یک کارشناس امور بانکی:

نبود دانش و تخصص فساد را به بانک‌ها آورد

تا هنگامی که دانش و تخصص بانکداری در بین مدیران بانکی وجود نداشته و بانک‌ها و موسسات از سوی مراکز قدرتمند حمایت شوند، فساد در این حوزه پایان ندارد.

تا هنگامی که دانش و تخصص بانکداری در بین مدیران بانکی وجود نداشته و بانک‌ها و موسسات از سوی مراکز قدرتمند حمایت شوند، فساد در این حوزه پایان ندارد.

احمد حاتمی یزد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به مباحث اخیر درباره‌ی انحلال بانک‌ها و یا وقوع فساد در این حوزه اظهار کرد: باوجود اینکه تعداد زیادی از بانک‌های ما خصوصی هستند؛ اما بانکهای بزرگ دولتی که ظاهرا خصوصی شده اند همچنان دولتی بودن خود را حفظ کرده‌اند، بر این اساس انحلال حتی اگر به‌طور جدی مطرح باشد در برگیرنده بانک‌های قدیمی نیست و آنها را تهدید نمی‌کند بلکه شامل تعدادی از بانک‌های خصوصی است که تخلفاتی داشته و بانک مرکزی برای ساماندهی آنها ناچار به ورود شده است.

وی با بیان این‌که ساختار اقتصادی ما در گذشته تاکنون به گونه‌ای بوده که اجازه تاسیس بانک را به افرادی که تخصص کافی نداشته و به مراکز قدرت متصل بوده‌اند داده است، گفت: این در حالی است که تعدادی را می‌شناسیم که بیش از 10 سال است با وجود برخورداری از تخصص کافی در حوزه بانکداری، تجربه و حتی پول لازم، نتوانسته‌اند جواز تاسیس یک بانک را دریافت کنند در حالی که می‌توانستند در این امر موفق عمل کنند.

وی با بیان اینکه با توجه به سازوکاری که در سیستم بانکی وجود دارد بانک مرکزی هرآنقدر هم که عزم جدی برای ساماندهی بانک‌ها داشته و بخواهد آنها را از ادامه تخلف بازداشته و حتی اقدام به انحلال آنها کند نمی‌تواند به‌طور جدی آن را اجرایی کند، گفت: چرا که بانک‌های متخلف اغلب همان‌هایی هستند که توسط بخش‌هایی حمایت شده‌اند که هنوز هم آنها را مورد توجه قرار داده و پشت آنها می‌ایستند؛بنابراین به راه‌افتادن طیفی از اخبار و اظهارات مبنی بر احتمال انحلال یک بانک تنها می‌تواند تهدیدی برای آنها بوده تا خود را اصلاح کنند.

مدیر عامل سابق بانک صادرات ضعف در مدیریت بانک‌ها را دلیل اصلی شکل‌گیری تخلف و فساد در سیستم بانکی دانست و افزود: متاسفانه وقتی مدیران عامل بانک‌ها از آموزش لازم برای امور بانکی بالاخص بانکداری مدرن برخوردار نبوده حتی تحصیلات آنها در این زمینه نیست چگونه می‌توان امید داشت که بتوانند همه جانبه حوزه خود را مدیریت کرده و تمام لایه‌های آن را تحت کنترل داشته باشند. در این حالت افرادی که به دنبال مفاسد هستند می‌توانند به راحتی از ضعف کنترل داخلی بانک‌ها استفاده کرده و به مقاصد خود دست یابند که نتیجه‌ای همچون اختلاس سه هزار میلیاردی و یا فساد 12 هزار میلیاردی را در بر خواهد داشت.

اعلام فساد حرفه‌ای باشد

وی با اشاره به گسترش قابل تامل فساد در جامعه به خصوص بخش اقتصادی گفت: متاسفانه در طول سالیان گذشته آنقدر شکل گیری فساد بیشتر شده که مردم در هر حالتی منتظر شنیدن چنین خبرهایی هستند این در حالی است که رییس جمهور در سخنان اخیر خود به خوبی نسبت به این موضوع هشدار داده و از لایه‌های درونی فساد سخن گفت.

این کارشناس امور بانکداری اشاره ای هم به نحوه بیان انحلال و یا فساد در سیستم بانکی داشت و یادآور شد: هرچند که اگر قرار است فساد کشف شده و یا انحلال یک بانک در مجامع عمومی مطرح شود، باید کاملا حرفه‌ای بوده و تبعات آن در نظر گرفته شود، اما به هر حال اگر هم کسی در جایگاهی بانک یا موسسه‌ای را متهم کرد باید در صورتی که بخش خاطی مدعی بیان دروغ و یا تهمتی هست از خود دفاع کرده و مستندات را ارائه کند.

حاتمی یزد خاطر نشان کرد: با وجود موجی که اخیرا در شبکه بانکی به راه افتاد، اما خروج سپرده‌ها به حدی نبود که بانک‌ها را تهدید کند و اگر هم چنین اتفاقی افتاد قابل قبول بود. این در حالی است که شبکه بانکی آنقدر پیوسته است که در صورت بروز چنین مسائلی بانک‌ها یکدیگر را مورد حمایت قرار دهند در عین حال که بانک مرکزی نیز در این شرایط از آنها حمایت کرده و مانع از هرگونه بحران اجتماعی و یا سلب اعتماد خواهد شد.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲۴ آذر ۱۳۹۳ / ۱۰:۳۰
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 93092414031
  • خبرنگار : 71467