یک کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی، کامیابی در زندگی را بر پایه احترام به ظرفیت و تواناییهای هر فرد و عدم معطوفسازی تمام توجه به غول کنکور برشمرد.
"طاهره حسنلو" در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه زنجان، با بیان این مطلب، اظهارکرد: شکست و ناکامی در هر موقعیتی و در هر آزمون و سنی میتواند آزاردهنده و منشاء بسیاری از مشکلات روحی و روانی از جمله استرس و افسردگی شود خصوصاً اگر شکست و ناکامی در سن حساس نوجوانی رخ دهد.
وی افزود: سن نوجوانی سن کمالگرایی است و نوجوان سرشار از انرژی، آرزوها و آمال و در عین حال غرور است و اگر شکست در امتحان بزرگی مثل کنکور که با سرنوشت یک فرد گره خورده است، صورت گیرد میتواند مخرب و آسیبزا باشد و از آن جایی که این فرد قبل از کنکور هم اضطراب زیادی را تحمل کرده است خانوادهها باید در نظر بگیرند که گاهی اوقات انتظاراتشان بیش از توان فرزندشان است.
این کارشناس گفت: به خاطر رقابتی بودن کنکور و فشارهای والدین، عدم قبولی و شکست در این آزمون پس از یک دوره استرس میتواند منشاء بخشی از اختلالات روحی باشد که زنگ خطری برای خانوادهها محسوب میشود؛ بنابراین والدین باید برخورد صحیح و مناسبی با نوجوان شکست خورده داشته باشند که متاسفانه در واقعیت چنین نیست.
حسنلو اظهار کرد: برخی خانوادهها ناکامی در گذشته خود را در آینده فرزندانشان جستجو میکنند و میخواهند فرزندانشان همان چیزی شود که آنها آرزو داشته باشند که در برخی موارد این انتظارات از توان فرزندان خارج است و آنها را در یک موقعیت اضطرابزا قرار میدهد.
وی افزود: در این گونه موارد خانوادهها چنانچه شکست اتفاق بیفتد با تحقیر کردن، سرکوفت زدن و زیر سئوال بردن توانایی آنها و یا احیاناً مسخره کردن نسبت به شکست آنها واکنش نشان میدهند و اگر گاهی اوقات برای کنکور هزینه هنگفتی صرف کرده باشند و فرزند نیز در قبولی برای رشته مورد نظر خانواده موفقیتی کسب نکند، سرکوبها تمامی ندارد.
این کارشناس با تاکید به مخرب بودن اینگونه رفتارها، گفت: فرزندان این خانوادهها در آستانه اختلالات روحی و روانی قرار میگیرند و گاهی حتی خود والدین هم دچار افسردگی میشوند، در حالی که والدین هیچگاه نباید فرزندان خود را با دیگران مقایسه کنند و در نظر داشته باشند که هر کودک و نوجوانی تواناییهای خاص خود را دارد.
وی افزود: والدین نباید آمال و آرزوهای خود را در فرزندان خود جستجو کنند، بلکه باید در نظر داشته باشند که نوجوانشان با توانایی و آرزوهای خاص خود و برای دنیایی غیر از دنیای آنها ساخته شده است و باید به استعدادشان احترام گذاشته شود و این در حالی است که والدین در صورت شکست در کنکور باید نسبت به تقویت روحیه آنها اقدام کنند.
حسنلو ادامه داد: شکست در کنکور به معنای پایان زندگی نیست و هر نوجوان در صورت ناکامی به مدت یک سال دیگر برای مطالعه و تلاش دوباره وقت دارد و این شکست میتواند سرمنشاء موفقیت باشد و میتوان با درک شکست و پی بردن به نقاط ضعف و علت شکست در این مقوله برای موفقیت دوباره برنامهریزی کرد.
وی گفت: پس از ناکامی در کنکور، خانوادهها باید به طور منطقی شکست را قبول کنند و به اتفاق نوجوان خود، علت این ناکامی را تجزیه و تحلیل کرده و با بازنگری مجدد در برنامهریزی و اهدافشان، نقاط قوت و ضعف فرزندشان را برای یک سال دیگر آماده سازند.
حسنلو خاطرنشان کرد: خانوادهها موظفاند با احترام به ظرفیت و تواناییهای فرزندشان آنها را در مسیر استعدادهایشان هدایت کنند تا نوجوانان بتوانند در زندگی آتی خود احساس کفایت و کامروایی داشته باشند و به این نتیجه برسند که برخی افراد با مدرک دیپلم که دارای حرفه و شغل مناسبیاند در زندگی فردی و اجتماعی خود خیلی موفقتر از یک پزشک تحصیل کردهاند.
انتهای پیام