/گزارش/

‌پرورش نهال و اهمیت آن در ایجاد باغ‌های سالم

بذر درختان میوه و درختان غیرمثمر را ابتدا در خزانه می‌کارند و نهال‌های حاصل را پس یا قبل از پیوند زدن به محل اصلی منتقل می‌کنند که به این نوع خزانه نهالستان می‌گویند.

بذر درختان میوه و درختان غیرمثمر را ابتدا در خزانه می‌کارند و نهال‌های حاصل را پس یا قبل از پیوند زدن به محل اصلی منتقل می‌کنند که به این نوع خزانه نهالستان می‌گویند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)،‌منطقه آذربایجان‌شرقی، هدف از ایجاد نهالستان تامین و انتخاب نهال‌های مناسب و قوی برای عمل پیوند زدن است.

‌کشور ایران با داشتن شرایط آب و هوای متنوع، مساعد و موقعیت‌های مناسب برای کشت و پرورش انواع و ارقام مختلف درختان میوه یکی از مناطق عمده تولید میوه در دنیا‌ست.

‌معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: افزایش کیفیت میوه‌ها وقتی تحقق خواهد یافت که باغات میوه با رعایت کامل اصول فنی و بکارگیری فنون جدید باغبانی و کاشت نهال‌های سالم و مرغوب و از واریته‌های اصلاح شده احداث و مدیریت شوند.

ایوب ایرانی فام در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه آذربایجان شرقی، افزود: نهال گواهی شده و مرغوب نهالی است که از نظر نوع رقم پایه و پیوندک به طور کامل مشخص و عاری از هر گونه آفت، بیماری، نماتد و علف‌های هرز انگل باشد و از هر نظر مورد تایید کمیته فنی نظارت بر تهیه و توزیع نهال سازمان جهاد کشاورزی بوده و دارای گواهی سلامت و بهداشت و کنترل کیفیت باشد.

وی تشریح کرد: بدون شک یکی از ارکان اساسی احداث باغ و تولید تجاری میوه استفاده از نهال پیوندی مرغوب، سالم، قوی و مطمئن از ارقام مختلف میوه‌جات اصلاح شده و پرمحصول برای هر منطقه است.

ایرانی فام ادامه داد: نظر به اینکه نهال درخت میوه پس از طی دوره بلوغ رویشی (معمولاً ۵ - ۳ سال) وارد مرحله باردهی می‌شود و در طول این مدت باغدار برای حفظ، تربیت و مراقبت درختان کاشته شده سرمایه زیادی را هزینه می‌کند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: هر گونه ضعف یا آلودگی در نهالستان موجب کاهش رشد و ضعیف و رنجور شدن درختان حاصله در باغ شده و در نتیجه با نقصان تولید، باغدار متضرر می‌شود.

‌وی اظهار کرد: اگر تولید نهال و نهال کاری بدون آگاهی از مبداء و ژنتیک بذر انجام شود، امکان دارد که این نهال کاری در قدم‌های اولیه مستقر شود، ولی این عمل موقتی بوده و ممکن است با شکست روبه رو شود.

‌ایرانی فام تاکید کرد: احداث باغ‌های سالم، یکنواخت و اقتصادی زمانی میسر می‌شود که زمینه‌های لازم برای تولید نهال سالم و دارای اصالت ژنتیکی و مطابق با استاندارد‌های مصوب فراهم شود.

‌مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی به خبرنگار ایسنا گفت: مدیریت نهالستان جلوگیری از هدر رفتن منابع، موفقیت یک نهالستان را به لحاظ کیفیت نهال تولیدی و اقتصادی مشخص می‌کند.

سعدالله اسکندری افزود: عدم استفاده صحیح از آب و خاک و رعایت نکردن موارد تغذیه‌ای دلیلی برای تولید نهال‌هایی ضعیف است.

وی از عوامل تاثیرگذار در ضغیف شدن نهال گفت و تشریح کرد: کشت متراکم و پیوندزنی در ارتفاع نامناسب باعث بروز بیماری و ضعیف شدن نهال می‌شود.

‌اسکندری با اشاره به عوارض تطابق پایه و پیوندک ادامه داد: عدم تطابق پایه و پیوندک نهالی نامتناسب را به وجود آورده و از بین رفتن آن را در پی خواهد داشت.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: استفاده از آب و خاک شور همراه با تغذیه نامناسب و سیستم مدیریت ضعیف باعث ایجاد نهالستان غیرفنّی و غیراقتصادی می‌شود.

‌وی علف‌های هرز را در رشد ضعیف نهال‌ها تاثیرگذار دانست و اظهار کرد: عدم کنترل علف‌های هرز در نهالستان موجب می‌شود تا نهال‌های تولیدی به دلیل رقابت در جذب آب و غذا از رشد ضعیف برخوردار بوده و محیط برای بروز آفات و بیماری‌ها مناسب باشد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی افزود: در صورتی که آفات و بیماری‌های موجود در نهالستان کنترل نشود، نهال‌های تولیدی ارزش خود را از دست داده و گواهی نمی‌شوند.

‌اسکندری ضمن توصیه به نهالکاران تاکید کرد: کاشت سایر محصولات در حاشیه قطعات نهالستان ‌یا احداث نهالستان در میان باغ‌های احداث شده از قبل نیز موجب حاصل شدن نهالستان غیراستاندارد است.

کارشناس مسئول توسعه باغات سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا افزود: نهال‌های تولیدی استان، سازگار با مناطق سردسیر و نیمه معتدل هستند.

‌مسعود جعفرنژاد، ضمن معرفی نهال های باارزش استان افزود: نهال سیب، گلابی، زردآلو، گردو و بادام از جمله نهال‌های باارزش تولیدی نهالستان‌های استان است.

وی تشریح کرد: تولید نهال میوه‌های سردسیری شامل هسته دار، دانه دار، دانه ریز و خشک با ظرفیت یک میلیون و 500 هزار اصله در این نهالستان‌ها صورت می‌گیرد و در این میان حدود 500 هزار اصله پایه رویشی سیب M7،MM106 ،MM111 با 8رقم برتر تجاری و بیش از 10 هزار اصله نهال گردوی پیوندی با 9 رقم تجاری در نهالستان‌های استان پرورش می‌یابد.

‌جعفرنژاد ادامه داد: یکی از فعالیت‌های مهم مدیریت باغبانی استان، تولید نهال پایه‌های رویشی بوده است.

کارشناس مسئول توسعه باغات سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از شهرستان‌های برتر تولیدکننده نهال گفت و یادآور شد: اکثر نهالستان‌های استان در شهرستان‌های آذرشهر، شبستر و مراغه واقع هستند.

‌وی اظهار کرد: نهال‌های تولیدی استان در اختیار بهره برداران استان‌های آذربایجان غربی، زنجان، اردبیل، کردستان و تهران نیز قرار می‌گیرد.

جعفرنژاد با اشاره‌ای به مزایای بهره‌گیری از نهال‌های تایید شده تاکید کرد: متقاضیان احداث باغ با استفاده از نهال‌های تایید شده شاهد باغی استاندارد و عاری از بیماری خواهند بود.

براساس این گزارش، شرایط احداث باغ‌های سالم، یکنواخت و اقتصادی فقط با تولید نهال سالم، دارای اصالت ژنتیکی و مطابق با استانداردهای مصوب فراهم می‌شود.

گزارش: امیر مسعود طایفه سلطانخانی، خبرنگار ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۱۷ فروردین ۱۳۹۳ / ۱۰:۱۳
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 93011703680
  • خبرنگار :