اسکنبیل خراسانی مقوی برای التیام زخم لثه‌ها

پژوهشگر گیاهان دارویی در خراسان‌جنوبی گفت: اسکنبیل خراسان دارویی گیاهی است که برای التیام زخم لثه‌ها مفید است.

پژوهشگر گیاهان دارویی در خراسان‌جنوبی گفت: اسکنبیل خراسان دارویی گیاهی است که برای التیام زخم لثه‌ها مفید است.

«محسن پویان» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: اسکنبیل خراسانی گیاهی متعلق به خانواده‌ی علف هفت بند است. در این جنس گیاهانی چوبی، دارای ساقه‌های فراوان و انبوه دیده می‌شود که به طور ثانوی تقسیم شده و بند بند است.

این پژوهشگر گیاهان دارویی افزود: گل‌های اسکنبیل خراسانی «نر- ماده» و گلپوش گلبرگ مانند دارند. میوه آن فندقه و دارای چهار بال است.

پویان اظهارکرد: اسکنبیل از گونه‌های شاخص مقاوم به خشکی است که در گوشه و کنار دشت‌ها و بیابان‌های منطقه می‌روید. برگ‌های اسکنبیل نسبت به گیاهان دیگر دوام کمتری دارند و زودتر می‌افتند.

وی ادامه داد: ریشه اسکنبیل در طب گیاهی کاربرد دارد برای این منظور ریشه را خرد کرده می‌جوشانند و از جوشانده آن به صورت غرغره برای التیام زخم لثه‌ها و رفع شلی لثه‌ها استفاده می‌شود.

این پژوهشگر گیاهان دارویی گفت: دم‌کرده گل و میوه آن برای گرما زدگی بسیار اثر بخش است، گل‌های آن غنی از پروتئین بوده و مصرف آن به صورت خام یا به شکل سالاد بسیار اثر بخش و مفید است.

پویان گفت: مقدار مصرف از ریشه روزانه 30- 20 گرم به صورت جوشانده و گل و میوه به صورت دم کرده و روزانه 20-10 گرم است.

وی خاطرنشان کرد: اسکنبیل در سطح وسیع در خراسان جنوبی مشاهده می‌شود، در نواحی شرقی و جنوب غرب و جنوب شرق قاینات مشاهده می‌شود.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۹ آذر ۱۳۹۳ / ۱۰:۱۵
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 93091911710
  • خبرنگار :