نشستی با موضوع فولکور شهرستان خوی برگزار شد

آثار علی ظفرخواه در حوزه فولکلور شناسی شهرستان خوی نقد و بررسی شد.

آثار علی ظفرخواه در حوزه فولکلور شناسی شهرستان خوی نقد و بررسی شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دومین جلسه از سلسله نشست‌های «شمیسا» در سال 1393 به نقد وبررسی آثار علی ظفرخواه در باب فولکلور منطقه خوی اختصاص پیدا کرد.

در این جلسه علیرضا ذیحق - نویسنده وپژوهشگر حوزه فرهنگ عامه - ابتدا به اهمیت مستندسازی فرهنگ شفاهی پرداخت ودراین باره تاکید کرد: مطالب فولکلوریک میراث مشترک جهانی در تمدن بشری هستند که بسته به شرایط اقلیمی، جغرافیایی و فرهنگی هر منطقه به شکل خاص خود متبلور شده‌اند که در اقصی نقاط جهان با وجود برخی تفاوت‌های بنیانی، از تشابه‌ها غیر قابل انکاری نیز برخوردارند.

او با اشاره به مجاهدت‌های شبانه روزی علی ظفرخواه در زمینه جمع آوری فولکلور شهرستان خوی به ذکر انواع فولکلور پرداخت‌ و افزود: برابرنظرات‌ اساتید‌ برجسته، فولکلور‌ را‌ به دسته‌ها، اسطوره‌ها، داستان‌ها، گرایلی‌ها، تجنیس‌ها، انواع‌ اشعار و سخنان آهنگین محلی، چیستان‌ها، آوازها ولالایی‌ها، بایاتی‌ها، لطیفه‌ها، سخنان نیاکان و ریشه‌های آنها، بازی‌های کودکانه، نمایش‌ها، رقص‌ها و موسیقی‌ها‌ی محلی، آداب و رسوم، حرف‌های کوچه و بازار، موهومات و خرافات می‌توان تقسیم بندی کرد که علی ظفرخواه سعی کرده است در آثارش مطالب مربوط به منطقه خوی را جمع‌آوری کند.

ذیحق از علیرضا نابدل و ناصر احمدی به‌عنوان پیشکسوتان حوزه فولکلورشناسی خوی یاد کرد و افزود: بعد از این افراد، محمدعلی کریم‌زاده تبریزی، حمید سفید‌گر شهانقی، پرویز یکانی زارع و علی ظفرخواه در چهار دهه اخیر تلاش‌های بسیاری برای جمع‌آوری میراث فولکلوریک منطقه و تحلیل‌های جامعه شناختی آن‌ها ارایه کرده‌اند که در این میان علی ظفرخواه با تنظیم 6 اثر از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و جا دارد به نحو مقتضی از تلاش‌های بدون چشمداشت این انسان زحمتکش و فرهیخته قدردانی شود.

این محقق تاکید کرد: مهمترین ویژگی آثار ظفرخواه این است که هیچگونه تکرار و دوباره کاری در آن‌ها به چشم نمی‌خورد و این نشان از تلاش نویسنده در جمع‌آوری موارد بدیع و ذکر نشده دارد. از سوی دیگر همه نکاتی که از ادبیات شفاهی آورده می‌شود از سوی نویسنده با توضیحات کافی همراه است، به‌طوری که خواننده با مطالعه آن کاملا از موضوع سخن آگاه می‌شود.

ذیحق افزود: با این حال برخی از مطالب کتاب‌های آقای ظفر خواه نه در قالب فولکلور بلکه در قالب مونوگرافی قابل بررسی است و در برخی موارد نیز از حالت فولکلوریک خارج شده وبه حوزه‌های مردم شناسی وارد می‌شود.

او اضافه کرد: علی ظفرخواه در آثارش به یک شکل علمی نسبت به طبقه بندی انواع فولکلور اقدام نکرده و برخی از موارد جمع‌آوری شده توسط علی ظفرخواه در هیچ یک از ژانر‌های شناخته شده قابل طبقه بندی نیست. همچنین با توجه به حوزه فعالیت نویسنده، تعمیم مطالب فولکلوریک خوی به کل آذربایجان شاید از جنبه آکادمیک محل اشکال باشد.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۳۰ فروردین ۱۳۹۳ / ۱۴:۱۰
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 93013012575
  • خبرنگار : 71365