دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور خبر داد

انجام طراحی معماری ملی سامانه‌های حمل‌ونقل هوشمند در وزارت کشور

مدیرکل دفتر حمل‌ونقل و دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور با اشاره به آغاز تدوین اصول و ضوابط طرح معماری ملی سامانه‌های حمل و نقل هوشمند، از طراحی این طرح ملی در وزارت کشور خبر داد.

مدیرکل دفتر حمل‌ونقل و دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور با اشاره به آغاز تدوین اصول و ضوابط طرح معماری ملی سامانه‌های حمل و نقل هوشمند، از طراحی این طرح ملی در وزارت کشور خبر داد.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، دکتر سیدمهدی یدی همدانی با اشاره به برنامه‌های این دفتر در زمینه استفاده از تکنولوژی‌های ارتباطی برای بهبود مدیریت ترافیک درون شهری گفت: تدوین سیاست‌های جامع سیستم‌های حمل و نقل هوشمند (ITS) در اولویت فعالیتهای شورای عالی به عنوان بالاترین مرجع سیاست‌گذاری، قرار گرفته و برنامه‌ریزی و هماهنگی در حوزه حمل و نقل درون شهری کشور، با همفکری و مشارکت صاحب‌نظران این حوزه آغاز شده است.

دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور با تاکید بر اینکه بحث معماری سیستم‌های حمل و نقل هوشمند از جمله موضوعات بسیار مهمی است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد، اظهار کرد: طی سالهای گذشته، به دلیل اینکه رشد تکنولوژی به ویژه در حوزه سیستم‌های حمل و نقل هوشمند، بسیار سریعتر از اقداماتی که دولت‌ها در کشور ما انجام داده‌اند، اتفاق افتاده است، در نتیجه بخش‌های اجرایی به ویژه در شهرداری‌ها یا بخش‌هایی در وزارت راه و شهرسازی، پیش از اینکه سیاست‌ها و خط مشی‌های آن مشخص شوند، اقدامات اجرایی متعددی را در سراسر کشور انجام داده‌اند که باعث بروز ناهماهنگی‌هایی در این حوزه شده است.

وی با اشاره به اینکه کشورهایی که در زمینه اجرای طرح‌های سامانه حمل و نقل هوشمند موفق بوده‌اند، قبل از ورود به مرحله اجرا، ابتدا در قالب طرح معماری ملی، اهداف و جهت‌گیری‌هایی که برای استفاده از این تکنولوژی‌ها نیاز داشتند، طراحی کرده‌اند، افزود: اینکه در اجرای سامانه‌های حمل و نقل از چه تکنولوژی‌هایی باید استفاده کنیم، چه آموزش‌هایی نیاز است، چه اطلاعاتی باید از این سیستم‌ها استخراج و آرشیو شود، قبل از ورود به مرحله اجرای سامانه‌های حمل و نقل هوشمند، باید کاملا روشن و مشخص باشند.

یدی همدانی با اشاره به اینکه تدوین طرح معماری ملی باید بر اساس اصول و ضوابط انجام پذیرد، اظهار کرد: در جلساتی که با صاحب‌نظران این حوزه در شورای عالی هماهنگی ترافیک برگزار می‌شود، تدوین این اصول و ضوابط که یک سطح فراتر از طراحی معماری ملی است، آغاز شده است و با تلاش‌هایی که در این زمینه انجام می‌شود، بسیار امیدواریم بتوانیم بعد از چند ماه کار مشترک، مصوبه‌ای را به عنوان سیاست‌های کلان بهره‌برداری از سیستم‌های حمل و نقل هوشمند در حوزه درون شهری به تصویب برسانیم.

مدیرکل دفتر حمل ونقل و دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور با اعلام اینکه وزارت کشور برای سیاست‌گذاری در حوزه سامانه‌های حمل و نقل هوشمند، به هیچ وجه به طور مستقیم وارد برنامه‌ریزی و تکنولوژی خاصی در حوزه ITS کشور نمی‌شود، تصریح کرد: تمام سعی ما این است که سیاست‌هایی را تدوین کنیم تا مجریان طرح‌های حوزه حمل و نقل و ترافیک بتوانند برنامه‌های خود را بر اساس آن سیاست‌ها اجرا کنند و زمینه فعالیت در این حوزه را به گونه‌ای ایجاد کنیم که این تکنولوژی‌ها در راستای اهداف کلان کشور، ارتقای ایمنی، بهبود شرایط آب و هوا، کاهش آلودگی، افزایش آرامش روحی و روانی شهروندان و راحتی رانندگان، استقرار یابند.

وی از برگزاری همایش معرفی تجربیات موفق شهرهای کشور در بخش استفاده از سامانه‌های هوشمند حمل و نقل و ترافیک، در اواخر امسال از سوی وزارت کشور خبر داد و افزود: در این همایش، علاوه بر انتقال تجربیات در حوزه ITS و تکنولوژی‌های مربوط به آن، تجربیاتی ارائه می‌شود که جنبه تکنولوژی نداشته و بعضا در یکی از ابعاد آموزشی، تغییر فرهنگ شهروندی و یا استفاده از یک تکنولوژی ساختمانی خاص در حوزه ترافیک مانند پل‌ها یا بحث پل‌های عابر پیاده خواهد بود.

وی گفت: در این همایش، شهرداری‌ها مشارکت کننده هستند تا علاوه بر اینکه بتوانند در یک فضای مشترک حرف‌هایشان را بزنند، بتوانند از تجربیات یکدیگر نیز استفاده کنند و ما به دنبال ایجاد یک رقابت سازنده بین شهرداری‌های کشور هستیم و با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام می‌دهیم، تلاش می‌کنیم که در عین تداوم، فضایی برای ایجاد تعامل و همکاری بیشتر بین شهرداری‌ها شکل گیرد.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۱۹ مرداد ۱۳۹۳ / ۱۰:۴۵
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 93051909026
  • خبرنگار :