عضو هیات مدیره و مدیرعامل سابق شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با رد آلوده بودن بنزین تولیدی در واحدهای پتروشیمی اظهار کرد: بنزین تولیدی در شرکتهای پتروشیمی به دلیل بالا بودن درجه اکتان در رده بنزین یورو 4 است.
عبدالحسین بیات در گفتوگو با خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در مورد مطرح شدن موضوع آلوده بودن بنزین تولیدی در واحدهای پتروشیمی از سوی رییس سازمان محیط زیست و معاون رییس جمهور، با اشاره به اینکه بنزین در پتروشیمی با درجه آرام سوزی بیش از 95 تا 110 تولید میشود بنابراین امکان عرضه مستقیم این بنزین به بازار وجود ندارد.
وی تصریح کرد: بنزین پتروشیمی با بنزین تولیدی در پالایشگاهها ترکیب و روانه بازار میشود. بنابراین مرحله نهایی ترکیب و کنترل مولفههای بنزین در مجموعه شرکت ملی پالایش و پخش و براساس استاندارد آن صورت میگیرد همان گونه که سالهای گذشته پالایشگاهها بنزین را تحویل جامعه می دادند.
این عضو هیات مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با اشاره به اینکه بنزین پتروشیمی در طبقهبندیها در رده بنزین سوپر قرار دارد گفت: پتروشیمی بعد از تولید بنزین، تستهای لازم را بر روی آن انجام میدهد. بنزین ابتدا وارد فرآیند میانی شده و در این مرحله نمونه گیری انجام میشود.
بیات ادامه داد: در حالی که بنزین ذخیره شده در فرایند میانی از استاندارد مجاز برخوردار باشد به مرحله ذخیره سازی نهایی میرود و سپس از طریق کشتی یا خط لوله تحویل داده میشود.
وی با تاکید بر اینکه تکنولوژی تولید بنزین در پتروشیمیها نسبت به پالایشگاه جدیدتر و مربوط به پس از انقلاب است گفت: تکنولوژی واحدهای پتروشیمی مربوط به برنامه دوم، سوم و چهارم است بنابراین تکنولوژی پتروشیمی از پالایشگاهها به روزتر است در نتیجه بنزین تولیدی نیز از کیفیت بهتری برخوردار خواهد بود.
این عضو هیات مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با تاکید بر اینکه پتروشیمی میتواند بنزین تولیدی را تبدیل به محصول دیگری کند گفت:هنگامی که کشور اعلام کرد نیاز به بنزین دارد، در همان مرحله تولید بنزین، محصول را به بخش ذخیره میانی هدایت کردیم.
بیات اظهار کرد: بنزین تولیدی پتروشیمی نسبت به آنچه قبلا وارد کشور میشد از لحاظ کیفیت گاهی برتر است، همچنین یادآوری میکنم که در سال 89 بعد از اعمال تحریم روزانه 17 تا 20 میلیون لیتر بنزین توسط شرکتهای پتروشیمی تولید و تحویل پالایشگاهها داده میشد.
بنزین پتروشیمی ایران به کشورهای منطقه صادر میشود
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بنزین تولیدی در پتروشیمی به برخی از کشورهای منطقه صادر میشود، گفت: کشورهای منطقه واردکننده بنزین تولیدی پتروشیمی ایران خواهان جدی این محصول هستند و تاکنون شکایتی از کیفیت بنزین تولیدی ما مطرح نشده است.
این عضو هیات مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با اشاره به اینکه بنزین تولیدی در پتروشیمی در پالایشگاهها با بنزین تولیدی آن بخش ترکیب می شود گفت: به دلایل اقتصادی بنزین تولیدی در پتروشیمی و پالایشگاه در همان استان تولیدکننده محصول و یا استانهای همجوار مصرف می شود و تاکنون نشنیدهام در پالایشگاه شهید تندگویان تهران گلهای از کیفیت بنزین تولیدی پتروشیمی دریافتی داشته باشند.
بیات با اشاره به اینکه در حال حاضر هشت میلیون لیتر بنزین تولیدی پتروشیمی به پالایشگاهها داده می شود گفت: با توجه به حجم مذکور بیان این موضوع که آلودگی هوا ناشی از بنزین تولیدی در پتروشیمی خیلی قابل پذیرش نیست؛ در حال حاضر روزانه 65 تا 70 میلیون لیتر بنزین مصرف می شود که رقم هشت میلیون لیتر بنزین در مقابل آن عدد قابل توجهی نیست.
وی با اشاره به اینکه پتروشیمیها علاقهمندند در صورت عدم نیاز کشور به بنزین، تولیدشان را با اختیار خود انجام دهند و در صورت دلخواه بنزین تولیدی را صادر کنند و یا تولید محصولات دیگر در دستور کار قرار دهند، گفت:چرا که به این ترتیب منفعت بیشتری عایدشان میشود.
این عضو هیات مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با تاکید بر اینکه برای علت یابی آلودگی هوا باید روی فاکتورهای واقعی تمرکز کرد گفت: تا قبل از اعمال تحریم در سال 89 روزانه 23 میلیون لیتر وارد کشور می شد که ناگهان واردات بنزین کمتر از یک میلیون لیتر و نقطه توقف رسید؛ در آن زمان چه کار باید انجام میشد؟
بیات ادامه داد: آیا پمپ بنزینها باید خالی می شد و مردم در صف می ماندند تا نارضایتی اجتماعی ایجاد شود؟ در دو هفته آخر شهریور 89 و زمان اوج رفت و آمد تحریم اعمال شد بنابراین با در نظر گرفتن شرایط انتظار می رود آن قدر بر سر پتروشیمی زده نشود که باعث دلسردی مدیران و کارکنان پتروشیمی که شب و روز برای تامین نیاز کشور تلاش می کنند دلسرد شوند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه بنزین تولیدی در پتروشیمی در پالایشگاهها ترکیب و عرضه میشود، گفت: در برخی از پالایشگاهها طرحهای بهینه سازی انجام شده و بنزین مطابق با استانداردهای یورو 4 و یورو 5 تولید میشود اما در برخی از پالایشگاهها نیز مانند پالایشگاه اصفهان طرحهای بهینه سازی در دستور کار است.
لزوم توجه به نحوه سوخت بنزین در خودروها
این عضو هیات مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با اشاره به مشکلات دیگری که احتمال دارد وجود داشته باشد گفت: همان طور که پالایشگاهها بهینه میشوند باید دید که طرحهای ارتقادهنده در بخش ساخت اتومبیل نیز انجام شده است یا خیر. بنابراین باید ببینیم آمار دقیقی از نحوه سوخت بنزین در خودروها یا موتورسیکلتها وجود دارد؟
بیات در پایان خاطرنشان کرد: به مقوله مذکور باید توجه کرد و دید که آیا فرایند سوخت تحویلی در خودروها به صورت کامل انجام میشود یا بنزین نیمه سوخته است.
انتهای پیام