مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: در سالهای اخیر، استفاده از سامانههای حملونقل هوشمند نصب شده در جادهها، علاوه بر کاهش حضور مأموران پلیسراه در جادهها، میزان حوادث و تلفات رانندگی را به طور قابل توجهی کاهش داده است؛ این در حالیست که در این سالها بر تعداد خودروها و سفرهای جادهای اضافه شده است.
به گزارش سرویس فناوری ایسنا فرامرز مداح با اشاره به نقش فناوریهای نوین اطلاعات و ارتباطات در توسعه و پیشبرد فعالیتهای حوزه راهداری و حملونقل جادهای کشور اظهار کرد: قطعاً آنچه میتواند کمک کند تا ضمن توسعه صنعت حملونقل، زمینه ی پاسخگویی به نیازهای جانبی آن نیز در این حوزه فراهم آید، نقش آفرینی فناوریهای نوین از جمله فناوری اطلاعات و ارتباطات است که در دهههای اخیر با نفوذ در صنعت حملونقل، مقوله علمی- کاربردی جدیدی را به نام سامانههای حملونقل هوشمند یا ITS بوجود آورده است که در ایران با سرعت بیشتری در حال اجرا و بهره برداری است.
مهندس مداح در ادامه با اشاره به برنامه های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در زمینه ی استفاده از فناوری ارتباطات خودرویی افزود: از آنجا که افزایش ایمنی و پس از آن روانسازی ترافیک جادهای در اولویت برنامههای سازمان راهداری وحملونقل جادهای قرار دارد، لذا در خصوص کاربری سامانههای حملونقل هوشمند، ازجمله بکارگیری فناوری ارتباطات خودرویی، اولویت کاربری در زمینههایی است که بتوان از وقوع تصادفات جادهای پیشگیری کرد تا در عین افزایش ایمنی، روانی ترافیک نیز حفظ شود و همچنین کاربردهایی نظیر اطلاعرسانی وقوع تصادفات، ترافیک یا وضعیت بد آب و هوایی به خودروهای در حال تردد از اولویتهای بعدی مورد توجه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای است.
مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای درباره ی اهمیت توجه به توسعه ی کاربردهای فناوری ارتباطات خودرویی افزود: از آنجا که پیشگیری بهتر از درمان است، استفاده از این فناوری میتواند به صورت موثر و بارزی در کاهش تصادفات، پیشگیری از بروز ترافیک و در نهایت افزایش ایمنی موثر باشد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه هماکنون پایلوت سامانه ارتباطات هوشمند خودرویی به عنوان یک پروژه ملی برای ارزیابی قابلیتهای عملیات فناوری ارتباطات خودرویی در کشور، با همکاری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و به همت جهاددانشگاهی دانشگاهی صنعتی شریف، به کارفرمایی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در مسیر آزادراه تهران رشت و بخشی از شهر قزوین در حال اجرای آزمایشی است اظهار داشت: آنچه که باید در این مقطع مدنظر قرار گیرد تلاش در جهت افزایش ضریب نفوذ نصب دستگاههای OBU در داخل وسائط نقلیه است تا بتوان بازخوردهای اجرایی سامانه را به صورتی موثرتر دریافت کرد.
مدیرکل دفترفناوری اطلاعات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در خاتمه درباره ی اقداماتی که باید انجام شود تا بتوان از قابلیتهای این فناوری به نحو مؤثری در کشور، بویژه در بخش ایمنی حملونقل و کاهش مصرف سوخت خودروها استفاده کرد، گفت: نصب این دستگاهها بر روی وسائط حملونقل عمومی که در مسیر پایلوت سامانه ارتباطات هوشمند خودرویی تردد میکنند، قدمی است که با توجه به وظایف سازمان راهداری و حملونقل جادهای میتوان به سرعت برداشت و اتوبوسها و سایر خودروهای مسافربری در این مسیر را با حمایت این سازمان به این تجهیزات مجهز کرد. از طرف دیگر همکاری سایر سازمانها و نهادهای مرتبط با این طرح از جمله سازمان هواشناسی کشور، پلیسراه، اورژانس و هلالاحمر میتواند در پیشبرد بهتر و سریعتر طرح موثر واقع شود.
انتهای پیام