«نمکدان» هنوز در اوت است

برخلاف گزارش عملکرد 100 روزه‌ی معاونت گردشگری، رییس هیئت مدیره‌ی انجمن غارشناسان و سرپرست مدیریت ژئوپارک قشم گفتند که تا کنون برای تدوین پرونده‌ی ثبت جهانی طولانی‌ترین غار ایران اقدامی نشده و کارگروهی نیز برای آن تشکیل نشده است.

برخلاف گزارش عملکرد 100 روزه‌ی معاونت گردشگری، رییس هیئت مدیره‌ی انجمن غارشناسان و سرپرست مدیریت ژئوپارک قشم گفتند که تا کنون برای تدوین پرونده‌ی ثبت جهانی طولانی‌ترین غار ایران اقدامی نشده و کارگروهی نیز برای آن تشکیل نشده است.

در گزارش عملکرد 100 روزه‌ی معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری «ثبت جهانی غار نمکی قشم به‌عنوان طولانی‌ترین غار نمکی جهان و تشکیل کارگروه فرعی ذیل کارگروه ثبت آثار طبیعی به‌منظور تدوین پرونده‌ی ثبتی برای غار نمکی قشم» از جمله اقدامات انجام‌شده، ذکر شد؛ اما رییس هیئت مدیره‌ی انجمن غارشناسان ایران احتمال تشکیل شدن این کارگروه را برای تدوین پرونده‌ی ثبت جهانی غار نمکی قشم «صفر» دانست و همچنین سرپرست مدیریت ژئوپارک قشم از اقدام سازمان برای ثبت جهانی این غار اظهار بی‌اطلاعی کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس گردشگری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در سال 2008 میلادی گروهی از محققان چک و ایرانی در حالی که روی غارهای نمکی ایران بررسی‌هایی را انجام می‌دادند، متوجه غار نمکی قشم به طول شش‌هزار و 580 متر شدند که به اعتقاد آن‌ها و همچنین مستندات موجود، این غار، طولانی‌ترین غار نمکی جهان به‌شمار می آید؛ اما با وجود پیگیرهای کارشناسان، غارنوردان و حتی تأکیدهای کارشناسان وابسته و مرتبط به یونسکو هنوز برای ثبت جهانی این غار اقدامی نشده است، هرچند سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و البته سازمان منطقه‌ی آزاد قشم چندبار حرکت‌هایی را آغاز کردند، اما در همان گام نخست رها شد. حتی سازمان زمین‌شناسی هم برای ثبت جهانی این غار نمکی طولانی، اعلام آمادگی کرده بود که به‌خاطر نداشتن بودجه نتوانست کار جدی را انجام دهد. تقریبا می‌توان با صراحت گفت حدود دو سال است که برای ثبت جهانی این غار فقط اظهار تمایل‌ شده است.

اما معاونت گردشگری این‌بار ثبت جهانی غار نمکی قشم را در برنامه‌ی 100 روزه‌اش گنجاند تا جدی و سریع به آن بپردازد، آن هم در شرایطی که طبق اعلام یونسکو از این پس ثبت پرونده‌های طبیعی در اولویت و دستور است. چند روز پیش هم در گزارش عملکرد 100 روزه‌ی معاونت گردشگری، این موضوع به‌عنوان یکی از اقدامات انجام‌شده در طول این مدت اعلام شد؛ ولی کارشناسانی که از ابتدا پیگیر این موضوع بودند و اطلاعات لازم و فنی را که به کار تشکیل پرونده‌ی ثبتی این غار می‌آید در اختیار دارند از تشکیل این کارگروه بی‌اطلاع هستند، چه برسد به تشکیل پرونده که قطعا به اطلاعات این کارشناسان نیاز است.

جواد نظامدوست - رییس هیئت مدیره‌ی انجمن غارشناسان ایران - که همواره پیگیر ثبت جهانی این غار نمکی بوده که رقیب یکه‌تازش در جهان فعلا غاری با طول پنج‌هزار و 400 متر به نام «اسراییل» است و بازدیدهای مکرری از داشته، مدارک و مستندات لازم را جمع‌آوری کرده و سال پیش هم با دعوت از پروفسور پل ویلیامز - دبیر فرعی اتحادیه‌ی جهانی غارنوردی و مشاور اتحادیه‌ی بین‌المللی حفاظت از طبیعت - که ارتباط نزدیکی هم با یونسکو دارد به ایران، او را در جریان وضعیت این غار قرار داد و حمایت او را برای ثبت جهانی نمکدان قشم جلب کرد، اکنون با اظهار بی‌اطلاعی از تشکیل کارگروهی برای تدوین پرونده‌ی ثبت جهانی این غار، به خبرنگار ایسنا گفت: این جریان هم مثل چاپ اطلس غارهای ایران است که تا کنون آقایان چندبار خبر آن را داده‌اند، ولی هنوز هیچ اقدامی نشده است. من از زمان مدیریت سه رییس قبل‌تر در این سازمان برای چاپ این اطلس اقدام کردم و اکنون به آقای نجفی رسیدم و هنوز هم خبری نشده است.

او ادامه داد: آخرین نامه‌ای که از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری درباره‌ی غار نمکی قشم گرفتم به دوره‌ی معاونت آقای جهانیان مربوط می‌شود که فهرستی از کارشناسان و صاحب‌نظران را برای تشکیل این کارگروه خواستند، ولی اطلاع دارم این کاروگروه تا کنون یک جلسه هم تشکیل نداده است. قرار بود این کارگروه پس از موافقت رییس سازمان کار خود را آغاز کند.

وی احتمال تشکیل این کارگروه برای تدوین پرونده‌ی ثبت جهانی غار نمکی قشم را صفر دانست و افزود: برای تشکیل این کارگروه به اطلاعات زیرساختی نیاز است که به آن دسترسی ندارند و گروه کارشناس و صاحب‌نظر نیز با ما در ارتباط است.

سازمان منطقه‌ی آزاد قشم، جای دیگری است که باید از این موضوع اطلاع داشته باشد؛ اما مسوول مرتبط با نمکدان و غار نمکی نیز اطلاعی از اقدام سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای تشکیل کارگروه و تدوین پرونده‌ی ثبتی طولانی‌ترین غار نمکی جهان ندارد.

اقبال زبیری - سرپرست مدیریت ژئوپارک قشم - که این غار نمکی در محدوده‌ی این ژئوپارک قرار دارد به خبرنگار ایسنا گفت: سال پیش، منطقه‌ی نمکدان قشم که این غار نمکی در محدوده‌ی آن قرار دارد در فهرست آثار ملی ثبت شد؛ اما از اقدام سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای ثبت جهانی آن اطلاعی نداریم و آن‌ها هنوز به ما اطلاعی نداده‌اند.

او اضافه کرد: این فکر را کرده بودیم که از طریق سازمان منطقه‌ی آزاد قشم برای ثبت جهانی این غار اقدام کنیم حتی با آقای نظامدوست - رییس هیئت مدیره‌ی انجمن غارشناسان ایران - هم صحبت‌هایی کردیم؛ ولی متوجه شدیم این سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است که باید در این موارد درخواست بدهد. بنابراین نتوانستیم کاری را انجام دهیم از اقدامات آن‌ها هم اطلاعی نداریم.

به هر روی اقدام برای جهانی شدن طولانی‌ترین غار نمکی که در ایران است حتما در دستور کار سازمان میراث فرهنگی و گردشگری قرار دارد تا سرانجام این انتظار برای تغییر در رنکینگ غارهای نمکی طولانی جهان و قرار گرفتن نام ایران در جایگاه واقعی‌اش به‌سر آید؛ ولی فعلا رد پایی از اقدامات انجام‌شده پیدا نشده، البته شاید به این خاطر باشد که معاون جدید فقط چند هفته مانده با پایان برنامه‌ی 100 روزه‌ی دولت منصوب شده و قطعا راه پیش رو را بیشتر از راه پشت سر، در نظر دارد و موضوع ثبت جهانی طولانی‌ترین غار نمکی جهان هم در برنامه‌ی معاون گردشگری پیشین بوده که از زمان نوشتن این برنامه تا رفتنش حدود دوماه فرصت داشته است تا دست کم بخشی از کارها را پیگیر شود.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۲ آذر ۱۳۹۲ / ۱۱:۱۹
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 92091208378
  • خبرنگار : 71021