صادرات محصولات کشاورزی به روسیه در ابهام ماند

تفاهم‌نامه همکاری‌های ایران و روسیه شب‌ گذشته در حالی امضا شد که بخش‌هایی از قبیل انرژی، حمل‌ و نقل، فناوری اطلاعات، تجارت، صنعت، گردشگری و امور بانکی در آن جای داشتند به غیر از 60 قلم محصول کشاورزی و مواد غذایی ایرانی که مورد درخواست روسیه بود.

تفاهم‌نامه همکاری‌های ایران و روسیه شب‌ گذشته در حالی امضا شد که بخش‌هایی از قبیل انرژی، حمل‌ و نقل، فناوری اطلاعات، تجارت، صنعت، گردشگری و امور بانکی در آن جای داشتند به غیر از 60 قلم محصول کشاورزی و مواد غذایی ایرانی که مورد درخواست روسیه بود.

محسن جلال پور، نایب رییس اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در این باره گفت: مذاکرات مشترکی با وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با صادرات کالاهای کشاورزی به روسیه داشتیم که نتیجه آن به زودی مشخص می‌شود.

وی افزود: هفته آینده قرار است یک هیات تجاری برای مذاکرات صادرات کالاهای کشاورزی به روسیه اعزام شوند. همچنین قرار است در نمایشگاه مواد غذایی روسیه هم شرکت کنیم.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران بیان کرد: برای صادرات کالا به روسیه باید تولید داخلی را در نظر بگیریم و بر اساس آن برنامه‌ریزی کنیم. از طرف دیگر نیز می‌توانیم نقش ترانزیتی داشته باشیم و برخی از کالاها را مجدد صادر کنیم.

به گزارش ایسنا، روز گذشته پس از برگزاری یازدهمین اجلاس همکاری‌های مشترک ایران و روسیه و تبادل نظر تجار ایرانی و روسی،‌ بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران به نمایندگی از هیات تجاری ایران و الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه به نمایندگی از هیات تجاری روسیه سند همکاری‌های مشترک ایران و روسیه را امضا کردند.

بر این اساس در پی امضای این تفاهم‌نامه دو کشور همکاری در زمینه انرژی، حمل‌ و نقل، فناوری اطلاعات، تجارت، صنعت، گردشگری و امور بانکی را پیگیری خواهند کرد اما تکلیف فهرست کالاهای کشاورزی و محصولات غذایی که روسیه درخواست کرده بود از ایران بخرد و شامل 60 قلم کالا بود هنوز مشخص نیست.

البته طبق تاکید نواک، به عنوان نماینده تجاری روسیه این کشور درخواست واردات کالاهای اساسی و غذایی از ایران را دارد و طبق اعلام مسئولان ایرانی نیز قرار است این نوع کالاها از قبیل لبنیات به روسیه صادر شود اما تفاهم‌نامه‌ای در این زمینه منعقد نشده است.

یکی از سه تفاهم‌نامه‌ای که شب گذشته میان ایران و روسیه امضا شد پیش توافق نامه اکتشاف پهنه سیرجان - جیرفت بین شرکت ایمیدرو و یک شرکت روسی بود. همچنین تفاهم کارگروه همکاری‌های صنعتی و معدنی بین قائم مقام وزیر صنعت و معاون وزیر صنعت و تجارت روسیه امضا شد.

امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین شرکت پتروشیمی بین‌الملل از ایران و یک شرکت روسی در زمینه احداث کارخانه کود شیمیایی هرمز نیز به امضا رسید.

بر اساس این گزارش دو کشور حدود یک ماه گذشته توافقنامه‌ای را برای توسعه همکاری‌ها در کلیه بخش‌ها در مسکو امضا کردند تا حجم روابط اقتصادی که اکنون حدود یک و نیم میلیارد دلار است، افزایش یابد.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۹ شهریور ۱۳۹۳ / ۱۰:۳۸
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 93061911548
  • خبرنگار :