گرفتاری فضانوردان در آستانه آغاز سال نو میلادی؛

طرح سه مرحله پیاده‌روی فوری برای رفع نقص ایستگاه فضایی بین‌المللی

در پی استمرار نقص فنی در یکی از دو سیستم خنک کننده ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS)، ناسا سه مرحله پیاده‌روی فضایی اضطراری برای حل این مشکل برنامه‌ریزی کرد.

در پی استمرار نقص فنی در یکی از دو سیستم خنک کننده ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS)، ناسا سه مرحله پیاده‌روی فضایی اضطراری برای حل این مشکل برنامه‌ریزی کرد.

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، از روز چهارشنبه 11 دسامبر (20 آذر) بروز نقص فنی و خاموش شدن خودکار یکی از دو سیستم خنک‌کننده آمونیاک در بخش آمریکایی ایستگاه فضایی گزارش شد.

باوجود تلاش مهندسان برای رفع نقص سیستم خنک‌کننده، مشکل به قوت خود باقی ماند؛ به همین علت ناسا سه مرحله پیاده‌روی فضایی برای تعویض پمپ آمونیاک معیوب برنامه‌ریزی کرده است که طی روزهای شنبه 30 آذر، دوشنبه دوم دی و مرحله اصلی روز چهارشنبه چهارم دی همزمان با روز کریسمس انجام خواهد شد.

«ریک ماستراچیو» و «مایکل هاپکینز» دو فضانورد ناسا برای انجام سه مرحله پیاده‌روی فضایی و تعویض پمپ معیوب انتخاب شده‌اند.

با خاموش شدن خودکار این سیستم، فضانوردان مجبور به خاموش کردن تجهیزات غیر ضروری و متصل کردن فریزرهای حاوی نمونه‌ها به سیستم خنک کننده دوم شده‌اند، اما خطر جدی سلامت شش فضاورد مستقر در ایستگاه فضایی را تهدید نمی‌کند.

با تعیین سه مرحله پیاده‌روی فضایی برنامه پرتاب و الحاق کپسول باری سیگنوس متعلق به شرکت خصوصی اوربیتال ساینس عملا لغو و به اواسط ژانویه 2014 موکول شد؛ نخستین مأموریت رسمی سیگنوس برای تاریخ 18 دسامبر (27 آذر) برنامه‌ریزی شده و آخرین بازه زمانی ممکن برای انجام این مأموریت نیز 21 دسامبر (30 آذر) اعلام شده بود.

با این لغو، عملا فضانوردان حاضر در ایستگاه برای سال نو هیچ تزئینات و هدایایی از سوی زمین نداشته و مجبورند آغاز ساده‌ای را برای سال 2014 تجربه کنند چرا که محموله حاوی درخت کریسمس به همراه هدایا و غذاهای سال نوی آنها قرار بود با ورود فضاپیمای سیگنوس به دست آنها برسد.

ناسا از دوام و امکان استفاده از ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) برای اقامت فضانوردان در مدار زمین تا سال 2018 میلادی خبر می‌دهد.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۷ آذر ۱۳۹۲ / ۱۲:۳۱
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 92092719050
  • خبرنگار : 71452