جلسه تبیین فرآیندهای جدید بنیاد ملی نخبگان و نقش دانشگاهها در اجرای مقررات جدید اعطای جایزه تحصیلی با حضور دکتر غلامعلی منتظر، معاون پژوهش و برنامهریزی بنیاد ملی نخبگان و معاونان آموزشی دانشگاههای تهران در محل بنیاد برگزار شد.
به گزارش سرویس علمی ایسنا، در ابتدای این نشست، دکتر علی منتظر هدف از برگزاری این جلسه را ایجاد هماهنگی با دانشگاههای اصلی در اجرای برنامههای بنیاد اعلام و اظهار کرد: بنیاد ملی نخبگان با هدف شناسایی، جذب، هدایت، توانمند کردن، بکارگیری و اثرگذاری صاحبان استعدادهای برتر و نخبگان در کشور تأسیس شده و به همین دلیل تلاش جدی میکند که در اجتماعات مختلف نخبگانی صاحبان استعدادهای برتر را شناسایی و توانمند کند.
وی با اشاره به این نکته که گستره کار بنیاد فقط مربوط به دانشجویان و دانشگاهیان نمیشود، بلکه بنیاد گستره بزرگی را شامل میشود، افزود: لیکن یکی ازمهمترین این اقشار، دانشجویانی هستند که در درون دانشگاهها مشغول به تحصیل هستند.
منتظر خاطرنشان کرد: در روال قبل بنیاد هیچ کاری با دانشگاهها نداشته و دانشگاهها نیز هیچ رابطه مستقیمی با بنیاد نداشتند و خود فرد به واسطه افتخاری که کسب کرده بود، در بنیاد پرونده تشکیل میداد و مستقیم با بنیاد در ارتباط بود. در دوره جدید بنیاد تأمل خود را در چند حوزه دانشجویی، دانشآموختگان برتر و استادان سرآمد با دانشگاه بیشتر کرده است و قصد دارد اختیارات خود را به دانشگاهها واگذار کند.
وی در ادامه به بیان نکات مهم آییننامه اعطای جایزههای تحصیلی به دانشجویان صاحب استعداد برتر پرداخت و افزود: از سال 1386 بنیاد ملی نخبگان جایزه تحصیلی خود را به تعدادی از دانشجویان که صاحب استعداد برتر بودند، اعطا میکرد که اهم آن عبارت از «کمک هزینه ماهانه تحصیلی، از 500 هزار ریال تا 3/7 میلیون ریال که از دوره کارشناسی تا دکتری و در سه سطح مختلف به دانشجویان صاحب استعدادهای برتر پرداخت میشد. کمترین مبلغ پرداختی 50 هزار تومان و بیشترین مبلغ پرداختی 730 هزار تومان برای دانشجویان دوره دکتری بوده است»، «کمک هزینه مسافرتهای علمی برای سفرهای داخلی دو میلیون و سفر خارجی 10 میلیون ریال»، «پژوهانه برای انجام پایاننامه برای دوره کارشناسی هفت میلیون ریال، برای کارشناسی ارشد 20 میلیون ریال و برای دوره دکتری 30 میلیون ریال»، «کمک هزینه فرصت مطالعاتی دوره دکتری برای دانشجویان مجرد 20 میلیون ریال و برای افراد متأهل 30 میلیون ریال» و «کمک هزینه سفر عمره مفرده در صورت تمایل افراد» است.
منتظر ادامه داد: تمام افرادی که مشمول این جوایز بودند، بین 1600 تا 1700 نفر بودهاند و این جوایز به صورت مستقیم از سوی بنیاد ملی نخبگان به افراد پرداخت میشد.
وی با بیان این نکته که خرداد ماه سال 93، آییننامه اعطای جایزه تحصیلی به دانشجویان بازنگری شده است، افزود: از اول مهر امسال (ابتدای سال تحصیلی جاری) آییننامه جدید اعطای جایزههای تحصیلی به مرحله اجرا در آمد.
منتظر، سپس به تعریف نخبه از نگاه آییننامه و ویژگیهای آن پرداخت و ادامه داد: نکته اول در آییننامه جدید، تعریف نخبه است؛ طبق سند راهبردی کشور در امور نخبگان، نخبه، فردی برجسته و کارآمد با اثرگذاری بارز در خلق و گسترش علم، هنر، ادب، فرهنگ و مدیریت کشور در چارچوب ارزشهای اسلامی است. با توجه به این تعریف ویژگیهای نخبه عبارت از بهرهمندی از هوش، خلاقیت و انگیزه ذاتی، دومین ویژگی دارا بودن خبرگی و تخصص در حوزهای خاص و سومین ویژگی دارا بودن اثرگذاری بیبدیل یا کمبدیل در اجتماع تخصصی خود در چارچوب گفتمان نظام اسلامی است.
وی درباره افراد صاحب استعداد برتر گفت: با این تعریف، مستعد برتر کسی است که مستعد نخبه شدن است، اما در حال حاضر نخبه نیست؛ به عبارت بهتر صاحب استعداد برتر کسی است که مستعد نخبگی و مستلزم طی کردن فرآیند هدایت و توانمندسازی است.
منتظر تصریح کرد: با این تعریف نفر اول کنکور نخبه نیست، بلکه استعداد برتری است که میتواند در مسیر توانمندسازی حرکت کند تا بتواند به درجه نخبگی نائل شود. به همین دلیل وظیفه نهادهایی مانند دانشگاهها و بنیاد این است که مسیر توانمند شدن را برای آنان فراهم کند. علاوه بر این، مفهوم دیگری که در این آییننامه موجود است، اجتماع نخبگانی است؛ افراد یا گروههایی با توانمندیهای بالقوه یا بالفعل در انجام فعالیتهای نخبگانی را اجتماع نخبگانی میگویند.
وی ادامه داد: در این حوزه، موضوع گروههای نخبگانی بسیار مهم است؛ در این اجتماعات فرد مدنظر نیست. بلکه گروه و تیم شدن آنها مهم است، در برخی موارد تعدادی دانشجو که شاید هیچکدام به صورت جداگانه صاحب استعداد برتر نباشند، در کنار یکدیگر فعالیتی را انجام میدهند که این فعالیت کمبدیل و یا حتی بیبدیل است.
معاون پژوهش و برنامهریزی بنیاد ملی نخبگان با تعریف فعالیت نخبگانی گفت: فعالیتی که فرد نخبه و مستعد و یا افراد در قالب اجتماع نخبگانی انجام میدهند، فعالیت نخبگانی نام دارد. این فعالیت عبارت است از فعالیتی آگاهانه، خلاقانه و نوآورانه با اثرگذاری محسوس بر پیشرفت کشور در حوزههای مختلف از قبیل علم، فناوری، هنر، ادب، فرهنگ و مدیریت با تاکید بر شناخت مسائل و مشکلات کشور و حوزههایی که در این تعریف نام برده شد، که مصوبه شورای انقلاب فرهنگی است.
منتظر ادامه داد: با توجه به این تعریف برخی از رویکردهای اصلی که در این سند آمده است عبارتند از؛ «رویکرد تنوع استعداد در مقابل رویکرد یکساننگری که در آن تلاش شده است بنیاد بستری را فراهم کند تا هر فرد بتواند استعداد خود را در هر زمینهای که هست پرورش دهد»، «رویکرد رشد باغچهای در مقابل رویکرد نگهداشت گلخانهای؛ یعنی فرد مستعد در جامعه پیرامون خود رشد کند نه اینکه او را از جامعه پیرامون خود دور کنیم. البته این اتفاق را در دانشگاه کمتر از آموزش و پرورش مشاهده میکنیم»، «داشتن استعداد درخشان و توانمندیهای ذاتی ویژه، نعمتهای تعهدآور هستند نه مزیتهایی توقعآفرین؛ به این معنا که فرد باید بداند اگر هوش و یا توانمندی بیشتری نسبت به دیگران دارد، این یک نعمت الهی است که برای او تعهدآور است و باید تلاش و تعهد بیشتری در قبال جامعه داشته باشد. متأسفانه در قشر دانشجو در مواقعی با عکس این موضوع مواجهیم. برخی از صاحبان استعداد برتر اعتقاد دارند که الکل خالص هستند و بنیاد یا باید آنان را دریابد و یا آنان میپرند. این تصور غلطی است که باید اصلاح شود. باید توازن بین حق و تکلیف برقرار باشد»، «تداوم فعالیتهای نخبگانی شرط اصالت نخبگی؛ در آییننامه جدید تداوم فعالیت نخبگانی شرط اصلی بهرهمندی از جایزههاست. به همین دلیل جایزهها سالانه هستند و دانشجو باید فعالیت مداوم علمی داشته باشد و هر سال در مقایسه با سایر دانشجویان مورد ارزیابی قرار میگیرد و بر اساس آن مشمول جایزه میشود» و «توجه به رویکرد نهاد محوری (دانشگاه محوری): در این آییننامه نقش دانشگاه و استاد در تعیین مشمولان جایزه و نیز در فرایند اجرایی آییننامه کاملاً لحاظ شده است. دیدگاه بنیاد این است که باید فرایند توانمندکردن دانشجویان در درون دانشگاه و با نظارت استاد راهنما و با کمک بنیاد صورت پذیرد».
منتظر خاطرنشان کرد: بر اساس نکاتی که گفته شد، چهار جایزه مختلف برای چهار ساحت فعالیتی متفاوت در نظر گرفته شده است که به تفکیک عبارت از «جایزه آموزش: با هدف تسهیل مسیر آموزشی و توانمندسازی دانشجویان در زمینه آموزش»، «جایزه پژوهش: با هدف تسهیل مسیر پژوهشی و توانمندسازی دانشجویان در زمینه پژوهش»، «جایزه فناوری: با هدف تسهیل مسیر فناورانه و نوآورانه و توانمندسازی دانشجویان برای ورود به عرصه کارآفرینی» و «جایزه فرهنگ: با هدف ارتقای فرهنگ اسلامی-ایرانی، هویت بخشی ملّی و رفع نیازهای مادی و اجتماعی دانشجویان» است.
وی با تأکید بر اینکه هدف از این جوایز این است که هر دانشجو در هر زمینهای که استعداد دارد، تلاش کند، افزود: این چهار جایزه در هر سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد (و دوره دکتری حرفهای پزشکی) و دکتری تخصصی و مجموعاً 12 جایزه در نظر گرفته شده است.
منتظر بیان کرد: در دوره کارشناسی از دانشجویان انتظار تعهدی نداریم، به همین دلیل است که تسهیلات ارائه شده در این جوایز و در این سطح برای این افراد، بیشتر در جهت توانمندکردن آنان در حوزههای آموزشی، کارآفرینی، فناورانه و پژوهشی است.
معاون پژوهشی و برنامهریزی بنیاد ملی نخبگان درمورد جایزه آموزش گفت: جایزه آموزش1، ویژه دانشجویان دوره کارشناسی یک اعتبار توانمندی آموزشی به مبلغ چهار میلیون ریال در نظر گرفته شده است که تسهیلات آن پس از بارگذاری مدارک مثبته، مبنی بر شرکت دانشجویان مشمول در دورهها و کارگاههای آموزشی (مانند کلاس رایانه، کلاس آموزشی زبان و ...) در سامانه ثریا به دانشجویان صاحب استعداد برتر، اعطا خواهد شد. اعتبار این جایزه در مقطع کارشناسیارشد برابر پنج میلیون ریال و در مقطع دکتری برابر 6 میلیون ریال است.
وی افزود: در دوره کارشناسی ارشد اعتبار آموزشیاری به میزان پنج میلیون ریال نیز اضافه شده است. این اعتبار به صورت ماهانه برای ایفای نقش دستیار آموزشی استاد است. مبلغ پرداختی به دانشجو از محل اعتبارات بنیاد تامین میشود و دانشگاه در این مورد متحمل هزینهای نمیشود.
منتظر تصریح کرد: برای اخذ این جایزه، دانشجو باید دستیار آموزشی یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه محل تحصیل خود باشد، در این صورت پس از بارگذاری مدارک مثبته (قرارداد بین دانشگاه و دانشجو) مبنی بر پذیرش دانشجو از سوی اعضای هیات علمی دانشگاه متبوع به عنوان دستیار آموزشی در سامانه ثریا، مبلغ مذکور به دانشجو پرداخت میشود. مبلغ این جایزه در دوره دکتری برابر 9 میلیون ریال است و هدف این است که اگر بتوان به یک دانشجوی کارشناسیارشد و دکتری کمک کرد که برخی از مشکلات زندگی خود را از طریق این جایزه حل کند، میتوان انتظار داشت دانشجو تمام وقت در درون دانشگاه باشد و به کار آموزش و تحصیل خود بپردازد.
وی ادامه داد: در دورههای دکتری حرفهای، چهار سال اول دوره معادل دوره کارشناسی و سال پنجم و ششم و هفتم معادل دوره کارشناسی ارشد در نظر گرفته شده است.
منتظر درباره جایزه پژوهش نیز گفت: در حوزه پژوهش و در دوره کارشناسی انتظار خاصی از دانشجویان نداریم، بلکه میخواهیم دانشجو را در حوزه پژوهش توانمند کنیم، به همین دلیل جایزه پژوهش 1 در دوره کارشناسی شامل دو بخش «اعتبار ارتباطات علمی» و «اعتبار اجرای پایاننامه کارشناسی» است.
وی در مورد اعتبار ارتباطات علمی گفت: اعتبار ارتباطات علمی در واقع مبلغ سه میلیون ریال است که پس از بارگذاری مدارک مثبته مبنی بر اشتراک نشریات علمی داخلی و خارجی، عضویت در انجمنهای علمی و تسهیلات خرید کتاب در سامانه ثریا، به دانشجو پرداخت میشود. مبلغ این اعتبار در مقطع کارشناسیارشد برابر پنج میلیون ریال و در مقطع دکتری 7 میلیون ریال است.
منتظر در مورد اعتبار اجرای پایاننامه کارشناسی گفت: این اعتبار مبلغ هفت میلیون ریال است که پس از اخذ درس رساله و بارگذاری مدرک تصویب موضوع رساله در سامانه ثریا، 70 درصد و پس از ثبت نمره درس و بارگذاری مدرک آن در سامانه ثریا، 30 درصد باقیمانده اعتبار به دانشجو اعطا میشود. مبلغ این اعتبار در دوره کارشناسیارشد برابر 20 میلیون ریال و در مقطع دکتری معادل 40 میلیون ریال است.
معاون پژوهشی و برنامهریزی بنیاد ملی نخبگان گفت: در دوره کارشناسی ارشد این جایزه مفصلتر میشود و علاوه بر تسهیلات فوق، موارد زیر را نیز در بر میگیرد: «اعتبار پژوهشیاری» که ماهانه مبلغ پنج میلیون ریال به دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و 9 میلیون ریال به دانشجویان مقطع دکتری پرداخت میشود. برای اخذ این جایزه، دانشجو باید دستیار پژوهشی یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه محل تحصیل خود باشد، در این صورت پس از بارگذاری مدارک مثبته (قرارداد بین دانشگاه و دانشجو) مبنی بر همکاری دانشجو در طرحهای پژوهشی مصوب اعضای هیات علمی دانشگاه متبوع به عنوان دستیار پژوهشی در سامانه ثریا، مبلغ مذکور به دانشجو پرداخت میشود. «اعتبار هسته پژوهشی (گروه پژوهشی دانشجویی)»: مبلغ این جایزه برای مقطع کارشناسی ارشد برابر 70 میلیون ریال و برای مقطع دکتری 100 میلیون ریال است. پس از بارگذاری مدارک مبنی بر تشکیل و فعالیت گروه پژوهشی دانشجویی مطابق مقررات مؤسسه متبوع، در سامانه ثریا مبلغ این اعتبار پرداخت خواهد شد. هدف بنیاد از پرداخت این اعتبار این است که به سمتی حرکت کنند که دانشجویان یاد بگیرند باهم کار کنند. «کمک هزینه شرکت در همایشهای علمی»: مبلغ پرداختی این جایزه در مقطع تحصیلات تکمیلی حداکثر دو میلیون و 500 هزار ریال برای هربار شرکت در همایش داخلی (همراه با مقاله) و حداکثر 20 میلیون ریال برای همایش خارجی (همراه با مقاله) یا کارگاه آموزشی است که پس از بارگذاری مدارک مثبته مبنی بر شرکت دانشجوی مشمول در همایشهای علمی در سامانه ثریا، مبلغ مذکور به دانشجو پرداخت میشود. یادآور میشود این جایزه برای همایشهای علمی داخلی دوبار و برای همایشهای علمی خارجی یکبار در سال مشمولیت اعطا میشود. «اعتبار فرصت مطالعاتی خارجی (برای دانشجویان دکتری)»: مبلغ این اعتبار برای دانشجویان مجرد برابر 1000 دلار و دانشجویان متأهل 1400 دلار است. این جایزه برای حداکثر یک سال (از زمان آغاز فرصت)، پس از بارگذاری مدارک مثبته، شامل تصویب درخواست دانشجو توسط دانشگاه محل تحصیل و پذیرش فرصت مطالعاتی از یکی از مؤسسههای علمی خارج از کشور در سامانه ثریا و پس از بررسی و تأیید بنیاد، به دانشجو اعطا میشود. «اعتبار فرصت مطالعاتی داخلی (برای دانشجویان دکتری)»: مبلغ این اعتبار برای دانشجویان مجرد برابر 12 میلیون ریال و دانشجویان متأهل 16 میلیون ریال است. این جایزه برای حداکثر یک سال (از زمان آغاز فرصت)، پس از بارگذاری مدارک مثبته، شامل تصویب درخواست دانشجو توسط دانشگاه محل تحصیل و پذیرش فرصت مطالعاتی از یکی از مؤسسههای داخلِ کشور در سامانه ثریا و پس از بررسی و تأئید بنیاد، به دانشجو اعطا میشود.
معاون پژوهشی و برنامهریزی بنیاد ملی نخبگان افزود: جایزه فناوری به منظور ورود دانشجویان به فضای کارآفرینی و آشنا شدن آنان با بازار کار و فناوری در نظر گرفته شده است.
وی در ادامه گفت: در جایزه فناوری 1 ویژه دوره کارشناسی اعتبار توانمندی در دورههای آموزشی کارآفرینی (راهاندازی کسب و کار، تجاری سازی، حقوق مالکیت فکری و ...) به مبلغ چهار میلیون ریال، پس از بارگذاری مدارک مثبته مبنی بر شرکت دانشجوی مشمول در دورههای آموزشیِ فناوری و کارآفرینی در سامانه ثریا به دانشجو پرداخت میشود. مبلغ این اعتبار در مقطع کارشناسیارشد برابر پنج میلیون ریال و در مقطع دکتری برابر 6 میلیون ریال است.
منتظر تصریح کرد: در جایزه فناوری در دورههای تحصیلات تکمیلی علاوه بر اعتبار فوق، موارد زیر نیز به دانشجویان پرداخت میشود: «اعتبار هسته فناوری و کارآفرینی» که اعتبار این جایزه در مقطع کارشناسی ارشد برابر 70 میلیون ریال و در مقطع دکتری برابر 100 میلیون ریال است. اگر دانشجویان بتوانند شرکت زایشی از مؤسسه متبوع مطابق مقررات مؤسسه تشکیل دهند، میتوانند از این تسهیلات استفاده کنند. «اعتبار فنیاری (دستیار فناورانه در شرکت زایشی)» که اعتبار این جایزه در مقطع کارشناسی ارشد برابر پنج میلیون ریال و در مقطع دکتری برابر 9 میلیون ریال است که به طور ماهانه به دانشجو پرداخت میشود. برای اخذ این جایزه، دانشجو باید دستیار فناورانه در یکی از شرکتهای زایشی دانشگاه محل تحصیل خود باشد، در اینصورت پس از بارگذاری مدارک مثبته (قرارداد بین دانشگاه و دانشجو) مبنی بر پذیرش دانشجوی مشمول در یکی از شرکتهای زایشی دانشگاه متبوع به عنوان دستیار فناورانه در سامانه ثریا، مبلغ مذکور به دانشجو پرداخت میشود.
منتظر با بیان این نکته که جایزه دیگری که در این آییننامه در نظر گرفته شده است، جایزه فرهنگ است، ادامه داد: در دوره کارشناسی به دلیل انتظارات کمی که از دانشجویان است، بنیاد پرداخت زیادی در سه جایزه دیگر به این افراد ندارد این کاستی در جایزه فرهنگی جبران شده است. بخشهایی که در این جایزه در نظر گرفته شده است، برای هر سه دوره کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری یکسان، ولی با ارزش مالی متفاوتی روبرو است.
وی خاطرنشان کرد: بخشهای جایزه فرهنگی به شرح زیر است: «راتبه سالانه» که مبلغ این اعتبار برای دانشجویان مجرد در مقطع کارشناسی برابر یک میلوین و 500 هزار ریال و برای دانشجویان متأهل برابر دو میلیون و 500 هزار ریال است؛ در مقطع کارشناسی ارشد برای دانشجویان مجرد برابر یک میلیون و برای دانشجویان متأهل برابر یک میلیون و 800 هزار ریال است؛ در مقطع دکتری برای دانشجویان مجرد برابر 800 هزار ریال و برای دانشجویان متأهل برابر یک میلیون و 600 هزار ریال است. دانشجویان مشمول مقطع کارشناسی، کارشناسیارشد و دکتری به ترتیب باید در ازای دریافت این اعتبار، ماهانه 12،20 و 8 ساعت کاردانشجویی در دانشگاه محل تحصیل خود داشته باشند و دانشگاه گزارش آن را هر سه ماه یک بار در سامانة ثریا بارگذاری کند. «ودیعه اجاره مسکن»: مبلغ این اعتبار در هرسه مقطع برای دانشجویان تهران 250 میلیون ریال و برای دانشجویان شهرستانها برابر 150 میلیون ریال است. دانشجویان میتوانند از زمان دریافت (در دوره مشمولیت دانشجو) تا پایان دوره تحصیل در آن مقطع از این اعتبار بهرهمند شوند.
معاون پژوهش و برنامهریزی بنیاد ملی نخبگان در ادامه افزود: بنیاد هر ساله اسامی دانشجویان مشمول را حسب مورد به صندوقهای رفاه دانشجویی در وزارت علوم/ وزارت بهداشت، ارسال میکند و هماهنگی لازم را با آنان انجام می دهد. بنابراین لازم است اسناد اجارهخانه مطابق مقررات صندوق رفاه در سامانه ثریا بارگذاری شود.
وی در مورد هدیه ازدواج گفت: مبلغ این جایزه برابر بیست میلیون ریال برای هر سه مقطع است و همزمان با عقد ازدواج دانشجو (در سال مشمولیت دانشجو) و پس از بارگذاری اسناد عقد ازدواج در سامانه ثریا، از طریق بنیاد به دانشجوی مشمول پرداخت میشود.
وی افزود: آییننامه در دورههای تحصیلات تکمیلی، مبلغ راتبه سالانه را کم کرده است؛ چراکه معتقد هستیم این دسته از دانشجویان باید به جای دریافت مبلغی بی تعهد و بیتکلف به سمتی بروند که با فعالیت علمی بتوانند علاوه بر برخورداری از تسهیلات بهتر و بیشتر، در مسیر توانمندسازی نیز حرکت کنند. این کاهش مبلغ در واقع برای تشویق افراد به سمت فعالیتهای آموزشی، پژوهشی و فناورانه است.
منتظر ادامه داد: سه ماهه اول اعتبار راتبه سالانه به حساب دانشجویانی که اسامی آنها با دانشگاههای مربوطه نهایی شده، واریز شده است و برای پرداخت باقیمانده این اعتبار لازم است کارشناسان هر دانشگاه بر اساس کاربری که بنیاد برای آنان در سامانه ثریا تعریف کرده است هر سه ماه یکبار گزارش فعالیت دانشجویان را در سامانه بارگذاری کنند تا بنیاد بتواند اقساط بعدی اعتبار را به حساب دانشجو واریز کند.
منتظر با تأکید بر این نکته که دانشجو برای بهرهمندی از تسهیلات بنیاد ملی نخبگان باید شرایط لازم و کافی را کسب کند، افزود: شرایط لازم شامل «دارندگان نشان المپیاد دانشآموزی وکشوری و جهانی»، «برگزیدگان آزمون سراسری»، «رتبههای برتر المپیادهای ملی دانشجویی»، «برگزیدگان آزمونهای جامع، پیشکارورزی، دستیاری و...»، «دانشجویان نمونه کشوری»، «دانشجویان ممتاز مؤسسه: اختیار انتخاب این دانشجویان در اختیار دانشگاه است و هر دانشگاه مطابق ضوابط خاص آن دانشگاه انتخاب میشود» و «برگزیدگان جشنوارهها و مسابقات مورد تایید بنیاد» است. همچنین کسب بیشترین امتیاز فعالیت نخبگانی در قیاس با سایر دانشجویان شرط کافی آییننامه است.
وی افزود: برخی نکاتی که در این آییننامه به آن توجه شده، شامل «اعتبارهای ریالی، مربوط به سال تحصیلی 94-1393 ( از 1393/7/1 تا 1394/7/1) است و مبلغ آن در هر سال تحصیلی اصلاح میشود»، «جایزهها برای یک سال تحصیلی به دانشجویان برگزیده اعطا میشوند»، «هرساله مشمولان جدید براساس ارزیابی فعالیتهای نخبگانی دانشجویان، برگزیده میشوند» و «هر دانشجو مجاز است از میان پنج اعتبار آموزشیاری، پژوهشیاری، فنیاری، هسته پژوهشی و هسته فناوری و کارآفرینی، در هر سال حداکثر یک جایزه را دریافت کند.
وی تصریح کرد: با اجرای آییننامه جایزههای تحصیلی تعدادی از ضوابط پیشین بنیاد به شرح زیر فاقد اعتبار شدند:
آییننامه «اعطای جوایز تحصیلی بنیاد به دانشجویان نخبه و استعداد برتر» (مصوبه کمیسیون دائمی هیات امنا در تاریخ 88/1/28)
شیوهنامه «اعطای پژوهانه بنیاد به دانشجویان نخبه و استعدادهای برتر» (مصوبه شورای معاونین بنیاد در تاریخ 91/3/25)
ماده واحده «اعطای ودیعه مسکن بنیاد به استعدادهای برتر و نخبگان» (مصوبه هیتت امنای بنیاد در تاریخ 90/7/12)
دستورالعمل «پرداخت کمک هزینههای مسافرتی بنیاد» ( مصوبه رئیس بنیاد در تاریخ 86/9/20)
بندهای مربوط به دانشجویان در شیوهنامه «ارائه تسهیلات بنیاد ملّی نخبگان در سال 1393» (مصوبه رئیس بنیاد در تاریخ 1392/12/23)
منتظر درباره ظرفیت دانشگاههای مشمول گفت: سابقه پنج سال گذشته دانشجویان در بنیاد بررسی شد و بر اساس آن ظرفیت هریک از دانشگاهها تعیین شد. براساس ظرفیت به دست آمده در مقطع کارشناسی به همان میزان ظرفیت برای سال تحصیلی جاری آن دانشگاه در نظر گرفته شد. در مقطع کارشناسیارشد و دکتری به دلیل توجه ویژهای که بنیاد به دوره تحصیلات تکمیلی داشته است، ظرفیتها دوبرابر میزان مشخص شده تعیین شده است.
معاون پژوهش و برنامهریزی بنیاد ملی نخبگان افزود: روش این بوده که سهمیه به دانشگاهها اعلام شده و دانشگاه بر اساس شاخصهایی که بنیاد در اختیار آنان قرار داده است، دانشجویان را به بنیاد معرفی کردند و بنیاد آن را با بانک اطلاعاتی که در اختیار دارد، مقایسه کرده و اسامی که با فهرست ارسالی از سوی دانشگاهها مشترک بودهاند را نهایی کرده است و به دانشگاههایی از قبیل صنعتی شریف، امیرکبیر، علوم پزشکی تهران و ... اعلام کرده است و اسامی که در بانک اطلاعاتی بنیاد وجود داشت و در فهرست دانشگاهها نبود نیز برای دانشگاهها ارسال شد و از آنان خواسته شد تا آن اسامی را بررسی کنند و نظرات نهایی خود را اعلام کنند.
وی درباره پرداخت اعتبار مربوط به هریک از تسهیلات گفت: ما آمادگی این را داریم که با هر دانشگاه به فراخور اقتضائات آن دانشگاه برخورد کنیم. برای مثال ممکن است دانشگاه به دلیل وجود برخی مشکلات در درون دانشگاه، تمایلی به دریافت اعتبار تسهیلات نداشته باشد. بنابراین گزارش دانشجویان را به بنیاد ارسال میکند تا بنیاد مستقیم اعتبار را به دانشجو پرداخت کند؛ اگر دانشگاه بخواهد میتواند تفاهمنامهای با بنیاد منعقد کند و اعتبار را به دانشجویان پرداخت کند و در پایان با ارائه گزارش به بنیاد مبلغ اعتبار را از بنیاد دریافت کند. همچنین ممکن است دانشگاهی بخواهد تفاهمنامهای با بنیاد منعقد و در ابتدا، سرجمع اعتبارات را دریافت کند و از طریق دانشگاه پول به حساب دانشجو واریز شود و در پایان گزارش هزینهکرد آن را برای بنیاد ارسال کند.
منتظر با اشاره به حرکت تدریجی برای واگذاری اختیارات به دانشگاهها گفت: این به دلیل آن است که بنیاد به دانشگاه نگاه و اعتقاد ویژهای دارد. سعی بر این است که طی یک مسیر تدریجی و ظرف سه سال، تمام اختیارات جایزههای تحصیلی به دانشگاه واگذار شود و بنیاد فقط نقش حمایتی و نظارتی در این امر داشته باشد.
وی افزود: ما به دنبال این مکانیزم هستیم که بتوانیم تعداد دانشجویان بیشتری را تحت حمایت قرار دهیم که محدودیتهای مالی که در بنیاد وجود دارد، اجازه این کار را نمیدهد. به همین منظور تدابیری در این زمینه اندیشیده شده و بنیاد قصد دارد با همکاری وزارتخانههایی از قبیل وزارت نفت، صنعت، ارتباطات و ... یا حمایت اشخاص خیّر و در قالب این چارچوب، دانشجویان بیشتری را تحت حمایت قرار دهد و این اجتماع را به سمت دوره تحصیلات تکمیلی بالاتر هدایت کند.
انتهای پیام