کنکور؛ تنها راه موفقیت نیست

یک کارشناس ارشد روان‌ شناسی تربیتی، کامیابی در زندگی را بر پایه احترام به ظرفیت و توانایی‎های هر فرد و عدم معطوف‎سازی تمام توجه به غول کنکور برشمرد.

یک کارشناس ارشد روان‌ شناسی تربیتی، کامیابی در زندگی را بر پایه احترام به ظرفیت و توانایی‎های هر فرد و عدم معطوف‎سازی تمام توجه به غول کنکور برشمرد.

"طاهره حسنلو" در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه زنجان، با بیان این مطلب، اظهارکرد: شکست و ناکامی در هر موقعیتی و در هر آزمون و سنی می‎تواند آزاردهنده و منشاء بسیاری از مشکلات روحی و روانی از جمله استرس و افسردگی شود خصوصاً اگر شکست و ناکامی در سن حساس نوجوانی رخ دهد.

وی افزود: سن نوجوانی سن کمال‌گرایی است و نوجوان سرشار از انرژی، آرزوها و آمال و در عین حال غرور است و اگر شکست در امتحان بزرگی مثل کنکور که با سرنوشت یک فرد گره خورده است، صورت گیرد می‎تواند مخرب و آسیب‎زا باشد و از آن جایی که این فرد قبل از کنکور هم اضطراب زیادی را تحمل کرده است خانواده‎ها باید در نظر بگیرند که گاهی اوقات انتظارات‌شان بیش از توان فرزندشان است.

این کارشناس گفت: به خاطر رقابتی بودن کنکور و فشارهای والدین، عدم قبولی و شکست در این آزمون پس از یک دوره استرس می‎تواند منشاء بخشی از اختلالات روحی باشد که زنگ خطری برای خانواده‎ها محسوب می‌شود؛ بنابراین والدین باید برخورد صحیح و مناسبی با نوجوان شکست خورده داشته باشند که متاسفانه در واقعیت چنین نیست.

حسنلو اظهار کرد: برخی خانواده‎ها ناکامی در گذشته خود را در آینده فرزندان‌شان جستجو می‎کنند و می‎خواهند فرزندان‌شان همان چیزی شود که آن‌ها آرزو داشته‎ باشند که در برخی موارد این انتظارات از توان فرزندان خارج است و آن‌ها را در یک موقعیت اضطراب‎زا قرار می‎دهد.

وی افزود: در این گونه موارد خانواده‎ها چنانچه شکست اتفاق بیفتد با تحقیر کردن، سرکوفت زدن و زیر سئوال بردن توانایی آن‌ها و یا احیاناً مسخره کردن نسبت به شکست آن‌ها واکنش نشان می‎دهند و اگر گاهی اوقات برای کنکور هزینه هنگفتی صرف کرده باشند و فرزند نیز در قبولی برای رشته مورد نظر خانواده موفقیتی کسب نکند، سرکوب‎ها تمامی ندارد.

این کارشناس با تاکید به مخرب بودن اینگونه رفتارها، گفت: فرزندان این خانواده‎ها در آستانه اختلالات روحی و روانی قرار می‎گیرند و گاهی حتی خود والدین هم دچار افسردگی می‌شوند، در حالی که والدین هیچ‎گاه نباید فرزندان خود را با دیگران مقایسه کنند و در نظر داشته باشند که هر کودک و نوجوانی توانایی‎های خاص خود را دارد.

وی افزود: والدین نباید آمال و آرزوهای خود را در فرزندان خود جستجو کنند، بلکه باید در نظر داشته باشند که نوجوانشان با توانایی و آرزوهای خاص خود و برای دنیایی غیر از دنیای آن‎ها ساخته شده‎ است و باید به استعدادشان احترام گذاشته شود و این در حالی است که والدین در صورت شکست در کنکور باید نسبت به تقویت روحیه آن‎ها اقدام کنند.

حسنلو ادامه داد: شکست در کنکور به معنای پایان زندگی نیست و هر نوجوان در صورت ناکامی به مدت یک سال دیگر برای مطالعه و تلاش دوباره وقت دارد و این شکست می‎تواند سرمنشاء موفقیت باشد و می‎توان با درک شکست و پی بردن به نقاط ضعف و علت شکست در این مقوله برای موفقیت دوباره برنامه‌ریزی کرد.

وی گفت: پس از ناکامی در کنکور، خانواده‎ها باید به طور منطقی شکست را قبول کنند و به اتفاق نوجوان خود، علت این ناکامی را تجزیه و تحلیل کرده و با بازنگری مجدد در برنامه‎ریزی و اهداف‌شان، نقاط قوت و ضعف فرزندشان را برای یک سال دیگر آماده سازند.

حسنلو خاطرنشان کرد: خانواده‎ها موظف‎اند با احترام به ظرفیت و توانایی‎های فرزندشان آن‌ها را در مسیر استعدادهای‌شان هدایت کنند تا نوجوانان بتوانند در زندگی آتی خود احساس کفایت و کامروایی داشته باشند و به این نتیجه برسند که برخی افراد با مدرک دیپلم که دارای حرفه و شغل مناسبی‌اند در زندگی فردی و اجتماعی خود خیلی موفق‎تر از یک پزشک تحصیل کرده‌اند.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۹ تیر ۱۳۹۳ / ۱۲:۵۷
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 93040905357
  • خبرنگار :