کاهش 50 درصدی تردد در مرز بازرگان

التهاب در دروازه اروپا همچنان ادامه دارد

پیشنهاد مشترک دو کشور ایران و ترکیه با موضوع پلمپ باک کامیون‌ها و لغو عوارض هنوز نتیجه‌بخش نبوده در حالی که تردد در مرز بازرگان به عنوان دروازه اروپا 50 درصد کاهش داشته و عدم توافق، تهدید بزرگی برای تبادلات تجاری بین دو کشور است.

پیشنهاد مشترک دو کشور ایران و ترکیه با موضوع پلمپ باک کامیون‌ها و لغو عوارض هنوز نتیجه‌بخش نبوده در حالی که تردد در مرز بازرگان به عنوان دروازه اروپا 50 درصد کاهش داشته و عدم توافق، تهدید بزرگی برای تبادلات تجاری بین دو کشور است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، اختلاف‌نظر در تردد مرزی ایران و ترکیه از حدود 20 روز پیش با افزایش عوارض از طرف ترکیه برای کامیون‌های ایرانی آغاز شد. البته وضع عوارض از طرف ترکیه به دلیل مقابله به مثل با ایران بود که به دلیل تفاوت قیمت فاحش سوخت بین دو کشور، ایران عوارض دریافت می‌کرد.

رفتن یا ماندن؟

این مشکل باعث شد کامیون هایی که دو هفته به امید توافقات جدید در مرز بازرگان توقف کرده بودند، ناامید شوند و هر یک تصمیمی مبنی بر رفتن یا ماندن بگیرند.

طبق اعلام مدیرکل ترانزیت وزارت راه و شهرسازی افزایش عوارض باعث شده تردد در مرز بازرگان بیش از 50 درصد کاهش داشته باشد.

پیشنهاد ترک‌ها و ایرانی‌ها

در این میان کاهش قیمت سوخت، برقراری شرایط صفر – صفر مرزی و پلمپ باک کامیون، سه پیشنهاد ایران به ترکیه برای توافق جدید در زمینه تردد کامیون‌ها از مرز بازرگان بود که از سوی تیم مذاکره کننده برای توافق جدید بین دو کشور در حال پیگیری است و ترک‌ها شرط پلمپ باک کامیون ها را همراه با حذف مابه التفاوت سوخت گذاشته‌اند.

پملپ باک کامیون‌ها توسط گمرک ایران

به گفته رضا کامی، نایب رییس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی ایران هنوز در این زمینه تصمیم گیری نشده است. البته پملپ باک کامیون‌ها توسط گمرک ایران انجام می‌شود.

وی اظهار کرد: این اختلافات در این برهه زمانی که دو کشور برای بالا بردن حجم تجارت هدف گذاری کرده‌اند، آسیب رسان است.

ترکیه نمی‌تواند اجازه سوخت‌گیری کامیون‌های ایرانی را ممنوع کند

کامی درخصوص صحبت های مسئولان راه و ترابری درباره عدم اجازه ترکیه به کامیون های ایرانی برای سوخت گیری در این کشور گفت: جایگاه‌های سوخت گیری در ترکیه توسط چند شرکت خصوصی اداره می شود و دولت حاکمیتی بر آن‌ها ندارد که بتواند اجازه سوخت گیری کامیون‌های ایرانی را ممنوع کند.

نایب رییس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی تهران پیشنهاد دیگری برای حل این مشکل مبنی بر این که کامیون‌های ترکیه در ایران سوخت گیری آزاد بدون پرداخت مابه التفاوت سوخت داشته باشند، مطرح کرد و گفت: البته این موضوع به شرطی باشد که ترکیه هم به کامیون‌های ایران سوخت 30 سنتی یعنی سوخت بدون مالیات ارائه دهند.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۷ آبان ۱۳۹۳ / ۱۳:۱۷
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 93080703824
  • خبرنگار :