مدیرکل یونسکو به مناسبت رونمایی از گزارش پایش جهانی آموزش برای همه طی سال 2014- 2013 در جمهوری اسلامی ایران پیامی صادر کرد.
به گزارش سرویس «آموزش و پرورش» ایسنا، در متن پیام خانم ایرنه بوکوآ آمده است: مایلم مراتب قدر دانی خود را به مناسبت برگزاری نشستی در ایران برای رونمایی از گزارش پایش جهانی آموزش برای همه در سالهای 2014- 2013 که با عنوان یاد دهی یادگیری و دستیابی به کیفیت برای همه منتشر شده است را به دولت ایران ابلاغ کنم.
گزارش جهانی آموزش برای همه با ارائه تصویری کلی از وضعیت آموزش برای همه در حکم یک میزان عمل میکند و همه ساله یادآور اقداماتی است که باید برای دستیابی به اهداف آموزش برای همه انجام شود.
گزارش امسال، دامنه و گستره چالشهایی را برجسته میسازد که هنوز در راه دستیابی همه بچهها به آموزش و آموختن مفاهیم پایه آموزشی با آنها مواجهایم. آموزش کیفی، بدون توجه به پیشینه افراد، از حقوق پایه بشری برای همه دختران و پسران به حساب می آید.
با وجود این هنوز در جهان 250 میلیون کودک پس از گذراندن 4 سال در مدرسه قادر به کسب و مهارتهای پایه نیستند که در این میان زنان و دختران بیشترین آسیب را میبینند و با افزایش تبعیضها به واسطه بحرانها این آسیبها هم افزایش مییابد.
بچههایی که خوش شانستر هستند به وسیله معلمان آموزش میبینند که خود بهترین آموزشها را دیدهاند و منابع خوبی در اختیار داشتهاند در حالی که کودکان محروم از چنین امکاناتی برخوردار نیستند و کمترین پشتیبانی را خواهند داشت. بحران یادگیری سالیانه چیزی حدود 129 میلیارد دلار هزینه دارد که به سبب آن یک چهارم جوانان در کشورهای کم درآمد و با درآمد متوسط از مهارت خواندن بیبهره میمانند.
سالهاست که دولتها برای ورود کودکان به مدارس تلاش کردند و گزارش gmr بیانگر آنست که باید در کیفیت آنچه کودکان در کلاسهای درس میآموزند، بر معلمها تمرکز کنیم. لازمه این کار حصول اطمینان از استخدام بهترین معلمها برای این شغل و اینکه به خوبی تربیت شده و از پیش تعلیم دیدهاند و به اندازه کافی برای کار خود تجربه دارند، می باشد.
گزارش gmr بیانگر پیشرفت حاصل در دستیابی به اهداف efa، نشان دهنده آنست که وقتی اراده، سیاست گذاری و منابع کنار هم قرار می گیرند چه کارهایی می توان انجام داد.در جمهوری اسلامی ایران از سال 1990 به بعد کشور در حوزه آموزش ابتدایی به برابری جنسیتی رسیده، حدود90 درصد از کودکان به کلاس چهارم می رسند و مفاهیم پایه را می آموزند، این نتایج نشان میدهد که وقتی کشورها، راهبردی برای افزایش ثبت نام و درعین حال حفظ کیفیت آموزش اتخاذ می کنند چه دستاوردهایی خواهند داشت، البته هنوز چالش هایی در خصوص یاد گیری و ماندگاری آنچه می آموزند بر جای مانده است که این میزان در کودکان فقیر بیشتر است.
کلید بازکردن قفل بحران جهانی یادگیری به دست معلمان است و باید از معلمءها پشتیبانی کرد که این امر از طریق در اختیار گذاشتن برنامههای درسی فراگیر و جامع قابل حصول است.
به این وسیله از دولت جمهوری اسلامی ایران برای تعهداتش نسبت به برنامه آموزش برای همه تشکر میکنم.
انتهای پیام