تخلف یک مدیر در پرونده تجاوز به حریم آرامگاه نادرشاه

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: مجوز ساخت هتل در حریم آرامگاه نادرشاه در مشهد هرچند توسط یک مدیر متخلف داده شده است، اما از نظر حقوقی این قضیه را پیگیری می‌کنیم.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: مجوز ساخت هتل در حریم آرامگاه نادرشاه در مشهد هرچند توسط یک مدیر متخلف داده شده است، اما از نظر حقوقی این قضیه را پیگیری می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مهدی حجت تأکید کرد: کاری که مغایر قانون و تجاوز به حریم آثار تاریخی باشد برای ما قابل دفاع نیست. همان‌طور که در بحث تعدیل برج جهان‌نما عمل شد هتلی که در حریم آرامگاه باغ نادری ساخته شده است‌، اگر براساس ضوابط و قوانین نباشد، همان برخورد با آن خواهد شد.

وی ادامه داد: مشکل کوچکی که در این زمینه وجود دارد این است که مالک هتل می‌گوید مجوز ساختش را از سازمان میراث فرهنگی در دوره‌ی گذشته گرفته، به همین دلیل پول زیادی را برای آن خرج کرده، اما هیئت جدید این سازمان با این ساخت‌وساز مخالفت می‌کند. در این میان، جواب ما این است که یک مدیر، خلاف قانون مجوز داده و از نظر حقوقی فقط آن مدیر مجرم است نه آن دستگاه. حال باید دید تکلیف پولی که خرج شده چیست. ما اکنون درگیر این مسائل حقوقی هستیم.

او اظهار کرد: فقط بحث تجاوز به حریم آرامگاه باغ نادری در مشهد نیست، وضعیت هریک از آثار تاریخی که در طول سال‌های گذشته و حتی اکنون به حریم آن‌ها تجاوز شده باشد بررسی می‌شود. هرچند رسیدن به نتیجه‌ی مطلوب زمان‌بر است، اما قصد داریم همه‌ی آن‌ها را مورد به مورد بررسی کنیم و تا گرفتن جواب مناسب، پرداختن به آن‌ها را در دستور کار قرار می‌دهیم.

قائم‌مقام سازمان میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری که صبح امروز در نشستی خبری سخن می‌گفت همچنین درباره‌ی ساخت‌وساز در محدوده‌ی شهر تاریخی توس نیز بیان کرد: براساس اظهارات مقام معظم رهبری که دستور دادند به آثار تاریخی قرارگرفته در محدوده‌ی شهر توس توجه شود‌، ما نیز این دستور را در اولویت کارهای‌مان داریم و معتقدیم توس باید در حد حیثیت فردوسی گرامی داشته شود.

حجت تأکید کرد: توس تا سه سال آینده، با شهر توس کنونی بسیار متفاوت خواهد شد.

مدیران استانی چگونه مشخص می‌شوند؟

او در ادامه، درباره‌ی انتخاب مدیران برای استان‌ها، توضیح داد: براساس سیستمی دقیق و با دستور رییس سازمان میراث فرهنگی‌، صنایع دستی و گردشگری - محمدعلی نجفی - رزومه‌ی همه‌ی افرادی که صلاحیت مدیریت استان‌ها را داشتند تهیه شده و در اختیار رییس سازمان قرار گرفته است. او نیز روزهای پنجشنبه و جمعه این رزومه‌ را مطالعه و افراد دارای صلاحیت را انتخاب می‌کند. سپس در جلساتی که با حضور تعدادی از افراد صاحب نظر برگزار می‌شود به افراد انتخاب‌شده امتیاز داده می‌شود و اگر امتیاز بالایی بگیرند با آن‌ها مصاحبه می‌شود و در آن مصاحبه نیز به آن‌ها امتیاز داده می‌شود. سپس این امتیازات در رزومه‌ی شخص جمع می‌شود و پس از آن، مدیر مشخص می‌شود.

وی ادامه داد: استثناهایی نیز در این زمینه وجود دارد؛ بنا به برخی دلایل مانند برخی فشارها ناچار می‌شویم از نظر میزان کار و موفقیت در حوزه‌ی کاری، افرادی را که تخصص کافی در این زمینه ندارند به‌عنوان رییس استان معرفی کنیم، البته همیشه به مدیریت این افراد نیز توجه می‌شود. هرچند جای بازگشت برای چنین انتخاب‌هایی وجود دارد.

آیا مهدی حجت تفکرات افراطی دارد؟

معاون میراث فرهنگی در پاسخ به این پرسش که آیا مهدی حجت تفکرات افراطی در حوزه‌ی میراث فرهنگی و گردشگری دارد؟ گفت: می‌گویند پادشاه سرزمین لیلی و مجنون به مجنون گفت لیلی که قیافه‌ی جذابی ندارد چرا عاشق او شده‌ای و به این وضعیت افتاده‌ای، او جواب داد بستگی دارد با چه نگاهی لیلی را ببینی. من نیز عاشقانه به حوزه‌ی میراث فرهنگی نگاه می‌کنم و معتقدم راه برون‌رفت ایران از آسیب‌های حوزه‌ی فرهنگی توجه به میراث فرهنگی است وقتی می‌گوییم نه شرقی و نه غربی یعنی خودمان و خودمان هم یعنی میراث فرهنگی.

مشکلاتی مانند بودجه و استقرار کارمندان گریبان‌گیر سازمان

به گزارش ایسنا، حجت در ادامه‌ی این نشست خبری یادآوری کرد: اکنون 33هزار اثر تاریخی ثبت‌شده داریم که شاید 10 درصد آن‌ها حریم و پرونده‌ی کاملی نداشته باشند و فقط اسمی از آن‌ها با یک شماره به ثبت رسیده باشد.

او ادامه داد: تعدادی از محوطه‌های تاریخی به حفاظت نیاز دارند، اما عملا بودجه‌ی لازم برای حفاظت، مراقبت، حفاری و تعیین حریم این محوطه‌ها نداریم. متأسفانه باید بگویم مجموعه‌ی اعتبارات سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از طریق بودجه وارد سازمان نمی‌شد و کانال‌های دیگری برای ورود این اعتبارات بود که امروز وقتی می‌خواهیم از بودجه‌ی اصلی سازمان دفاع کنیم فقط باید از اعتبار خودمان دفاع کنیم.

وی با بیان این‌که با نمایندگان مجلس صحبت کرده‌ایم تا بتوانیم از آن‌ها برای گرفتن اعتباری مناسب‌تر کمک بگیریم گفت: ما همچنین با مشکلاتی مانند استقرار فیزیکی مواجهیم چون فضای مناسبی برای استقرار کارمندان چهار معاونت این سازمان نداریم. وقتی کارمندان از اصفهان بازگشتند مجبور شدیم کتابخانه‌ی سازمان را با پارتیشن از یکدیگر جدا کنیم تا استقرار پیدا کنند.

حجت با بیان این‌که اکنون طرح جامعی برای استقرار فیزیکی کارمندان تهیه شده است‌ اظهار کرد: معاونت گردشگری در سازمان حج و زیارت قرار دارد که ماهانه 60میلیون تومان برای اجاره‌ی آن مکان به وزارت ارشاد می‌دهیم. به همین دلیل، اقدام به بررسی سه راهکار کوتاه‌مدت‌، بلندمدت و میان‌مدت کرده‌ایم تا براساس نقشه‌ای که تهیه کرده‌ایم بتوانیم بخش پارکینگ در جنوب ساختمان سازمان را به ساختمان اداری تبدیل کنیم تا استقراری خوب برای کارمندان داشته باشیم و از سوی دیگر، پژوهشگاه و آزمایشگاه مرمت را که قبلا بزرگ‌ترین آزمایشگاه در خاورمیانه بود به این مکان بازگردانیم. این یک اقدامی بلندمدت است که امیدواریم تا سال آینده انجام شود.

قائم‌مقام سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با تأکید بر این‌که در حال برنامه‌ریزی برای متمرکز کردن نیروهای سازمان که برخی در خیابان 30 تیر و برخی در خیابان لارستان هستند، گفت: در برنامه‌های کوتاه‌مدت قصد داریم مرکز اسناد و کتابخانه‌ی سازمان را سازمان‌دهی و بخش صنایع دستی را به قسمت دیگری از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری منتقل کنیم.

او با بیان این‌که به اسناد منتقل‌شده از شیراز به تهران احتمالا خسارت‌هایی وارد شده است، ادامه داد: تا زمانی که این اسناد از بسته‌بندی‌های خود بیرون آورده نشوند و آن‌ها را در مکان اصلی‌شان مستقر و با فهرست قدیمی چک نکنیم، امکان بررسی خسارت‌های وارد شده به آثار وجود ندارد. قطعا به‌صورت فیزیکی در این جابه‌جایی‌ها به اسناد آسیب‌هایی وارد شده است، اما درصد مفقودی و آسیب‌های دیگر به آن هنوز مشخص نیست.

حجت همچنین ساختمان سازمان میراث فرهنگی‌ را واقع در خیابان آزادی، با زندان اوین مقایسه کرد و افزود: هر کسی از دور این ساختمان را می‌دید یاد زندان اوین می‌افتاد. اکنون خواهش کردیم نرده‌های در اطراف این ساختمان برداشته شود و براساس طرح بلندمدتی که داریم می‌خواهیم بخش‌هایی از ساختمان را به‌جز بخش اداری، به یک مرکز فرهنگی تبدیل کنیم.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۱۸ آذر ۱۳۹۲ / ۱۴:۱۶
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 92091812793
  • خبرنگار : 71191