سعیدآبادی: نگذاریم فرصت معرفی مشاهیر ایران بسوزد

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در تهران گفت: دستگاه‌های دولتی کشور باید برای معرفی شخصیت‌ها و مشاهیر ثبت‌شده در فهرست میراث جهانی یونسکو، برنامه‌ریزی‌های مناسبی داشته باشند تا بتوان آن‌ها را به دنیا معرفی کرد.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در تهران گفت: دستگاه‌های دولتی کشور باید برای معرفی شخصیت‌ها و مشاهیر ثبت‌شده در فهرست میراث جهانی یونسکو، برنامه‌ریزی‌های مناسبی داشته باشند تا بتوان آن‌ها را به دنیا معرفی کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمدرضا سعیدآبادی با تأکید به این‌که دستگاه‌های دولتی، بخصوص سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باید از فرصت ثبت مشاهیر در فهرست میراث جهانی یونسکو استفاده و آن‌ها را به دنیا معرفی کنند، ادامه داد: برای ثبت مشاهیر در فهرست یونسکو، با مشکلات زیادی روبه‌رو هستیم، مثلا انجمن‌ها و سازمان‌های دولتی متولی مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان میراث فرهنگی به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در این موضوع دخیل‌اند؛ اما متأسفانه تا کنون نسبت به نامه‌نگاری‌های ما در ارتباط با برنامه‌هایی که برای مشاهیر انجام شده است، هیچ پاسخی از سوی این سازمان‌ها نگرفته‌ایم. بنابراین خودمان با بررسی وضعیت مشاهیر در دنیا، آن‌ها را انتخاب و در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت کردیم، اما در گام سوم که معرفی آن‌ها است، دفتر یونسکو در تهران به‌تنهایی نمی‌تواند وارد شود. در این مرحله، ایران باید با برنامه‌ریزی‌های مناسب در منطقه و جهان، مشاهیر جهانی‌شده را معرفی کند، این یک فرصت است که نباید اجازه دهیم، بسوزد.

او که در امروز (سه‌شنبه، پنجم آذرماه) در نشستی خبری درباره‌ی دستاوردهای سی‌وهفتمین اجلاس عمومی یونسکو در پاریس سخن می‌گفت، اظهار کرد: ایران در دو سال گذشته، قصد ایجاد دفتر منطقه‌یی اقیانوس‌شناسی در غرب آسیا، وابسته به یونسکو را داشت؛ اما برخی کشورها با این کار مخالفت می‌کردند که خوشبختانه امسال موفق شدیم، این دفتر را که تنها مرکز اقیانوس‌شناسی در غرب آسیا است، ایجاد کنیم.

وی در ادامه با اشاره به امضای سه قطعنامه توسط ایران در این اجلاس، بیان کرد: علاوه بر امضای دو قطعنامه در حوزه‌ی اجتماعی و آموزش، ایران قطعنامه‌ای را در حوزه‌ی ارتباطات به‌عنوان حافظه‌ی جهانی امضا کرد و به‌دنبال آن، قرار شد از برنامه‌ی حافظه‌ی جهانی ایران حمایت شود، چون این برنامه اکنون از حمایت کمی برخوردار است.

مدیرکل کمیسیون ملی یونسکو در تهران همچنین با اشاره به این‌که در سی‌وهفتمین کنفرانس عمومی یونسکو، 10 مرکز منطقه‌یی بین‌المللی در حوزه‌ی علوم ایجاد شدند، توضیح داد: مرکز منطقه‌یی یونسکو در تهران دو مرکز «قنات و سازه‌های آبی - تاریخی» و «مدیریت شهری» را در ایران ایجاد کرده است. همچنین در طول پنج سال گذشته، با توجه به جایگاه ایران مراکز منطقه‌یی اقیانوس‌شناسی در غرب آسیا‌، پارک علم و فناوری و مطالعات میراث ناملموس ایجاد شدند و مرکز بین‌المللی مدیریت یکپارچه آب‌خیزداری نیز تا یک سال دیگر در کشور تأسیس می‌شود.

وی به برپایی 10 کرسی دانشگاهی از طرف یونسکو در ایران اشاره کرد و گفت: در پنج سال گذشته، تمرکز خود را روی مشاهیر گذاشتیم و تعدادی از آن‌ها را تا کنون در فهرست میراث جهانی ثبت کرده‌ایم.

او همچنین از پیشنهاد ایران برای ثبت دو جایزه‌ی فردوسی در حوزه‌ی حفاظت از میراث مکتوب و شیخ‌ بهایی در حوزه‌ی فناوری خبر داد و اظهار کرد: ایران اکنون جایزه‌ی ابن‌سینا را در حوزه‌ی اخلاق و علوم در یونسکو دارد؛ ولی امیدواریم بتوانیم به‌زودی این دو جایزه را نیز برای ایران داشته باشیم.

سعیدآبادی از حذف حق رأی آمریکا‌، اسراییل و چند کشور دیگر در اجلاس‌های جهانی سال آینده خبر داد و گفت: این اتفاق به‌دلیل پرداخت نکردن حق عضویت این کشورها رخ داد. آمریکا حق عضویت خود را نداد تا با این کار، نسبت به برخی اقدامات یونسکو مانند به عضویت درآوردن افغانستان اعتراض کند، به همین دلیل حق رأی آن گرفته شد.

سعیدآبادی اضافه کرد: در سی‌وهفتمین اجلاس عمومی یونسکو که با هدف صلح جهانی و در دو محور مباحث عمومی و تخصصی، مدتی پیش در پاریس برگزار شد، جایگاه جدید ایران در عرصه‌ی بین‌المللی نمود خاصی داشت، به‌گونه‌ای که بیشتر توجه‌ها در این اجلاس به سوی ایران بود. در افتتاحیه‌ی این اجلاس، محمدجواد ظریف - وزیر امور خارجه‌ی ایران - به‌عنوان مهمان ویژه درباره‌ی هم‌افزایی فرهنگ‌ها و توسعه‌ی پایدار سخن گفت. همچنین مشاور فرهنگی رییس‌جمهور - قادر آشنا - پیام آقای روحانی را خواند.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۵ آذر ۱۳۹۲ / ۱۴:۴۳
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 92090503776
  • خبرنگار : 71191