مروری دوباره بر یک «وعده سر خرمن»

وعده مدیران سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برای بازگشایی کلاس‌های موسیقی بعد از ماه مبارک رمضان بود؛ با این حال این وعده به بهانه‌های مختلف هنوز محقق نشده است.

وعده مدیران سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برای بازگشایی کلاس‌های موسیقی بعد از ماه مبارک رمضان بود؛ با این حال این وعده به بهانه‌های مختلف هنوز محقق نشده است.

به گزارش خبرنگار بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، خبر ممنوعیت تدریس موسیقی در فرهنگسراهای تهران از اواخر بهار امسال مطرح شد و تاکنون چیزی شبیه یک بخشنامه شفاهی از سوی مدیران سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران محسوب می‌شود که به فرهنگسراها ابلاغ شده است.

وقتی خبر ممنوعیت تدریس موسیقی در رسانه‌ها منتشر و این سازمان با واکنش‌های منفی از سوی اهالی موسیقی مواجه شد، در پی انتقادها در وهله اول خبر رسانه‌ها را کذب و دروغ محض دانست و در وهله دوم اعلام کرد که کیفیت پایین سطح آموزشی این کلاس‌ها مسؤولان را به تعطیلی موسیقی وادار کرده است.

این رویداد در حالی به وقوع می‌پیوندد که کلاس‌های سینمایی، تجسمی، نمایش و ...همچنان در فرهنگسراها دایر هستند و تنها سطح کلاس‌های موسیقی بی‌کیفیت قلمداد شده است. در صورتی که حتی اگر سطح این کلاس‌ها پایین هم باشد، تعطیلی و دو قفله کردن کلاس‌ها بدترین واکنش ممکن محسوب می شود.

***

اما بد نیست که در ادامه این گزارش دیدگاه‌های شهاب مرادی، رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران را درباره موسیقی را نیز مرور کنیم.

او در یک نشست خبری دیدگاه‌های خود را درباره موسیقی مطرح کرد و گفت: « آموزش و ترویج موسیقی جزو اهداف ما نیست، مخصوصا اینکه یک سری آموزشگاه موسیقی در کشور وجود دارد که در حال کار کردن هستند و از آنجا که این آموزشگاه‌ها با وزارت ارشاد همکاری می‌کنند، فرض بر این است که محیط مورد اعتمادی برای مردم دارند.»

مرادی که در صحبت‌هایش به موسیقی فاخر اشاره کرده بود در توضیح این نوع موسیقی گفت:‌ «فرم و محتوای موسیقی باید خوب باشد، ضمن اینکه ملودی، شعر ، جهت‌گیری و رویکرد در یک کار هنری باید مشخص باشد.»

او هچنین اعلام کرده بود: «از آنجا که نگاه نمی‌کنم که موسیقی پاپ است یا سنتی هر کاری را که براساس اهداف سازمان باشد،حمایت می‌کنیم. به طور مثال به بنیامین با واسطه پیشنهاد داده‌ایم که همکاری داشته باشیم و به مازیار فلاحی هم خودم زنگ زدم که اگر کاری مثل «لیلا» داشته باشد، حمایت می‌کنم.»

وی در ادامه توضیحات خود درباره موسیقی فاخر بیان کرده بود: «اگر در موسیقی عشقی باشد که به قوام خانواده کمک کند، مستقل از اینکه پاپ یا سنتی باشد از آن استقبال می‌کنیم. از نظر من موسیقی فاخر چیزی است که وقتی آن را بشنوید دلتان هوای دیدن مادرتان یا هوای زیارت کند.»

***

رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران پس از مدتی در تکمیل صحبت‌های خود در گفتگو با یکی از رسانه‌ها اعلام کرد: « در برخی از خبرها گفته شده بود که آموزش موسیقی جزو اولویت‌های ما نیست. بله، من گفته‌ام که آموزش و ترویج موسیقی جزو اولویت‌های سازمان فرهنگی- هنری شهرداری نیست و ما باید از فضای رقابت با بخش خصوصی در حوزه‌های آموزش هنر فاصله بگیریم.

دقت کنید در تهران حدود 300 آموزشگاه آزاد موسیقی وجود دارد که برخی از آنها از همکاران من گلایه داشته‌اند و این یک اصل است که بخش دولتی و عمومی نباید با بخش خصوصی رقابت کنند، بله ما در آموزش هنرهایی که بخش خصوصی در آن فعالیت ندارد، تلاش می‌کنیم تا خللی ایجاد نشود و درخصوص موسیقی حمایت‌هایی را که در توان بخش خصوصی نیست انجام می‌دهیم. من مکرر گفته‌ام تولید آثار فاخر هنری در رشته‌های گوناگون موسیقی از اولویت‌های ماست.»

***

با اینکه تعطیلی موقت تدریس موسیقی و رسیدگی به وضعیت کیفیت آن در ماه مبارک رمضان یکی دیگر از بهانه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بود، هنوز معلوم نیست که مدیران این مجموعه قرار است چه تصمیمی برای تدریس موسیقی در فرهنگسراها اتخاذ کنند.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۵ مرداد ۱۳۹۳ / ۱۰:۵۸
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 93052512436
  • خبرنگار : 71410

برچسب‌ها