رییس انجمن عکاسان ایران از نحوهی انتشار عکسها و اخبار مربوط به جنگ غزه در رسانههای ایران و عادیسازی موضوع برای مردم انتقاد کرد.
مسعود زندهروح کرمانی در گفتوگو با خبرنگار بخش رسانه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: من اصولا به روش خبرسازی در ایران نقد دارم و فکر میکنم که خیلی احساساتی عمل میکنیم؛ بهخصوص تلویزیون که به شکل وحشتناکی روی یک موضوع زوم کرده و آنقدر آن را تکرار میکند که تأثیرگذاریاش از بین میرود.
او افزود: در تعریف خبر این موضوع مطرح میشود که باید به اتفاقی که میافتد نگاه درستی داشت. اینکه در چه زمانی و در کدام مقطع روی یک موضوع تمرکز کنیم خیلی مهم است. الان همه چیزِ تلویزیون شده است، از غزه چه خبر. همین موضوع باعث شده تأثیرگذاری خبرهای مربوط به غزه کم شود. رسانههای ما روش اشتباهی را برای پوشش چنین اخباری انتخاب کردهاند.
زندهروح دربارهی نحوه انتشار این اخبار در رسانههای دنیا گفت: در همه جای دنیا خبرگزاریهای حرفهای میدانند که چگونه بر بخشی از خبر فوکوس درست و دقیق داشته باشند. مثلا یک فیلم کوتاه 30 ثانیهای نشان میدهند که تمام دنیا را تکان میدهد، اما تلویزیون ایران با 24 ساعت پخش فیلم و خبر از غزه، نمیتواند آن میزان از تأثیرگذاری را داشته باشد.
او ادامه داد: هر سایت و خبرگزاری داخلی را که باز میکنیم، عکسی از غزه گذاشته که یک مادر کودکش را بغل کرده است. رسانههای ما تأثیر روانی یک موضوع را در نظر نمیگیرند. آنها فرق بین پررنگ کردن یک موضوع و زیاد نشان دادن آن را نمیدانند. یا نمیدانند باید چه کار کنند یا نمیخواهند دنبالش بروند. بهتر است کمی اصول خبررسانی را یاد بگیرند. آنقدر اطلاعات با چاشنی احساس به مخاطب میدهند که نه تنها به او شوک لازم وارد نمیشود، بلکه در نهایت موضوع را عادی میکند. نمیدانند که این عادی سازی یعنی از بین بردن و سوزاندن خبر.
رییس انجمن عکاسان ایران در پایان خاطر نشان کرد: ما اصولا آدمهای احساسی هستیم، اگر همین فردا جنگ غزه تمام شود یا آتشبس اعلام کنند، رسانههای ما در سکوت خبری فرو میروند. آنها برنامهای برای تأثیرات این جنگ روی مردم غزه ندارند. مطمئنم اگر جنگ غزه تمام شود، غزه با مردمش به فراموشی سپرده میشوند و رسانهها دنبال یک موضوع دیگر میروند.
انتهای پیام