گام تازه محققان برای پیشگیری از ابتلای افراد چاق به دیابت نوع 2

بسیاری از افرادی که اضافه وزن دارند یا چاق هستند، دچار مقاومت به انسولین شده و در دوره‌ای از زندگی به دیابت نوع 2 مبتلا می‌شوند.

بسیاری از افرادی که اضافه وزن دارند یا چاق هستند، دچار مقاومت به انسولین شده و در دوره‌ای از زندگی به دیابت نوع 2 مبتلا می‌شوند.

به گزارش سرویس پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه علوم پزشکی تهران، یک تیم از محققان اروپایی دریافته‌اند که این افراد دارای حجم بیشتری از مولکول CXLC5 هستند که توسط سلول‌های خاصی در بافت چربی تولید می‌شود.

مدت‌ها بود که بیوشیمیست‌ها می‌دانستند، موادی که توسط بافت چربی تولید می‌شوند و در بروز دیابت دخیل هستند، ارتباط بین چاقی و دیابت را معنی‌دار می‌کنند.

این پژوهش نشان داده که سطح سرمی مولکول شیمیایی CXCL5 در خون که توسط بافت چربی تولید می‌شود، در بافت چربی بدن افراد چاق بیشتر از افراد معمولی مشاهده می‌شود.

به گفته محققان، این مولکول به بروز مقاومت به انسولین و بروز دیابت نوع 2، کمک می‌کند. مهم‌ترین بخش این کشف آن است که یک درمان تجربی برای جلوگیری از فعالیت مولکول‌های CXCL5 تمرکز دارد و مشاهده شده که این درمان در پیشگیری از ابتلای موش‌های چاق به دیابت نوع 2، موثر واقع شده ‌است.

محققان می‌گویند اگر نتایج این تحقیق در انسان‌ها به قطعیت کامل برسد، این درمان گامی مهم در جهت ارتقای کیفیت زندگی افراد چاق است.

نتایج این پژوهش در ژورنال متابولیسم سلولی به چاپ رسیده است.

انتهای پیام

  • جمعه/ ۲۱ شهریور ۱۳۹۳ / ۱۰:۵۵
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 93062112463
  • خبرنگار :