جبار آذین - منتقد سینما و تلویزیون - در عین حال که «معراجیها»ی دهنمکی را سریالی ارزشمند میداند، میگوید: بازی برخی بازیگران در این سریال به کلیشه کشیده شده و مردم با بازیهای تکراری از برخی هنرمندان در این کار مواجه شدهاند.
این منتقد در گفتوگو با خبرنگار سرویس تلویزیون و رادیو خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) با بیان اینکه «معراجیها» یک سریال ارزشی - اجتماعی و دفاع مقدسی است، خاطرنشان کرد: آقای دهنمکی سریال «معراجیها» را بر مبنای سیر آثار سینماییاش به تصویر کشیده است. در این مجموعه که نسخه سینماییاش اخیرا به روی پرده سینماها رفت، مسائل و مشکلات نسلهای مختلف جامعه و به ویژه نسل متأثر از انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را به تصویر کشید. همچنین این اثر در عین حال نسلی را که گرایشات فکری و عقیدتی دیگری دارند، در قالب نسل انقلاب و نسل جوان امروز به تصویر کشید.
او همچنین گفت: سریال «معراجیها» تا این مقطع که چند قسمتی از آن به روی آنتن رفته است، حرکتش خوب بوده و توانسته مخاطب را به خود جذب کند.
این منتقد درخصوص کارگردانی مسعود دهنمکی در تلویزیون و سینما بیان کرد: مسعود دهنمکی که تا به امروز مسیر پرتلاشی را برای حرفهای شدن در سینما طی کرده است، در سریال «معراجیها» هم توانست موفق شود تا با یک روایت داستانی منسجم، ساختار خوب و موثر، حرفها و پیامهای خودش را به مردم منتقل کند.
بعضی نقشها جای کار بیشتری داشت اما کلیشه شد
وی سپس به پربازیگر بودن سریال «معراجیها» اشاره کرد و گفت: «معراجیها» کار پربازیگر و پردیالوگی است و بازیگران شناختهشدهای از تئاتر، سینما و تلویزیون در این مجموعه همکاری دارند اما در کنار همه بازیگران، تعدادی از بازیگران همچون دکتر محمود عزیزی، نیما شاهرخشاهی و... هستند که مخاطب مجددا همان بازیهای سابقشان را در سریال «معراجیها» میبیند و به نوعی بازیهایشان به کلیشه کشیده شده است؛ به عنوان مثال دکتر محمود عزیزی که نقش رییس دانشکده را ایفا میکند با اینکه نقشش جای کار بیشتری داشته اما با توجه به توانایی که این هنرمند در خود دارد، به نوعی نقشش کلیشه شده است.
او ادامه داد: همچنین نیما شاهرخشاهی در سریال «معراجیها» در حد خیلی متوسطی از توان بازیگریاش استفاده کرده است اما در مقابل این مجموعه به لحاظ کاری، متفکرانه و در عین حال با دکوپاژی قوی قصهپردازی کرده است و مثل همیشه آقای دهنمکی توانسته با هدایت درست هنرمندان و عوامل پشت صحنه در روایت تلویزیونی «معراجیها» به توفیق برسد.
دهنمکی در تلویزیون روند روبه صعودی دارد
آذین درباره تفاوت نسخه سینمایی و سریالی «معراجیها» توضیح داد: آنچه که در فیلم «معراجیها» به تصویر کشیده شد بیشتر حول محور شخصیتپردازیها بود اما در نسخه سریالی این کار داستانکهای فراوانی شکل گرفت و علاوه بر شخصیتها، موضوعات اجتماعی، سیاسی، باورهای دینی و فرهنگی مورد بررسی قرار گرفت. سریال «معراجیها» و همچنین سایر آثار دهنمکی در رسانه روند روبه صعودی دارد؛ چراکه وی تاکنون نشان داده است که مخاطبان خودش را به خوبی میشناسد و به سلیقه و باور مردم احترام میگذارد.
این منتقد در عین حال به ماجراهای سیاسی سریال «معراجیها» اشاره کرد و افزود: اگر بخواهیم از زاویه سیاسی، ماجراهای سیاسی «معراجیها» را بررسی کنیم، ضعفهای جدیدی را میتوان در آنها پیش کشید که شاید این مسئله علاوه بر اینکه برخی مسائل جامعه را روشن میکند ولی در عین حال میتواند سوء تفاهم برانگیز هم باشد اما به دلیل اینکه خط اصلی ارزشهای جامعه در این اثرعنوان شده است به همین خاطر تمام حرفهایش با شخصیتهای منطقی، باورپذیر و آشتیپذیر نمایش داده شده است. در کل به نظرم سریال «معراجیها» به لحاظ ساختار هنری به موفقیت رسیده است و در جایگاه برترینهای تلویزیون قرار خواهد گرفت.
جبار آذین در پایان گفتوگویش با ایسنا خاطرنشان کرد: با توجه به وجود هنرمندانی مثل مسعود دهنمکی و آثار با ارزش «معراجیها»، میتوانیم برنامهها و سریالهای جذابی از این قبیل را تدارک ببینیم تا مخاطبان بیشتری جذب تلویزیون شوند.
انتهای پیام