گزارش ایسنا از سفر وزیر ارتباطات به کردستان

581 روستای استان کردستان به اینترنت پرسرعت متصل شد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در مجموع برای پروژه های حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات استان کردستان اعتباری بالغ بر 150میلیارد تومان اختصاص یافته است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در مجموع برای پروژه های حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات استان کردستان اعتباری بالغ بر 150میلیارد تومان اختصاص یافته است.

به گزارش خبرنگار ایسنا در کردستان، محمود واعظی، امروز(31مرداد ماه) در حاشیه افتتاح اینترنت پرسرعت 330 مرکز روستایی کردستان که به صورت نمادین در روستای سراب قامیش سنندج برگزار شد، در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی استان اظهار کرد: در آستانه هفته دولت قرار داریم، به همین دلیل از طرف هیئت دولت ماموریت یافته ام که در جمع مردم خونگرم استان کردستان حضور به هم برسانم.

وی هدف از سفر خود را بررسی فعالیت های حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات استان و همچنین توسعه طرح های مخابراتی، اینترنتی، زیرساخت های مخابراتی و همچنین پست و پست بانک اعلام کرد.

واعظی عنوان کرد: امروز به صورت همزمان 581 روستای استان کردستان به اینترنت پرسرعت متصل می شوند.

وی یکی از سیاست های دولت یازدهم را توجه بیشتر به مناطق محروم، روستایی، کمتر توسعه یافته و مرزی اعلام کرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: علاوه بر این، برنامه ها و طرح های دیگری نیز در این سفر به بهره برداری می رسند که از آن جمله می توان به بهره برداری 100 کیلومتر فیبر نوری در استان، افزایش چهار برابری پهنای باند اینترنت در کردستان و همچنین افزایش دو برابری ظرفیت انتقال اشاره کرد.

وی افزود: همچنین مدیرعامل شرکت پست ایران، تفاهم نامه ای را با استاندار کردستان امضا می کنند که با توجه به آن، تشکیل بانک اطلاعاتی ظرف مدت کوتاهی انجام خواهد شد.

واعظی اعلام کرد: در روستاهای استان نیز پیگیری کرده ایم که پست بانک را راه اندازی کنیم، تا کشاورزان و کسانی که کار صنایع دستی انجام می دهند از خدمات پست بانک بهرمند شوند.

وی بیان کرد: هفته آینده نسل سوم و چهارم اپراتورهای تلفن همراه در استان کردستان راه اندازی می شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین با بیان اینکه طی هفته آینده هم‌کدسازی شماره های تلفن در استان کردستان صورت می گیرد، ادامه داد: بر این اساس در سراسر استان بدون کد و پیش شماره، مردم می توانند با یکدیگر تماس بگیرند که هزینه ها نیز به صورت تعرفه شهری محاسبه خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در مجموع برای همه پروژه ها اعتباری بالغ بر 150میلیارد تومان اختصاص یافته است.

واعظی در پایان با اشاره به اینکه بعد از استان های آذربایجان غربی و شرقی، استان کردستان سومین استانی است که به آن سفر می کند، یادآور شد: در مجموع برای هر کدام از این استان ها، اعتباری بالغ بر 100 الی 200 میلیارد تومان اختصاص یافته است.

زیرساخت ها برای ورود بخش خصوصی فراهم می شود

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جلسه افتتاح پروژه‌های مخابراتی استان کردستان در سنندج، اظهارکرد: ما در وزارت ارتباطات به دنبال تصدی گری نیستم بلکه می خواهیم زیرساخت ها را برای ورود بخش خصوصی فراهم کنیم. ما زمانی موفق می‌شویم که بخش خصوصی همراه ما باشد چراکه هرجا مردم وارد شوند به شرطی که ما دولتی ها برای آنها مزاحمت ایجاد نکنیم اشتغال ایجاد می شود و تولید و صاردات نیز افزایش می یابد.

وی افزود: زیرساخت‌ها اکنون برای بخش خصوصی سود ده و زودبازده نیست لذا سیاست ما این است که با آماده کردن زیرساخت های توسعه بستر را برای ورود سرمایه‌گذار به این بخش فراهم کنیم.

وی گفت: یکی از اولویت‌های کاری ما در دولت یازدهم این است که هر چه زودتر روستاهای کشور به اینترنت پر سرعت مجهز شوند و در همین راستا اولویت را به روستاهای استان کردستان داده ایم.

وزیر ارتباطات عنوان کرد: پهنای باند اینترنت در استان کردستان به چهار برابر افزایش یافته و کانال های ارتباطی استان نیز دو برابر شده است.

وی با اشاره به اینکه پروژه بزرگی در زمینه فیبر نوری برای استان کردستان آغاز شده است، اعلام کرد: این پروژه 590 کیلومتر می باشد که تاکنون 90 کیلومتر آن اجرا شده و بنا داریم تا پایان سال 94 نیز 500 کیلومتر باقیمانده را اجرا کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از دفاتر آی سی تی به عنوان پیشران توسعه کشور نام برد و اظهار کرد: یکی از برنامه‌هایی که این وزارتخانه در دولت یازدهم دارد این است که زیرساخت‌های توسعه در استان کردستان برای ایجاد دفاتر آی سی تی را فراهم کند.

وی با اشاره به اهمیت خدمات در دفاتر ای سی تی، بیان کرد: امروز در بسیاری از کشورهای پیشرفته، دفاتر آی سی تی پیشران توسعه بوده به طوریکه زمانی که رکود اقتصادی بسیاری کشورهای غربی را دربر گرفت کشورهایی که زیرساخت را بر روی آی سی تی بنا نهاده بودند کمتر از دیگران دچار آسیب شدند.

واعظی گفت: در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دو کار موازی را دنبال می‌کنیم که یکی از آنها این است که هر چه سریعتر زیرساخت محکمی برای توسعه کشور فراهم شود.

وی گفت: بخش عمده‌ای از سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی به ارتباطات و فناوری اطلاعات اختصاص دارد و براین امر نیز تاکید دارد که باید متکی به مردم باشیم.

واعظی افزود: سیاست ما این است که مناطق محروم و روستاها رونق بگیرند و با ایجاد زیرساخت‌ها شرایطی فراهم شود تا فارغ التحصیلان دانشگاهی پا به عرصه کار بگذارند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بر تقویت شرکت‌های دانش بنیان در استان کردستان تاکید کرد و افزود: تلاش خواهیم کرد که در این استان با توجه به ظرفیت‌های موجود شهرک آی سی تی ایجاد شود.

وی اشتغال را دغدغه اصلی دولت تدبیر و امید دانست و عنوان کرد: یکی از سیاست های اصلی دولت در سال گذشته مهار تورم بود و امسال نیز خروج از رکود، رونق اقتصاد و ایجاد اشتغال از سیاست های اصلی دولت به شمار می رود.

ایجاد 30 هزار فرصت شغلی در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات تا پایان امسال

واعظی تصریح کرد: در سال‌جاری ایجاد 30 هزار فرصت شغلی در کشور توسط وزارت ارتباطات تعهد شده و در سال آینده این وزارتخانه 100 هزار فرصت شغلی برای جذب افراد تحصیلکرده کارشناسی، کارشناس ارشد و دکترا را تعهد خواهد کرد.

وزیر ارتباطات در بخش پایانی سخنان خود گفت: اهمیت استان کردستان بر کسی پوشیده نیست این استان با مردمانی غیور همواره در مقابل مشکلات و سختی ها ایستادگی و دفاع کرده اند و از اب و خاکشان محافظت کرده اند.

وی افزود: کردستان استانی است که مهد هنر، فرهنگ و ادب بوده و دارای مردمانی موفق در هر عرصه و زمینه‌ای بوده و هست.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: آنچه در طول یک سال گذشته در این استان کردستان در دولت یازدهم انجام شده نشان دهنده اهمیت این استان بوده است.

وی همچنین از فعال شدن تلفن های نسل سوم و هم کدسازی تلفن ثابت در استان کردستان در هفته دولت خبرداد و خاطرنشان کرد: با فعال شدن تلفن ها نسل سوم، کردستانی ها نیز می توانند از مزایای اینترنت ارزان قیمت روی گوشی های همراه هوشمند خود برخوردار شوند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات یادآور شد: تا پایان امسال سعی می‌کنیم هیچ روستای بالای 20 خانواری بدون تلفن نباشد و در سال آینده به سمت برخوردار کردن روستاهای بالای 10 خانوار از تلفن ثابت گام برمی داریم.

بهره وری 50 درصد نهاده های کشور منوط به توسعه فناوری اطلاعات است

صرالله جهانگرد، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در این مراسم گفت: بهره وری 50 درصد از نهاده های کشور در بخش های مختلف از رهگذر فناوری اطلاعات میسر بوده و منوط به توسعه این بخش است.

وی افزود: برای رسیدن به اهداف برنامه 20 ساله علاوه به سرمایه‌های فیزیکی و منابع خام باید سرمایه‌های علمی و استفاده از دانش و فناوری نیز مورد توجه قرار بگیرد.

او با اشاره به برنامه بلند مدت توسعه 20 ساله کشور افزود: در این برنامه قرار شد که به سطح نخست بالندگی منطقه برسیم که در راستای تحقق این مهم نیازمند توسعه زیرساخت های فناوری اطلاعات در کشور هستیم.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، با اشاره به اینکه در دهه اول برنامه بلند مدت 20 ساله توسعه، رشد توسعه کشور 2.5 درصد بوده است، تصریح کرد: اگر بخواهیم به اهداف توسعه برنامه بلند مدت 20 ساله کشور برسیم و با توجه به ضرورتی که اکنون کشورمان در سطح خاورمیانه دارد باید در دهه آینده این رشد دو رقمی باشد.

وی به ظرفیت فارغ التخصیلان دانشگاهی در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات اشاره و بیان کرد: در حال حاضر حدود ۲۰ درصد ظرفیت آموزش عالی کشور مربوط به رشته‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات است.

معاون وزیر ارتباطات جهش و پرش به سوی آینده و رسیدن به افق برنامه بلند مدت توسعه کشور را نیازمند داشتن دانش و عقل و برنامه‌ریزی دانست و تاکید کرد: با برنامه‌ریزی و داشتن عقل و دانش در کنار هم اسباب پرش به سوی آینده فراهم می‌شود که مسئولیت وزارت ارتباطات در ایجاد جهش‌ها بسیار فراتر از یک بنگاه اقتصادی است.

وی گفت: حدود 40 تا 50 درصد بهره‌وری نهاده‌های موجود کشور از رهگذر فناوری اطلاعات میسر است و بنابراین نیازمند سرمایه‌گذاری و رشد این صنعت در سطح کشور هستیم.

جهانگرد تصریح کرد: دولت یازدهم برای اولین بار توجه استراتژیک به سرمایه‌گذاری در بحث فناوری ارتباطات و اطلاعات کرده و رئیس جمهور نیز بر توسعه شبکه ملی و اشتغال نیروهای دانش بنیان تاکید زیادی کرده است.

وی افزود: با توجه به تعداد زیاد نیروهای تحصیل کرده و دانشجویان در حال تحصیل در سطح کشور و استان کردستان این سرمایه‌های انسانی می‌تواند یک منبع جهش باشد.

وی به توجه ویژه دولت یازدهم به استان کردستان اشاره و خاطرنشان کرد: کردستان به عنوان سرزمین مهر و موفقیت و نعمات خدادادی دارای ثروت‌ها و منابع متعددی است که باید این ثروت‌ها را در خدمت به مردم به کار گرفت.

هم کد سازی تلفن های ثابت در کردستان طی چند روز آتی

در این مراسم مدیرعامل شرکت مخابرات ایران نیز گفت: شرکت مخابرات در حال حاضر در یک هزار و 360 شهر و 54 هزار روستای کشور فعال است و به مردم خدمات دهی می‌کند.

کاظم ابراهیمی صدرآبادی در سخنانی اظهار کرد: در روستاهای استان کردستان به لحاظ شرایط اقلیمی خاص و صعب العبور بودن مناطق روستایی ارتباط دهی پر هزینه‌تر است که این امر نیز مانع فعالیت و خدمت دهی شرکت مخابرات در روستاهای کردستان نخواهد شد.

وی به وضعیت شرکت مخابرات در استان کردستان اشاره و بیان کرد: کردستان دارای 550 هزار شماره تلفن ثابت با ضریب نفوذ 32.56 درصد است که نسبت به میانگین کشوری که 36.45 درصد است پایین تر است.

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران با اشاره به توسعه کشور در دو حوزه مهم ارتباطات و اطلاعات تصریح کرد: در مدت اخیر اقداماتی در ارتباط با اعمال تغییراتی در سویچ‌های تلفن ثابت در شرکت مخابرات ایران صورت گرفته است.

وی با اشاره به میزان سرمایه‌گذاری برای اجرای طرح‌های مخابراتی و سوئیچینگ تلفن ثابت و شبکه فیبر نوری در سال‌ 93 در کشور گفت: امسال یک هزار و 600 میلیارد تومان اعتبار برای این طرح‌ها در نظر گرفته شده است.

ابراهیمی صدرآبادی به برنامه‌های هفته دولت اشاره کرد و افزود: در هفته دولت امسال پروژه‌های متعدد مخابراتی آماده بهره برداری است که با سرویس دهی جامع می‌تواند تاثیرپذیری خوبی در جامعه ایجاد کند.

وی در ادامه سخنان خود از هم کدسازی تلفن‌های ثابت در کردستان از پنچم شهریور ماه امسال خبر داد و گفت: بر این اساس در حوزه تلفن ثابت نیز کد استان‌ها و از جمله استان کردستان از چهار رقم به سه رقم و در صورت عدم احتساب صفر به دو رقم ارتقاء پیدا خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران افزود: از چهارشنبه آینده کدهای چهار رقمی استان کردستان به سه رقمی ارتقا داده می‌شود که این امر به منظور سهولت در کار مردم است و هر دقیقه مکالمه تلفن ثابت فقط 30 ریال محاسبه خواهد شد.

وی گفت: برای تماس تلفنی از استان کردستان به خارج از استان و بالعکس به ازای هر دقیقه 330 ریال محاسبه می‌شود.

ابراهیمی صدرآبادی خاطرنشان کرد: تغییر در تجهیزات اپراتورهای نسل سوم و چهارم از جمله دیگر فعالیت های شرکت مخابرات ایران در سال جاری بوده که در این راستا سه هزار و 300 میلیارد تومان اختصاص یافته است.

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران خاطرنشان کرد: نگرانی خاصی در زمینه موبایل در کشور وجود ندارد و در این راستا پوشش خوبی در سطح جاده‌های کشور نیز وجود دارد.

به گزارش ایسنا، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به اتفاق هیات همراه برای بازدید یک روزه و افتتاح چندین پروژه مخابراتی روز جمعه وارد سنندج شد. این سفر به مناسبت هفته دولت صورت گرفته و هدف از آن، افتتاح پروژه‌های مخابراتی و ICI و دیدار با فعالان این حوزه عنوان شده است.

انتهای پیام

  • جمعه/ ۳۱ مرداد ۱۳۹۳ / ۱۶:۱۲
  • دسته‌بندی: ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • کد خبر: 93053116455
  • خبرنگار :