منشأ فلورین خمیر دندان سر از فضا در آورد!

بر اساس مطالعه دانشمندان دانشگاه لاند سوئد و منجمانی از ایرلند و آمریکا، فلورین موجود در محصولاتی مانند خمیر دندان میلیاردها سال پیش در ستارگانی از نوع خورشید که هم‌اکنون مرده‌اند، تشکیل شده است.

بر اساس مطالعه دانشمندان دانشگاه لاند سوئد و منجمانی از ایرلند و آمریکا، فلورین موجود در محصولاتی مانند خمیر دندان میلیاردها سال پیش در ستارگانی از نوع خورشید که هم‌اکنون مرده‌اند، تشکیل شده است.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، فلورین در خمیردندان و آدامس یافت می‌شود با این حال منشا این عنصر شیمیایی همواره برای جامعه علمی معما بوده است. هم‌اکنون یافته‌های محققان از این نظریه که این عنصر در ستارگانی شبیه خورشید (اما سنگین‌تر) و در انتهای عمر آن‌ها شکل گرفته، حمایت می‌کند.

به گفته «نیلز راید» از محققان دانشگاه لاند، خورشید و سیارات منظومه شمسی از مواد این ستارگان مرده به وجود آمدند و بنابراین منشا فلورین خمیردندان، اجداد مرده خورشید هستند. «راید» و همکارانش ستارگانی را که در نقطه‌های مختلف تاریخ جهان شکل گرفته‌اند، بررسی کردند تا میزان مطابقت‌داشتن یافته‌هایشان با پیش‌بینی‌های پیشین را بررسی کنند.

با تحلیل نور منتشره از یک ستاره، امکان تعیین میزان عناصر موجود در آن وجود دارد زیرا نور یک طول موج خاص، نشان‌دهنده عنصری خاص است. عناصر شیمیایی مختلف در فشار و دمای بالای درون یک ستاره تشکیل می‌شوند و فلورین در انتهای عمر ستاره شکل گرفته یعنی زمانی که ستاره به غول قرمزرنگی تبدیل شده است.

فلورین سپس به بخش‌های خارجی‌تر ستاره حرکت می‌کند و پس از آن ستاره، این لایه‌های خارجی‌ را پرتاب کرده و سحابی سیاره‌ای را تشکیل می‌دهد. فلورینی که در این فرآیند پرتاب شده، با گاز احاطه‌کننده ستاره ترکیب می‌شود. این گاز «محیط بین‌ستاره‌ای» نام دارد و ستارگان و سیاره‌های جدید از این محیط تشکیل می‌شوند. زمانی که ستاره می‌میرد، محیط بین‌ستاره‌ای بار دیگر غنی می‌شود.

دانشمندان هم‌اکنون به دنبال بررسی این موضوع هستند که آیا فلورین در آغاز جهان و پیش از شکل‌گیری نخستین غول‌های گازی قرمزرنگ شکل گرفته است یا خیر؟

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۴ شهریور ۱۳۹۳ / ۰۲:۰۵
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 93060402123
  • خبرنگار : 71456