معاون پژوهشی وزارت آموزش و پرورش در پی انتقاد برخی نویسندهها مبنی بر ایجاد ممنوعیت برای ورود کتابهایشان به مدرسهها توضیحاتی را ارائه کرد.
حجتالاسلام محیالدین محمدیان در گفتوگو با خبرنگار کتاب خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: اگرچه کودکان و نوجوانان میتوانند کتابهای مورد علاقه خود را از طریق فروشگاههای مختلف خریداری کنند، اما کتابهای ادبی که بتواند نیازهای فرهنگی، ملی، اسلامی و انقلابی ما را منعکس کند به نحو احسن در کتابهای درسی معرفی میشود و ما به اندازه بودجه خود آنها را خریداری میکنیم.
او افزود: ادبیات کودکی که بتواند هویت اسلامی، انقلابی، ملی و فرهنگی ایرانیان را به گونهای مطلوب معرفی کند به اندازه وسعت دانشآموزان در کتابها معرفی میشود و ما به اندازه بودجه خود نسبت به خریداری این کتابها تلاش میکنیم.
او در ادامه تأکید کرد: ما قریب به 11 میلیون نفر دانشآموز را در اختیار داریم. اینکه نویسندگان انتظار داشته باشند آموزش و پرورش همه کتابهای آنها را بخرد و در اختیار مخاطبان آنان در مدارس قرار دهد، غیرممکن است؛ کما اینکه انتظار خریداری همه اینها برای تجهیز کتابخانههای مدارس غیرممکن است.
معاون پژوهشی آموزش و پرورش گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در زیرمجموعه آموزش و پرورش قرار دارد و این دوستان میتوانند کتابهای خود را از این کانال در اختیار مخاطبانشان قرار دهند. البته برخی از این کتابها هم پس از گزینش در کمیته ارسال کتاب به مدارس میتوانند راهی مدرسهها شوند و یا در مجلات رشد منعکس شوند.
محمدیان در واکنش به انتقاد برخی نویسندگان مبنی بر ایجاد ممنوعیت برای ورود کتابهایشان به مدرسهها تصریح کرد: ما جشنوارهها و کارشناسانی داریم که ما را در خرید بهترینها یاری میکنند. همه تولیداتی که در بخش صنعت نشر رخ میدهد استاندارد نیست و همه آنچه ناشران تولید میکنند، عنوان کتابهای فرهنگی و علمی را ندارند.
او همچنین گفت: در چنین شرایطی تنها کتابهایی میتواند راهی مدارس شود که به نوعی پشتیبانیکننده محتوای درسی و تقویتکننده نظام آموزشی باشد. فکر میکنم بسیاری از آنچه به عنوان کتاب در بازار وجود دارد، پیش از آنکه کتاب باشد، کتابسازی است؛ در حالی که ما به کتابهایی با محتوای فرهنگی فکر میکنیم.
معاون پژوهشی آموزش و پرورش افزود: از همینرو کتابهایی که مورد پسند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است میتواند مورد توجه ما باشد. بخشی از این کتابها را ما خودمان خریداری میکنیم؛ اگرچه در این زمینه با محدودیتهای بودجه مواجهیم.
محمدیان تأکید کرد: بسیاری از کتابهای منتشرشده ربطی به مسائل فرهنگی ما ندارند مثل کتابهای «فالبینی» یا «آشپزی»؛ طبیعتا چنین کتابهایی نمیتوانند به مدارس راه یابند. اما در حوزه ادبیات باید بگویم آنچه برای ما و در گزینشهای ما جهت ورود به کتابخانههای مدارس حائز اهمیت است، بحث تطابق این کتابها و محتواهایشان با فرهنگ و هویت ایرانی – اسلامی است.
انتهای پیام