معاون سازمان میراث فرهنگی خبر داد

سامان‌دهی بورس اموال تاریخی

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از سامان‌دهی بورس اموال تاریخی در کشور خبر داد.

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از سامان‌دهی بورس اموال تاریخی در کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار سرویس میراث فرهنگی ایسنا‌، سعید شیرکوند یکی از تلاش‌های سازمان میراث فرهنگی و گردشگری را سامان‌دهی بورس اموال تاریخی دانست و توضیح داد: بورس اموال تاریخی را با ساختاری تعریف‌شده ایجاد می‌کنیم تا اگر کسی اثری تاریخی را در اختیار داشت بتواند با ایجاد هویت برای آن و شناسنامه‌دار کردنش، گاهی آن را برای مردم به‌نمایش بگذارد یا اگر خواست، آن را به داوطلبان علاقه‌مند بفروشد.

او شناسنامه‌دار کردن آثار تاریخی در اختیار مردم را وسیله‌ای برای ردیابی آثار و جلوگیری از قاچاق آن‌ها توسط قاچاقچیان دانست و گفت: با این اقدام می‌توانیم آثار و اشیای تاریخی در اختیار مردم را که از ترس سرقت، همیشه در پستوها نگهداری می‌شوند، از این مکان‌ها خارج کنیم.

وی این اقدام را یک راه مناسب برای دارندگان آثار تاریخی ارزیابی و تأکید کرد: در حال حاضر نبودن چنین سامانه‌ای، یک خلأ در سازمان میراث فرهنگی است که باعث شده، بسیاری از اموال تاریخی از دید عموم مردم خارج باشند.

شیرکوند اظهار کرد: اگر می‌خواهیم با قاچاق آثار تاریخی مبارزه کنیم، باید هرگونه فعالیت زیرزمینی در سطح ملی و بین‌المللی کنسل شود‌، در این راستا، با فعال شدن NGOها، افراد و مالکان آثار تاریخی می‌توانیم این کار را انجام دهیم.

معاون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اموال تاریخی را برای یک فرد یا یک سازمان ندانست و گفت: این آثار به بشریت تعلق دارند و ما موظف هستیم از آن‌ها حفاظت کنیم.

وی یکی از مهم‌ترین دلایلی را که مردم به قاچاق آثار تاریخی رو می‌آورند، منفعت‌جویی ارزیابی و تصریح کرد: برخی افراد می‌خواهند خارج از روابط قانونی، دستاوردهای زیادی داشته باشند.

شیرکوند که امروز در سمینار مشترک «نقش جامعه مدنی در مقابله با قاچاق اموال تاریخی» با همکاری دفتر مبارزه با قاچاق و جرائم سازمان ملل متحد سخن می‌گفت، یکی از خلأهای موجود در جامعه را که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری متولی آن است، طراحی یک مکانیزم برای بهره‌برداری مناسب صاحبان آثار تاریخی از اموال‌شان دانست.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۸ شهریور ۱۳۹۳ / ۱۱:۳۷
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 93061810909
  • خبرنگار : 71191