رییس اداره میراث فرهنگی و گردشگری اصفهان:

دستور ممنوعیت اجرای تورهای مختلط را ندادم

اداره‌ی میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان یک سال پیش در بخشنامه‌ای اجرای تورهای «مختلط» را در این استان ممنوع اعلام کرد و از دفاتر خدمات مسافرتی خواست، صرفا به اجرای تورهای خانوادگی بپردازند؛ اما حالا رییس این اداره کل می‌گوید: هیچ‌وقت چنین دستوری نداده و همه‌ی هدفش از دادن آن بخشنامه‌، برخورد با سفرهای بدون مجوز و غیرمجاز بوده است.

اداره‌ی میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان یک سال پیش در بخشنامه‌ای اجرای تورهای «مختلط» را در این استان ممنوع اعلام کرد و از دفاتر خدمات مسافرتی خواست، صرفا به اجرای تورهای خانوادگی بپردازند؛ اما حالا رییس این اداره کل می‌گوید: هیچ‌وقت چنین دستوری نداده و همه‌ی هدفش از دادن آن بخشنامه‌، برخورد با سفرهای بدون مجوز و غیرمجاز بوده است.

به گزارش خبرنگار سرویس گردشگری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پاییز سال 91، محسن مصلحی که آن زمان هم مسوول اداره‌ی میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان بود، بخشنامه‌ای را به‌دلیل رعایت نکردن شئونات اسلامی در برخی تورهای داخلی و طبیعت‌گردی برای کل استان اصفهان صادر کرد که در آن بخشنامه آمده بود: «نظر به این‌که برخی از دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی در اجرای تورهای داخلی و طبیعت‌گردی، شئونات اسلامی را رعایت نمی‌کنند و باعث ایجاد مشکلاتی در این خصوص می‌شوند، لذا به این وسیله ابلاغ می‌شود:

1- برگزاری و اجرای هرگونه تور مختلط ممنوع است و دفاتر، صرفا مجاز به برگزاری تورهای خانوادگی هستند.

2- در اجرای تورهای خانوادگی مدارک و نسبت مسافران دقیقا مورد بررسی قرار گیرد.

3- تعهدنامه رعایت شئونات اسلامی از راهنمای گروه اخذ گردد.

4- رعایت شئونات اسلامی با عنایت به اصل حجاب و عفاف در طول سفر از سوی مسافر و در محیط دفتر خدمات مسافرتی برای عوامل اجرایی و پرسنل الزامی است.

5- دفاتر در اجرای تورهای داخلی مجاز به واگذاری مجوز به افراد متفرقه و پرسنل آژانس نبوده و باید در کلیه تورها از راهنمایان گردشگری دارای کارت مجاز استفاده کنند.

بدیهی است مسوولیت اجرای موارد فوق برعهده‌ی شخص مدیر دفاتر خدمات مسافرتی است و پاسخگوی مراجع ذی‌ربط خواهد بود.»

صدور این بخشنامه به‌دنبال ممنوعیتی که از دو سال قبل در کویر مرنجاب برای ورود گردشگران رخ داد و نیروی انتظامی به بهانه‌ی رعایت نشدن شئونات اسلامی و اجرای تورهای «شاد شاد» غیرمجاز مانع ورود تورهای گردشگری شد حتی آن‌هایی که از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مجوز داشتند و در کویر مصر نیز تردد برخی تورها با محدودیت روبه‌رو شد، بسیاری از آژانس‌ها تصمیم گرفتند تور مرنجاب و مصر را از برنامه‌ی سفرهای خود حذف یا کمتر آن‌ها را اجرا کنند. هرچند در این مدت پس از رایزنی‌ها به تورهایی که با اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان نطنز برای کویر مرنجاب هماهنگ می‌کردند و مجوزهای لازم را می‌گرفتند، اجازه‌ی ورود داده شد و شرایط در کویر مصر هم حالت عادی پیدا کرد؛ اما همچنان احتمال برخورد نیروی انتظامی با این تورها برای دفاتر خدمات مسافرتی وجود دارد.

حالا یک سال پس از این جریان‌ها و برخوردهایی که دو سال است در اصفهان به بهانه و عنوان‌های مختلف با تورهای گردشگری، حتی آن‌هایی که از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مجوز دارند می‌شود، رییس اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان که آن بخشنامه را صادر کرده بود، به خبرنگار ایسنا می‌گوید: دستور جلوگیری از اجرای تورهای «مختلط» یا تفکیک جنسیتی در تورهای گردشگری را ندادم.

محسن مصلحی بهانه‌ی صدور آن بخشنامه را صرفا رعایت شئونات اسلامی در تورهای گردشگری و جلوگیری از سفرهای غیرمجاز دسته‌جمعی که معضلات و ناهنجاری‌هایی را در مقصد و برای جامعه‌ی محلی به‌وجود آورده بود، ارزیابی می‌کند و ادامه می‌دهد: تور از نظر ما (سازمان میراث فرهنگی و گردشگری) تعریف دارد، شخصی که به آژانس گردشگری مراجعه و ثبت نام می‌کند، قرارداد می‌بندد و در زمان مشخصی با همراهی راهنمای معینی به سفر می‌رود و اقامت، ترانسفر و پذیرایی را از آن آژانس که از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مجوز دارد، می‌خرد، گردشگر است و ما به این گروه از گردشگران، تور می‌گویم.

وی اضافه می‌کند: مسوولیت همه‌ی اتفاق‌ها در تور متوجه‌ی آژانس‌ گردشگری است و رعایت نکردن شئونات اسلامی توسط آژانس و مسافرانش باید مدیریت شود.

او تأکید می‌کند: از نظر ما سفرهای دسته‌جمعی که آزاد و خارج از آژانس‌های دارای مجوز انجام می‌شود، تور نیستند و همین‌ها بعضا در پهنه‌ی طبیعت و مقاصد سفر، بداخلاقی و ناهنجاری‌ ایجاد می‌کنند که جامعه‌ی میزبان تحمل نمی‌کند و دستگاه‌های نظارتی نیز قبول ندارند. ما هم معتقدیم نباید روی این سفرها، نام تور و گردشگری گذاشت. تأکیدمان هم در آن نامه به آژانس‌ها این بود که هرگونه تور را تحت ضوابط خود اجرا شود.

مصلحی که نمی‌پذیرد بخشنامه‌ای را درباره‌ی ممنوعیت اجرای تورهای مختلط صادر کرده است، می‌گوید: برای صدور آن بخشنامه با نیروی انتظامی در شورای تأمین استان به تعریف واحد رسیده‌ایم. در تفاهمی که با نیروی انتظامی داشتیم، تور حکم مأموریت از آژانس گردشگری دارد برای همین، تور چه مختلط و چه خانوادگی باشد، به‌لحاظ این‌که مسوولیتش با آژانس دارای مجوز است، هیچ‌کس حق برخورد با آن را ندارد.

او سپس به این پرسش که اگر چنین اعتقاد و تعریفی وجود دارد، پس چرا بخشنامه‌ای صادر شد که اجرای تورهای مختلط در استان اصفهان ممنوع اعلام شد و نیروی انتظامی جلوی تورهایی را که تفکیک جنسیتی نشده بودند می‌گرفت؟ این‌طور پاسخ می‌دهد: اصلا به نظرتان می‌شود توری را تفکیک جنسیتی کرد؟ وقتی یک گروه دانشجویی به آژانسی مراجعه می‌کند و تور می‌خرند دیگر همه‌ی مسوولیتش در سفر با آن آژانس است و آن‌ها باید مراقب رفتار گردشگران‌شان باشند تا مشکلی ایجاد نشود و جامعه‌ی میزبان اعتراض نکند.

وی معتقد است: مناقشه در جوامع محلی از وقتی آغاز شد که تورهای آزاد و بدون مجوز راه افتادند.

رییس اداره‌ی میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان ادامه می‌دهد: ما همان بخشنامه‌ای را به آژانس‌ها اعلام کردیم که قبلا سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور برای رعایت شئونات اسلامی در تورها صادر کرده بود، ما فقط از آژانس‌ها خواستیم ضوابط را رعایت کنند.

رییس اداره‌ی میراث فرهنگی و گردشگری اصفهان درباره‌ی برخوردهایی هم که نیروی انتظامی تا کنون با تورهای گردشگری دارای مجوز داشته است، اظهار می‌کند: اگر در تور مختلط یا غیرمختلط که توسط آژانس گردشگری دارای مجوز ناهنجاری رخ داد و برای نیروی انتظامی محرز شد، می‌تواند به ما (اداره میراث فرهنگی و گردشگری) نامه بزند تا ما تذکرات لازم را بدهیم، این روند همین حالا هم اتفاق می‌افتد.

او درباره‌ی این‌که پس چرا نیروی انتظامی برخی تورهای گردشگری دارای مجوز را مخصوصا در مسیر کویر مرنجاب و مصر متوقف می‌کند و گاه آن‌ها را به‌دلیل مختلط بودن از مسیر برمی‌گرداند؟ می‌گوید: اگر برخوردی بوده،‌ غیرقانونی بوده است؛ ولی فکر می‌کنم طبق هماهنگی‌هایی که ما با نیروی انتظامی در اصفهان داشتیم، این برخوردها با تورهای آژانس‌ها نبوده، بلکه با سفرهای دسته‌جمعی غیرمجاز بوده است، چون در هر حال نیروی محترم انتظامی هم وظایف قانونی خود را دارد و طبق آن برخورد می‌کند.

مصلحی بار دیگر این پرسش خود را مطرح می‌کند که مگر می‌توان گردشگران را در یک تور، تفکیک جنسیتی کرد؟ و در ادامه می‌گوید: آژانس‌ گردشگری که بی‌حساب مجوز نگرفته، من به آن مجوز دادم و من براساس یکسری اصول و ضوابط این مجوز را صادر کردم وقتی این‌طور است، آژانس وظیفه دارد قوانین و موازین را رعایت کند. اگر هم بخواهد قانون‌شکنی کند قطعا من که مجوز دادم باید تذکر و اخطار را بدهم و اگر رعایت نکرد، آن را تعلیق کنم. این اختیاری است که قانون به ما واگذار کرده است.

وی اضافه می‌کند: وقتی آژانسی مجوز می‌گیرد هنجارشکنی نمی‌کند، بلکه آن‌هایی که حرکت‌ها و رفتارهای آزادانه دارند و مجوز هم از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نگرفته‌اند، این بایدها و نبایدها را رعایت نمی‌کنند و ما نباید آن را به حساب گردشگر بگذاریم و باید آن‌ها را از آژانس‌ها و گردشگران واقعی تفکیک کنیم. نیروی انتظامی هم اگر برخوردی داشته با این گروه‌ها بوده است نه با تورهای دارای مجوز.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۷ دی ۱۳۹۲ / ۱۱:۵۵
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 92101709473
  • خبرنگار : 71021