800 هکتار از باغات انگور شهر شال دارای برند ارگانیک

معاون تولیدات گیاهی استان قزوین با اعلام این‌که ایران پنجاهمین رتبه تولید محصولات ارگانیک را به خود اختصاص داده است، گفت: 800 هکتار از باغات انگور شهر شال دارای برند ارگانیک از اتحادیه اروپا است.

معاون تولیدات گیاهی استان قزوین با اعلام این‌که ایران پنجاهمین رتبه تولید محصولات ارگانیک را به خود اختصاص داده است، گفت: 800 هکتار از باغات انگور شهر شال دارای برند ارگانیک از اتحادیه اروپا است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه قزوین، مسعود ربانی صبح امروز در سالن اجتماعات جهاد کشاورزی در همایش "نقش روحانیون در اقتصاد مقاومتی"، با اشاره به پتانسیل ویژه قزوین در بخش کشاورزی اعلام کرد: مطرح شدن عنوان پایلوت ارگانیک استان، وجود باغات انگور شهر شال دارای برند ارگانیک اتحادیه اروپا در سطح 800 هکتار و داشتن کشاورزی بیشتر در سطح کشاورزی با سابقه طولانی از ویژگی‌های قزوین در بخش کشاورزی به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: وظیفه و هدف اصلی سازمان جهاد کشاورزی امنیت غذایی است، چراکه سال‌ها پیش غذای ارگانیک مصرف می‌شد اما اکنون پس از سال‌ها به این نتیجه رسیدند که غذای غیرارگانیک سبب پیدایش بسیاری از بیماری‌ها خواهد شد.

معاون تولیدات گیاهی استان قزوین با اشاره به تفاوت محصول سالم و ارگانیک اظهار کرد: محصول سالم محصولی است که در آن، در حد مجاز از مواد شیمیایی استفاده شود و محصولی ارگانیک است که در تولید آن هیچ گونه مواد شیمیایی مصرف نشده باشد و در نتیجه محصولی طبیعی است که بدون دخالت انسان به مصرف برسد.

ربانی با توجه به پیشینه کشاورزی ارگانیک در دنیا یادآور شد: در سال 2003 میلادی 23 میلیون هکتار محصول ارگانیک در کشورهای استرالیا، آرژانتین، ایتالیا و آمریکا تولید می‌شد که در حال حاضر این رقم از 128 کشور به 168 کشور تولیدکننده محصول ارگانیک در دنیا افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: در این میان به دلیل فقدان و بررسی موجود آمارهای رسمی، نبودن مراکز تایید کننده محصول ارگانیک، آشنا نبودن مردم با مزایای تولید این محصول و بی اطلاعی و تشویق نشدن مصرف کنندگان به تولید این‌ گونه محصولات نامی از کشور ایران برده نشد.

به گفته معاون تولیدات گیاهی استان قزوین در حال حاضر در بین 162 کشور ایران پنجاهمین رتبه را در دنیا کسب کرده است.

ربانی در ادامه افزود: 80 هزار هکتار محصول تحت پوشش برنامه‌های تولید محصول ارگانیک قرار دارند که انتظارات در میزان تولید محصولات سالم برآورده نشده است و میانگین مصرف در ایران حدود نصف مصرف جهان و یک چهارم امریکا است به عبارت دیگر میزان مصرف محصولات ارگانیک در ایران 562 گرم، در دنیا یک کیلوگرم و در امریکا نیز 2 کیلوگرم است.

وی انار، بادام، پسته، خرما، کشمش، زعفران و شیرین بیان را از محصولات ارگانیک ایران برشمرد و افزود: در استان قزوین فعالیت محصول ارگانیک از سال 87 با تشکیل کمیته ای آغاز شد و قزوین بر پایه اصول کشاورزی به عنوان پایلوت محصول ارگانیک شناخته شد.

مدیریت راهبردی کشاورزان از راهکارهای مفید محصولات سالم کشاورزی است

معاون تولیدات گیاهی استان قزوین با اشاره به راهکارهای نوین جهت تولید محصولات کشاورزی سالم و ارگانیک تشریح کرد: بیوتکنولوژی، بدون افزایش سطح زیر کشت تولید محصولات کشاورزی را تا حد 25 درصد افزایش می‌دهد و نانوتکنولوژی نیز به مفهوم بهینه سازی تولید سموم کودهای بیولوژیک و اصلاح مولکولی میکروب‌های مفید برای تولید سموم است.

ربانی در پایان تشویق و ترغیب کشاورزان به استفاده مناسب از سموم و کودهای شیمیایی، عدم خرید مصرف سموم پر خطر، حخرید کود و سیم از دستگاه های معتبر و دارای مجوز، تولید محصولات کشاورزی بدون مصرف شیمیایی، رعایت دوره زمانی مصرف سموم و کودها، مشاوره در مصرف مواد شیمیایی توسط کارزشناسان جهاد کشاورزی، عدم سوزاندن بقایای گیاهی و توجه به حاصلخیزی خاک با استفاده از کودهای دامی پوسیده و مواد آلی را از کشاورزان و مسئولین مربوطه خواستار شد.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۷ خرداد ۱۳۹۳ / ۱۶:۱۹
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 93030703621
  • خبرنگار :