلس اعلای شیعیان را افتتاح کردند.

تسخیری خاطرنشان کرد : ایشان یک شخصیت پیشتازانه‌ای داشتند و موانع و پروسه‌هایی که مقاومت را دچار مشکل کردند تبیین می‌کردند. ایشان در حوزه و دانشگاه بسیار فعالیت داشتند و دارای شخصیت عرفانی بودند و بر وحدت اسلامی در لبنان تاکید زیادی داشتند و با برادران اهل سنت در سراسر جهان رفت و آمدهای زیادی داشتند و در عرصه‌های مختلف قدم‌های بلندی برداشتند و پا را از چارچوب اسلام فراتر نهاده و منادی گفت‌وگوی مسالمت آمیز بین اسلام و مسیحیت بودند.

وی در پایان گفت: امام موسی صدر (ع) علیرغم تمامی این کارها تالیفات بسیار زیادی داشتند که از جمله آن‌ها اسلام و فرهنگ اقتصادی،‌ منبر و محراب، اسلام و زنان بود.

آیت‌الله شیخ فاضل مالکی یکی از علمای برجسته عراق نیز در این نشست با بیان این‌که «وحدت برای یک زمان خاص نیست و همواره باید وحدت داشته باشیم» اظهار کرد: وحدت نصب‌العین ما است و همواره باید به این اصل اساسی توجه کنیم. وحدت به معنای طرفداری یک جریان علیه جریان دیگری نیست. اگر بدن‌های ما ادعای وحدت داشته باشد ولی در روح و رفتار وحدت و هماهنگی و انسجام نباشد فایده‌ای ندارد. منظور از وحدت از دست دادن هویت نیست. ما در عین اینکه می‌توانیم هویت خودمان را حفظ کنیم می‌توانیم وحدت هم داشته باشیم.

وی ادامه داد: یکی از خطرات وحدت این است که بخواهیم برای غیر از خدا کاری را انجام دهیم. وحدت در تمام عرصه‌های دینی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و جود دارد. حضرت محمد(ص) در مدینه یک جامعه واحد را تشکیل داد. علی رغم اینکه در آن زمان ادیان مختلفی در شهر مدینه بود ولی پیامبر(ص) با تصویب قانون اساسی که همزیستی مسالمت آمیز در آن حرف اول را می‌زد وحدت را به وجود آورد.

این عالم برجسته کشور عراق تاکید کرد:‌ یکی از تعاریف زیبای وحدت این است که اتفاق نظر جوامع براساس فصل مشترک آن‌ها باشد. ما باید در راستای وحدت فقط شعار ندهیم بلکه به آن عمل هم کنیم. وحدت باید در تمام سطوح مختلف و در تمام نهادها و دستگاه‌های جامعه به وجود بیاید.

وی در پایان گفت:‌ وحدت افق‌ها و ابعاد مختلفی دارد که اولین بعد آن سیاسی است و بعد بعدی آن وحدت اقتصادی است و بعد بعدی وحدت اجتماعی و انسانی است که می‌تواند تاثیر بسیار مهمی را در جوامع اسلامی داشته باشد.

همچنین در ادامه این مراسم شیخ محمد سعید نعمانی یکی دیگر از علمای برجسته عراق اظهار کرد:‌ ما 28 سال است که از وحدت صحبت می‌کنیم و قبل از این هم در قرن‌های گذشته نیز وحدت یک اصل اساسی بوده است. عقل قبل از شرع حکم می‌کند که به مساله وحدت بپردازیم و خداوند در قرآن و پیامبر(ص) و ائمه همگی بر وحدت تاکید داشتند چراکه اگر وحدت نباشد بنیان یک خانواده به خطر می‌افتد تا چه رسد به یک جامعه اسلامی.

وی در پایان گفت: این نشست‌ها باید تداوم داشته باشد چرا که این نشست‌ها به معنای روشنایی است و تقریب بین مذاهب قطعا بر عهده علمای اسلام است و علما مسئول انجام این ماموریت مهم هستند.

به گزارش ایسنا در پایان نشست تکریم و بزرگداشت علمای تقریب مذاهب توسط آیت‌الله اراکی، آیت الله تسخیری و حداد عادل از سه شخصیت بزرگ و اثرگذار در عرصه تقریب مذاهب تقدیر و تشکر شد. ابتدا از شیخ سعید شعبان تقدیر به عمل آمد، سپس از خانواده امام موسی صدر (ع) و حجت‌الاسلام والمسلمین واعظ‌زاده نماینده آیت‌الله واعظ‌زاده تقدیر شد.

انتهای پیام

  • جمعه/ ۱۹ دی ۱۳۹۳ / ۱۸:۱۷
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 93101910505
  • خبرنگار : 71461

برچسب‌ها