پایان بررسی عتیقه‌های ایرانی/ آمادگی برای نمایش عمومی

مجموعه‌ی تاریخی «خوروین» که به تازگی از بلژیک استرداد شده، بررسی و در دفتر اموال موزه‌ی ملی ایران ثبت شد.

مجموعه‌ی تاریخی «خوروین» که به تازگی از بلژیک استرداد شده، بررسی و در دفتر اموال موزه‌ی ملی ایران ثبت شد.

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا‌، در سال ۱۳۴۴ یک فرانسوی از طریق یک دیپلمات بلژیکی، 349 قلم شیء و آثار باستانی کشف شده از ناحیه «خوروین» متعلق به 3000 تا 3500 سال قبل را که توسط دو باستان‌شناس ایرانی و خارجی کاوش شده بود،‌ به مرور از کشور خارج کرد اما پس از این‌که دولت ایران از وجود این اشیای عتیقه در موزه‌ «سنکانتر» در بروکسل بلژیک مطلع شد، در سال ۱۳۶۰ در محاکم بلژیک طرح دعوی کرد و گرچه چند بار در این شکایت بازنده بود، اما در نهایت موفق به بازگرداندن این اشیای قدیمی و ارزشمند از بلژیک به ایران شد و در حال حاضر این آثار در موزه‌ی ملی ایران در دست بررسی هستند.

مهناز گرجی، رئیس موزه ملی ایران در این زمینه به خبرنگار ایسنا گفت: از روز شنبه - ششم دی‌ماه - کار بررسی این مجموعه‌ آغاز شد و در حال حاضر همه‌ی آنها بررسی و به امین اموال موزه‌ی ملی ایران تحویل داده شدند. همچنین مراحل ثبت آثار در دفتر موزه و مطابقت آنها با فهرست اصلی انجام شد و اکنون در حال آماده‌سازی نمایشگاه برای نمایش عمومی این مجموعه استردادی از بلژیک هستیم.

وی تاکید کرد: زمانی که امین اموال موزه ملی ایران این آثار را تحویل می‌گیرد، در واقع آنها به موزه وارد می‌شوند، چون در دفتر اموال موزه ثبت می‌شوند.

او با تاکید بر اینکه نمایشگاه این آثار در چند روز آینده در موزه‌ی ملی ایران برپا می‌شود، گفت: حداقل زمان برای برپایی نخستین نمایشگاه دو هفته است، اما به طور قطع این مدت زمان افزایش می‌یابد.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر این مجموعه ارزشمند پتانسیل نمایش به صورت مجزا از دیگر آثار خوروین که در موزه‌ی ملی هستند را دارد، گفت: دیگر آثار به دست آمده از محوطه‌ «خوروین» که در سال‌های 1328 و 1332 توسط باستان‌شناسان ایرانی و خارجی به دست آمده بود و هنوز برخی از آن‌ها در ویترین‌های موزه‌ی ملی هستند، فعلا در آن نمایشگاه، نمایش داده نمی‌شوند.

گرجی همچنین با اشاره به قرار داشتن این مجموعه استردادی در جعبه‌های مُهر و موم شده به مدت 30 سال افزود: 14 قلم شیء براساس پیش‌بینی‌هایمان آسیب دیده بودند که در این مدت زمان آن‌ها را نیز به صورت اضطراری مرمت کردیم.

او در ادامه این 349 قلم شیء را که در 13 جعبه به ایران برگردانده شده شامل 217 سفال‌، 128 مفرغ و 4 شیء ترکیبی متشکل از سفال و مفرغ دانست.

رئیس موزه‌ی ملی ایران همچنین درباره ایجاد شناسنامه برای این مجموعه استردادی اظهار کرد: همه این مجموعه از آثار قبل از خروج غیرقانونی از کشور در کتاب «گورستان متروپل خوروین » اثر لویی واند نبرگ در سال 1964 میلادی چاپ شد، او کاوش در محوطه‌ی «خوروین» را در سال 1332 انجام داده بود.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۹ دی ۱۳۹۳ / ۱۴:۴۱
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 93100904762
  • خبرنگار : 71191