تیم "ب" نقش حمایتی برای تیم اصلی دارد

مهران شاهین طبع: تیم‌های ملی "الف" و "ب" یک استراتژی دارند

مربی تیم بسکتبال ایران درباره برنامه‌های تیم ملی "الف" و "ب" تا برگزاری جام جهانی و بازی‌های آسیایی صحبت کرد.

مربی تیم بسکتبال ایران درباره برنامه‌های تیم ملی "الف" و "ب" تا برگزاری جام جهانی و بازی‌های آسیایی صحبت کرد.

مهران شاهین طبع در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره آغاز اردوی تیم ملی و برنامه‌های ابتدای تیم، اظهار کرد: با توجه به تمام جوانب بازیکنان نفرات اولیه به اردو دعوت شدند. نفراتی در این مرحله وارد اردو می‌شوند که می‌توانند پشتوانه‌های خوبی برای تیم ملی باشند. بالاخره مساله‌ای که بارها به آن تاکید شده دو رویداد بزرگ پیش روی تیم ملی است؛ جام جهانی و بازی‌های آسیایی که دومی برای ما ارزش بسیار بالایی دارد.

مربی تیم ملی بسکتبال ایران با اشاره به تیم ملی "ب"، بیان کرد: همیشه فعال بودن تیم ملی "ب" نتایج خوبی داشته است و طبق برنامه قرار است این تیم همگام با تیم اصلی کار کند و برنامه‌ها و استراتژی‌ اصلی را دنبال کند. قرار است با پیگیری برنامه‌ها تیم اصلی ساپورت شود و بتواند با خیالی راحت کارش را انجام دهد. در این چند ماه باید به گونه‌ای کار کنیم که دست کادر فنی تیم ملی برای انتخاب بازیکن خالی نباشد. مطمئنا تغییر و تحول‌های زیادی خواهیم داشت.

او افزود: فشار کار بالاست و به اگر اتفاقی برای مهره‌های اصلی بیفتد نباید دست مربی برای جایگزین کردن کوتاه باشد. مطمئنا با تقویت کار تیم "ب" تغییرات راحت‌تر انجام خواهد شد. همین اردوها سطح فنی بازیکنان را بالا می‌برد و حتی آنها می‌تواند در لیگ برتر نیز کیفیت بالاتری از خود به نمایش بگذارند. طبق همین تفکر و هدف بازیکنان دو دوره تمرینی با هم خواهند بود و پیش از اعزام‌ها در دو دسته "الف" و "ب" تقسیم می‌شوند.

شاهین طبع در پاسخ به این سوال که تغییر بازیکن‌ها در طول برنامه‌های ملی چطور خواهد بود؟ تصریح کرد: به هر حال در طول این اعزام ها نفرات کم و زیاد می‌شوند. مربی نفراتی را در نظر دارد که در طول اردوها کنار تیم هستند و اعزام می‌شوند. در این مدت هم اگر اتفاق افتاد یا بازیکنی به استراحت نیاز داشت نفرات سریعا جایگزین می‌شوند. مطمئنا نفرات به طور مطلق نیست و در تمامی مسابقات و تورنمنت‌ها بازیکنان به تناسب شرایط خودشان در تیم جا به جا می‌شوند. در کنار این مساله خود تیم "ب" نیز برنامه‌های مختلف پیش‌رو دارد و باید در اردوهای تدارکاتی مختلف شرکت کند. حتی در اسکلت اصلی تیم نیز شاید به دلیل برخی اتفاق‌ها نیاز به تغییراتی باشد که تمام این موارد پیش‌بینی شده است.

او افزود: با این حال که همه برنامه‌ها هماهنگ شده باید به جلو برویم و استارت بزنیم. در آینده شاید شرایطی ایجاد شود که تغییراتی در برنامه‌ها باشد. در هر حال هدف ما این است که دو تیم در راستای هم گام بردارند و تیم "ب" پشتوانه‌ای برای تیم اصلی ما باشد. به شخصه معتقدم بچیروویچ با اشراف کامل کارش را انجام می‌دهد.

مربی تیم بسکتبال ایران در پاسخ به این سوال که بعد از منتشر شدن لیست نفرات انتخابی برخی انتقادهای مطرح شد که چرا برخی بازیکنان یک تیم در ترکیب تیم نیستند. نظرش در این باره چیست؟ گفت: شرایط کنونی تیم با نگاه به آینده شکل می‌گیرد. شاید ما بازیکن داشته باشیم که فاصله کمی با نفرات اصلی کنونی تیم ملی داشته باشد، اما از نظر سنی در یک رده هستند و نمی‌توان از او برای آینده استفاده کرد. تیم امید با هدف پشتوانه بودن شکل گرفته است و اگر بازیکنی که هم اکنون هم سن مهره اصلی است، وارد کار شود در آینده همزمان با ستاره ما از دنیای ورزشی خداحافظی می‌کند و به یکباره پستی از ترکیب خالی می‌شود. به طور مثال اگر بازیکنی هم سن صمد وارد تیم ملی کنیم اگر چند سال بعد صمد نخواهد در تیم ملی باشد خب آن بازیکن هم سن او هم بعد از چند وقت می‌رود و پست سه ما خالی می‌شود. به همین دلیل ما نفراتی جوان را وارد اردو کردیم که در کنار صمد یاد بگیرند و در آینده به تیم ملی کمک کنند. به نظر من این پاسخ منطقی برای انتقادها است. مطمئن باشید نمی‌توانیم بدون توجه به بازیکنان جوان برنامه‌ریزی کنیم.

ا‌نتها‌ی‌ پیا‌م

  • جمعه/ ۲ خرداد ۱۳۹۳ / ۱۱:۰۲
  • دسته‌بندی: توپ و تور
  • کد خبر: 93030200464
  • خبرنگار : 71418