رییس سازمان سینمایی مطرح کرد:

حرف‌های غیرمنطقی را نمی‌پذیریم / از بابت حوزه هنری خیال‌تان راحت

حجت‌الله ایوبی در اولین گفت‌وگویش در سال 93، به پرسش‌های مختلفی مانند مصلحت‌اندیشی در برابر فشار گروه‌های غیرسینمایی، احتمال استعفای جعفری‌جلوه از مدیریت بنیاد فارابی، دوسالانه شدن جشنواره کودک، وضعیت گروه هنر و تجربه و... پاسخ داد و البته در یک سوال غیر رسمی درباره افزایش قیمت «سیب‌زمینی» هم مورد پرسش قرار گرفت!

حجت‌الله ایوبی در اولین گفت‌وگویش در سال 93، به پرسش‌های مختلفی مانند مصلحت‌اندیشی در برابر فشار گروه‌های غیرسینمایی، احتمال استعفای جعفری‌جلوه از مدیریت بنیاد فارابی، دوسالانه شدن جشنواره کودک، وضعیت گروه هنر و تجربه و... پاسخ داد و البته در یک سوال غیر رسمی درباره افزایش قیمت «سیب‌زمینی» هم مورد پرسش قرار گرفت!

حرف‌های غیرمنطقی را نمی‌پذیریم

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الله ایوبی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا درباره اینکه آیا قرار است در سال جدید نیز مصلحت‌ها و فشارهای وارده از سوی گروه‌ها و افراد غیرسینمایی مورد توجه قرار گیرد، اظهار کرد: مدیران عاقل همیشه طبق مصلحت عمل می‌کنند.

وی در عین حال تأکید کرد: مبنای ما بر این است که تنش در عرصه فرهنگ، هنر و سینما وجود نداشته باشد و یا به حداقل ممکن کاهش پیدا کند چون معتقدیم در فضای آرام است که سینمای ایران می‌تواند رشد کند.

رییس سازمان سینمایی درباره مصلحت‌اندیشی پیرامون نمایش برخی از فیلم‌ها که ممکن است با مسائلی مواجه شود، گفت: درباره فیلم‌ها تصمیمات اعلام خواهد شد اما به هر حال ما سخنان غیرمنطقی را نمی‌پذیریم. ما تنها حرف‌های منطقی را گوش می‌دهیم، در جایی که نیاز به گفت‌وگو باشد، گفت‌وگو می‌کنیم، جایی که نیاز به توضیح دادن باشد، توضیح می‌دهیم و حرف‌های منطقی را می‌پذیریم.

جعفری‌جلوه از فارابی نمی‌رود

معاون وزیر ارشاد در پاسخ به پرسش دیگر ایسنا درباره گمانه‌زنی‌ها پیرامون احتمال رفتن محمدرضا جعفری‌جلوه از بنیاد سینمایی فارابی به صدا و سیما یا ارگان‌های دیگر بیان کرد: قطعا چنین قراری وجود ندارد و آقای جلوه در بنیاد سینمایی فارابی خیلی خوب در حال انجام برنامه‌هایشان هستند.

ایوبی همچنین درباره پیشنهاد رضا کیانیان درباره کوچک‌سازی سازمان سینمایی عنوان کرد: ما نیز به کوچک‌سازی سازمان معتقدیم و این خبر را هم حتما به یاد دارید که نمودار سازمانی جدید سازمان سینمایی ابتدای امسال ابلاغ شده است. از نظر ما سازمان شدن یک معاونت به معنای بزرگ‌تر شدن آن نیست. به همین دلیل هم شاید ما جزو معدود سازمان‌هایی هستیم که داوطلبانه پنج اداره کل‌مان را حذف و درخواست کردیم که تعدادی از پست‌های‌مان کاهش پیدا کند. اکنون در چارت جدید با یک سازمان کوچک و جمع‌ و جور روبرو هستیم که می‌تواند برای سینما مفید باشد.

جشنواره کودک دو سالانه نمی‌شود اما...

معاون وزیر ارشاد در پاسخ به پرسشی درباره دوسالانه شدن برگزاری جشنواره کودک که پیش از این درباره آن سخن گفته بود، گفت: برای دوسالانه شدن جشنواره کودک این بحث مطرح شد که این جشنواره، یک فستیوال بین‌المللی جا افتاده است که جزو جشنواره‌های رده الف تلقی می‌شود. به همین دلیل هم ممکن است دوسالانه‌ شدنش این امتیازها را از ما بگیرد.

وی تأکید کرد: با توجه به این دلایل، جشنواره کودک قطعا دوسالانه نخواهد شد اما این امکان وجود دارد چنانچه سالی به اندازه کافی فیلم ایرانی برای جشنواره نداشته باشیم، بحث رقابت کم‌رنگ شود و فیلم‌های ایرانی در کنار محصولات خارجی در جشنواره کودک نمایش داده شود و رقابت کنند.

از بابت حوزه هنری خیالتان راحت باشد

به گزارش ایسنا، ایوبی در ادامه گفت‌وگویش با خبرنگاران که در حاشیه دیدار نوروزی در خانه سینما انجام می‌شد درباره 27 سالن سینمایی که در اختیار حوزه هنری قرار گرفته و احتمال بروز مشکلاتی در نمایش ندادن بعضی از فیلم‌ها از سوی این نهاد فرهنگی وجود دارد، بیان کرد: ما جلسات متعددی با حوزه هنری داشته و داریم و این دوران، دوران همکاری و همدلی سازمان سینمایی با حوزه هنری است. به همین دلیل می‌گویم که از این بابت خیال‌تان راحت باشد.

وی افزود: ما قطعا در آینده نیز جلساتی برای همکاری‌های بیشتر با حوزه هنری خواهیم داشت تا مشکلاتی که سال‌های قبل در اکران وجود داشت، دیگر تکرار نشود.

شیوه‌نامه حمایت از فیلم‌ها اعلام می‌شود

رییس سازمان سینمایی درباره اینکه چه زمانی حمایت از فیلم‌ها از سوی سازمان سینمایی و بنیاد فارابی از سر گرفته می‌شود نیز گفت: روند حمایت‌ها اکنون شروع شده و دوستان در بنیاد فارابی در حال کار هستند. ضمن آنکه جدول نحوه حمایت‌ها آماده شده که هفته آینده اعلام خواهد شد.

«کن» جایی نیست که بدون برنامه بتوان در آن کاری کرد/حضور بدون برنامه مدیران در «کن» منتفی است

معاون وزیر ارشاد درباره حضور مسئولان سینمایی در جشنواره فیلم کن که یک ماه دیگر در فرانسه برگزار می‌شود و معمولا هیات ایرانی متشکل از مدیران سینمایی در آن شرکت می‌کنند، گفت: اسامی مدیران اعزامی به جشنواره کن اعلام خواهد شد. در این دوره از جشنواره کن، تعدادی از افرادی که در بخش‌های بین‌الملل موسسات هستند و باید در غرفه ایران حضور داشته باشند و یا وظیفه معرفی فیلم‌ها را بر عهده دارند در این سفر خواهند بود.

وی ادامه داد: علاوه بر این افراد، پیکره اصلی هیأت ایرانی حاضر در جشنواره کن را برندگان سیمرغ‌های دوره گذشته جشنواره فیلم فجر و برندگان و نفرات اول جشنواره‌های سینما حقیقت و فیلم کوتاه تشکیل خواهند داد. ما تلاش کرده‌ایم برای این دوستان فرصتی فراهم کنیم تا فیلم‌هایشان برای آن‌ها که علاقه‌مند به خرید آثار و یا نمایش خارجی آن‌ها هستند به نمایش درآید.

ایوبی همچنین درباره برنامه‌های پیش‌بینی شده برای چتر سینمای ایران در حاشیه جشنواره فیلم کن اظهار کرد:‌ دوستان‌مان در حال برنامه‌ریزی هستند و باید بگویم که تمام برنامه‌ها و قرارهای ملاقات تخصصی از همین حالا تنظیم شده است.

این مدیر سینمایی که پیش از این رایزن فرهنگی ایران در فرانسه بوده است، خاطرنشان کرد: جشنواره کن جایی نیست که بخواهیم اول به آن سفر کنیم و بعد که به آنجا رسیدیم تازه ببینیم که چه‌ کار می‌شود، کرد. همان‌طور که گفتم تمام قرارهای ملاقات تخصصی از همین الان تنظیم شده و چتر سینمای ایران با حضور تمام موسسات داخلیِ حاضر، محلی تخصصی برای معرفی سینمای ایران خواهد بود.

کاندیدای اصلی نمایش در گروه هنر و تجربه مشخص شده‌اند

سپس رییس سازمان سینمایی در پاسخ به پرسشی درباره آخرین وضعیت گروه «هنر و تجربه» گفت: آیین‌نامه سینمای هنر و تجربه نوشته شده و حتی کاندیدای اصلی نمایش در این گروه هم مشخص شده‌اند که امروز یا فردا با آن‌ها جلساتی گذاشته خواهد شد. همچنین سینماهای نمایش دهنده این آثار مشخص شده‌اند که در حال مذاکره با مسئولان آن‌ها هستیم.

وی با تأکید بر اینکه نقاط ضعف و قوت دوره‌های قبلی برگزاری گروه هنر و تجربه و مخاطب خاص سنجیده شده است، بیان کرد: نمونه این طرح در سال‌های گذشته چندین‌بار اجرا شده است و ما تلاش داریم که از نقاط قوت آن استفاده کرده و نقاط ضعف نیز به دقت بررسی شده‌اند. امیدواریم که این تجربه جدید، تجربه موفقی باشد تا هم باری از روی دوش اکران عمومی بردارد و هم سینمای فرهنگی و هنری جای درخوری برای نمایش داشته باشند.

ایوبی درباره شیوه مدیریت سینماهای هنر و تجربه نیز خاطرنشان کرد: شورای صنفی نمایش خودشان هم داوطلب نبودند که مدیریت سینماهای هنر تجربه زیر نظر آن‌ها انجام شود و مدتی است که شورای دیگری برای این موضوع تشکیل شده که تاکنون جلسات متعددی هم داشته است.

با توجه به شعار سال، همه باید در عرصه فرهنگ فعال شوند

معاون وزیر ارشاد سپس در پاسخ به پرسشی درباره بایدهای حوزه کاری‌اش در سالی که توسط مقام معظم رهبری به نام فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی نامگذاری شده است، گفت: ما در حال برنامه‌ریزی برنامه‌های مشترکی با ارگان‌هایی مانند آموزش و پرورش هستیم تا بچه‌ها به سینما بروند و فیلم خوب برای بچه‌ها تولید شود.

وی ادامه داد: در واقع مقصودم این است که یکی از معانی عزم ملی که مقام معظم رهبری به آن اشاره کردند این است که همه دستگاه‌ها و نهادها در عرصه فرهنگ فعال شوند.

اعضای شورای عالی سینما مشخص شده‌اند

حجت‌الله ایوبی در پایان در پاسخ به پرسشی درباره زمان تشکیل شورای عالی سینما بیان کرد: اعضای این شورا نهایی شده‌اند و ان‌شاءاله جلسات شورای عالی سینما از چند وقت دیگر تشکیل خواهد شد.

به گزارش ایسنا، نکته قابل توجه در گفت‌وگوی خبرنگاران با حجت‌الله ایوبی که در حیاط ساختمان خانه سینما انجام می‌شد این بود که در سه مورد افرادی برای بیان مطالباتشان نزد وی آمدند. در یک مورد یکی از اعضای هیأت عامل مسکن خانه سینما از کارگزار ساخت مسکن این نهاد صنفی در شهر جدید پردیس به شدت شاکی بود. در مورد دیگر فردی از وضعیت معیشت گلایه داشت و می‌گفت که فرزندان یتیم‌اش دچار مشکل هستند و فرد دیگری هم به واسطه رابطه ایوبی با دولت از وضعیت سیب‌زمینی و افزایش قیمت آن به هر کیلو 4500 تومان گلایه می‌کرد!

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۹ فروردین ۱۳۹۳ / ۱۱:۴۱
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 93011905417
  • خبرنگار : 71408