رییس سازمان جنگل‌ها اعلام کرد

غیرقانونی بودن ساخت‌وسازها در منطقه "اجت" محرز شده است

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری اعلام کرد: ساخت و سازهای غیر قانونی و تخلف در منطقه اجت روستای ورسک عباس‌آباد برای سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری محرز شده و پرونده این تخلف به شورای عالی معماری و شهرسازی ارسال شده و این مساله درحال پیگیری است.

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری اعلام کرد: ساخت و سازهای غیر قانونی و تخلف در منطقه اجت روستای ورسک عباس‌آباد برای سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری محرز شده و پرونده این تخلف به شورای عالی معماری و شهرسازی ارسال شده و این مساله درحال پیگیری است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خداکرم جلالی - معاون وزیر جهاد کشاورزی - در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی و هفته جهاد کشاورزی برگزار شد، درباره تخلف و ساخت و سازهای غیر قانونی در منطقه اجت در حوالی روستای ورسک اظهار کرد:‌ این پرونده در حال بررسی در شورای عالی معماری و شهرسازی است که سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری دراین شورا عضو است.

وی افزود: سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری قطعا با هر گونه اقدامات تخریب جنگل‌ها و منابع طبیعی مخالف است و هر ارگان، دستگاه دولتی یا اشخاصی که دست به تخلف در عرصه‌های منابع طبیعیِ، جنگل‌ها و مراتع بزند با آن‌ها برخورد می‌کند چرا که این سازمان به رسالت خود که حفاظت از این عرصه‌های طبیعی است پایبند بوده و خواهد بود.

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: متاسفانه برخی تخلف‌ها در عرصه‌های مختلف منابع طبیعی انجام می‌شود که تغییر کاربری و بی نظمی‌هایی در این زمینه وجود دارد. در برخی موارد نیز دهیاری‌ها و دستگاه‌های دولتی برخلاف قانون برای این گونه ساخت و سازها خدمات برق و آبرسانی انجام می‌دهند در حالی که باید انسجام سازمانی در مدیریت زمین وجود داشته باشد و کسانی به عرصه‌های منابع طبیعی تجاوز می‌کنند نباید بتوانند از هیچ گونه خدماتی دولتی استفاده کنند.

نیاز هزار میلیارد تومانی برای احیای جنگل‌های بلوط

جلالی ادامه داد: پدیده خشکیدگی درختان بلوط جنگل‌های زاگرس که از سال 88 آغاز شده و سطح این خشکیدگی تا سال 92 هر سال دو برابر شده است در حال حاضر به سطح یک میلیون و 130 هزار هکتار رسیده که درختان 19 درصد از این سطح بین 75 تا 80 درصد دچار خشکیدگی شده‌اند.

وی با بیان این‌که پدیده خشکیدگی درختان بلوط جنگل‌های زاگرس عوامل اصلی و فرعی بسیاری دارد، گفت: فشارهای اکولوژیک باعث طغیان سوسک‌های جوب خوار در این جنگل ها شده که نهایتا سبب خشکیدگی درختان از 20 درصد تا بیش از 80درصد شده است اما اقدامات سازمان جنگل‌ها و مراتع در گذشته درزمینه آسیب شناسی مساله و مطالعه برای حل این مشکل به وسیله پتانسیل‌های داخلی واستفاده از سازمان‌ها و دانشمندان بین المللی مناسب بوده است.

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری عنوان کرد: یکی از اقدامات سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری اجرای عملیات اورژانسی و بهداشتی درختان خشکیده شده بود که در دستور کار قرار گرفته و دراین راستا بیش از 100 هزار درخت آلوده خشک شده قطع و تبدیل به زغال شده‌اند همچنین احیای درختان و جنگل‌های آسیب دیده نیز از دیگر ماموریت های این سازمان است که برای این کار در سطح بیش از 2000 هکتار اجرای عملیات نهال کاری و در سطح بیش از 6000 هکتار اجرای عملیات آبخیزداری در دستور کار قرار گرفته است و امیدواریم در سال جاری این گونه اقدامات با تامین اعتبارات مورد نیاز توسعه یابد.

جلالی اظهار کرد: از نظر اعتبارات امیدواریم امسال تخصیص‌های مربوط به درختان بلوط جنگل‌های زاگرس به صورت کامل انجام شود و بتوانیم 25 میلیارد تومان اعتبار به تصویب رسیده در ستاد حوادث غیر مترقبه را به طور کامل دریافت کنیم چرا که این اعتبار درمعاونت برنامه ریزی و بودجه ریاست جمهوری به تصویب رسیده و درمراحل پرداخت قرار دارد.

وی تصریح کرد: مقابله با پدیده خشکیدگی درختان بلوط جنگل‌های زاگرس نیازمند هزار میلیارد تومان اعتبار است تا بتوانیم در برنامه ریزی پنج ساله با این پدیده مقابله کنیم وامیدواریم بتوانیم اعتبار را از دولت و راه‌های لازم تامین کنیم.

درختکاری در حاشیه جاده‌ها و بزرگراه‌ها با همکاری وزارت راه

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری عنوان کرد: درختکاری اطراف جاده‌ها و بزرگراه ها یکی از وظایف تعریف شده برای سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری به عنوان مجری این طرح که نیازمند همکاری وزارت راه است.چرا که حریم جاده‌ها از نظر حقوقی در حیطه اختیارات وزارت راه به شمار می‌رود.

جلالی اظهار امیدواری کرد با مشارکت مردم و همکاری کامل وزارت راه و شهرسازی بتوان با انجام عملیات درختکاری در حاشیه جاده‌ها و بزرگراه‌هادر راستای بهبود شرایط و کیفیت جاده‌های کشور گام موثری برداریم که خود میتواند بهبود شاخص‌های کیفی محیط زیست نیز اثرگذار باشد.

برنامه ریزی برای مقابله با ریزگردها در کشور

وی اظهار کرد:‌مسئولیت مقابله با ریزگردها در خارج از کشور بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست است و سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری اعلام آمادگی کرده تا تجربیات خود را در اختیار قرار دهند و زمینه‌های مناسب برای اجرای اقدامات موثر در راستای کنترل و مقابله با این ریزگردها در خارج از کشور فراهم شود.

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری ادامه داد: مقابله با ریزگردها در داخل کشور وظایف سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری است که کانون‌های بحرانی در استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان و خوزستان وجود دارد و باید کنترل شود اما مقابله با ریزگردها که در 200 هزار هکتار از اراضی سیستان و بلوچستان برنامه ریزی شده است به اعتبارات نیاز دارد و به محض تامین اعتبار اقدامات موثر آغاز خواهد شد.

جلالی افزود: برای اجرای عملیات کنترل ریزگردها در سطح 3000 هکتار از اراضی زابل اعتبارات مورد نیاز وجود دارد وانجام عملیات مقابله آغاز شده است.

100 میلیون هکتار از ایران در معرض بیابانی شدن

وی تصریح کرد: پدیده بیابانی شدن در بسیاری از مناظق کشور وجود دارد و تقریبا یک صد میلیون هکتار از سطح کشور درمقابل پدیده بیابانی شدن آسیب پذیر است که اگر شرایط لازم برای مقابله با این پدیده فراهم نشود این پدیده به راحتی می تواند در این سطح توسعه پیدا کند.

به گفته رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری یکی از نشانه‌های بیابانی شدن پدیده ریزگردها است که اخیرا در کشور افزایش یافته است. همچنین کاهش و شور شدن آب سفره‌های زیر زمینی، کاهش پوشش گیاهی و غیره از جمله علائم و عوامل پدیده بیابانی شدن است اما یکی از اقدامات موثری که دراین زمینه باید انجام شود اجرای طرح‌های آبخیزداری است که میتواند در غنای پوشش گیاهی و جلوگیری از فرسایش از رسوب خاک موثر باشد.

اعتبارات آبخیزداری 10 درصد توان موجود

جلالی اظهار کرد: با توجه به مطالعات انجام شده پتانسیل اجرای عملیات آبخیزداری در سطح سه میلیون هکتار از اراضی کشور در سال وجود دارد اما تنها اعتبارات 10درصد از این سطح یعنی 300 هزار هکتار در اختیار سازمان قرار دارد.

برنامه ریزی برای راه‌اندازی یگان هوایی اطفای حریق

وی گفت: برای جلوگیری از آتش سوزی و اطفاء حریق برنامه ریزی‌های بسیاری انجام شده چرا که در آستانه فصل گرما خطر آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع به دلیل گرمای هوا یا افزایش گردشگری دراین مناطق افزایش یابد. در همین راستا همکاری‌های بسیاری با شوراهای اسلامی و دهیاری‌های سراسر کشور انجام شده تا بتوانیم ضمن پایش دقیق جنگل‌های کشور به کمک یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها با این پدیده مقابله کنیم.

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری اظهار کرد: گرچه سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری یگان هوایی اطفای حریق ندارد ویکی از نقص‌های این سازمان است اما باید در این فصل گرما از چرخ بال‌های هوانیروز و دیگر ارگان‌های نظامی برای اطفای حریق استفاده کنیم البته برنامه ریزی‌های بسیاری برای راه اندازی یگان هوایی اطفای حریق ملی در دستور کار سازمان قرار گرفته است.

درختکاری در 3 میلیون هکتار از اراضی کشور

جلالی اظهار کرد: سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در طول عمر خود حدود سه میلیون هکتار از اراضی کشور را درختکاری کرده که حدود دو میلیون هکتار آن در عرصه‌های بیابانی و یک میلیون هکتار آن در جنگل‌ها بوده است.

وی افزود: براساس برنامه‌های بلند مدت و میان مدت باید سالانه صد هزار هکتار از کشور جنگل‌کاری شود که البته در صورت جنگل کاری تا پنج سال آینده مشخص می‌شود که چند درصد آن موثر بوده و تثبیت شده است.

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری ادامه داد: هر هکتار جنگل‌کاری در شمال کشور به آبیاری و نگهداری چندانی نیاز ندارد حدود 400 هزار تومان هر هکتار جنگل کاری درمناطق غیر شمالی که به آبیاری و حفاظت و نگهداری نیاز بیشتری دارد از دو تا 2.5 میلیون تومان هزینه دارد.

کاهش بیش از 7 درصدی جنگل‌های شمال طی 60 سال گذشته

جلالی گفت: سطح جنگل‌های شمال کشور از سال 1334 تا 1386 7.1 درصد کاهش یافته است به گونه‌ای که سطح جنگل‌های شمال کشور در سال 1334 (60 سال گذشته) بیش از دو میلیون و 82 هزار هکتار بوده است که در سال 1346 به یک میلیون و 989 هزار هکتار رسیده است.

وی گفت: سطح جنگل‌های شمال کشور در سال 1373 با ادامه روند کاهشی خود به یک میلیون و 847 هزار هکتار رسید و البته این میزان در سال 86 با افزایش نسبی به یک میلیون و 939 هزار هکتار رسید اما همچنان این میزان نسبت به سال مبداء 7.1 درصد کاهش داشته است.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۵ خرداد ۱۳۹۳ / ۱۲:۱۷
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 93032513354
  • خبرنگار : 71214