لجبازی ترانزیتی ترک‌ها ادامه دارد

پس از گذشت چند روز از افزایش خودسرانه و یک طرفه نرخ ترانزیت کامیون‌های ایران از سوی ترک‌ها هنوز نتیجه این اقدام نامشخص است.

پس از گذشت چند روز از افزایش خودسرانه و یک طرفه نرخ ترانزیت کامیون‌های ایران از سوی ترک‌ها هنوز نتیجه این اقدام نامشخص است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در هفته گذشته رییس سازمان راهداری کشور خبری را اعلام کرد که طبیعی به نظر نمی رسد کشور ترکیه به عنوان یکی از اصلی‌ترین شرکای تجاری ایران تعرفه عبور کامیون‌های ایرانی را دو برابر کرده‌ و توضیح خاصی نیز دراین رابطه ارائه نکرده بود.

پس از اعلام این خبر مذاکرات سازمان راهداری با طرف ترک به منظور تشریح دقیق شرایط آغاز شد و ایران در اقدامی متقابل هزینه عبور کامیون‌های ترکیه از خاک خود را افزایش دهد.

به دنبال این اتفاق شایعات دیگری نیز در رابطه با افزایش دوباره نرخ تعرفه کامیون‌ها از سوی طرف ترک مطرح شد که البته این مساله در گفت‌وگوی مدیر کل دفتر ترانزیت سازمان راهداری با ایسنا تکذیب شد.

به گفته عطرچیان، در حال حاضر ترک‌ها به ازای عبور هر کامیون ایرانی از خاک این کشور مبلغی را به عنوان تعرفه می گیرند که همین نرخ نیز از سوی ایران اعمال می‌شود.

هر چند در روزهای گذشته نرخ‌های متفاوتی مبنی بر محاسبه تن و یا تن کیلومتر این کامیون‌ها مطرح شده اما طبق اعلام سازمان راهداری در حال حاضر این نرخ بر مبنای مساحت طی شده محاسبه می‌شود و برای هر کامیون به ازای صد کیلومتر 50 یورو تعرفه دریافت می‌شود.

این درحالی است که اصلی ترین ابهام باقی مانده در جریان مذاکرات دو کشور بحث نرخ سوخت مصرفی کامیون‌ها در کشورهای میزبان است.

ترک‌ها معتقدند که باید همان نرخی که برای گازوئیل در ایران محاسبه می‌شود در مورد کامیون‌های ترکیه نیز لحاظ شود که این مساله مورد تایید ایران نیست.

طبق اعلام سازمان راهداری مذاکره با ترک‌ها برای مشخص شدن دقیق شرایط دو کشور ادامه دارد اما در صورتی که مذاکرات به نتیجه قطعی نرسد ایران مجبور خواهد شد مقابل به مثل کند.

با توجه به این که چه در آمار صادرات و چه در آمار واردات ترکیه به عنوان یکی از اصلی‌ترین شریک‌های تجاری ایران شناخته می‌شود، ایجاد مانع در حرکت کامیون‌های ترانزیتی دو کشور تاثیر منفی بسیاری در روند همکاری‌های اقتصادی داشته باشد.

هر چند به گفته عطرچیان تاکنون این روند در آمار کل ترانزیت ایران تاثیر چندانی نداشته و عبور و مرورها همچنان ادامه دارد، اما این لجبازی طرف ترک می تواند تاثیر زیادی در مراودات اقتصادی این دو کشور همسایه بگذارد.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۹ مهر ۱۳۹۳ / ۱۴:۲۰
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 93072916664
  • خبرنگار : 71474