استاد ممتاز دانشگاه تهران مطرح کرد: نظام نوآوری مبتنی بر علم و حکمت

استاد ممتاز دانشگاه تهران با طرح فرضیه جدید «نظام نوآوری مبتنی بر علم و حکمت» تاکید کرد این نظام به این منظور است که بازار فناوری‌ها، فرآورده‌ها و خدمات مبتنی بر دانش در راستای سلامت اجتماعی و محیط زیست پایدار باشد.

استاد ممتاز دانشگاه تهران با طرح فرضیه جدید «نظام نوآوری مبتنی بر علم و حکمت» تاکید کرد این نظام به این منظور است که بازار فناوری‌ها، فرآورده‌ها و خدمات مبتنی بر دانش در راستای سلامت اجتماعی و محیط زیست پایدار باشد.

دکتر علی‌اکبر موسوی‌موحدی در گفت‌وگو با خبرنگار علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با اشاره به نامگذاری 10 نوامبر( 19 آبان ماه) به عنوان روز جهانی «علم در خدمت صلح و توسعه» گفت: روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه، فرصتی را برای موسسات علمی، دولت ها، اجتماعات مدنی و دانشمندان فراهم می کند تا در مورد صلح و توسعه که از اساسی ترین مفاهیم اجتماعی است به بحث و تبادل نظر بپردازند.

وی در توضیح نظام نوآوری بر مبنای علم و حکمت گفت: حکمت، درستی دستاورد علمی و فنی را بیان می‌کند. برترین و بهترین شیوه برای الگوبرداری علمی و فناوری از طبیعت و زیست الگو است. خداوند آسمان ها و زمین و آنچه که بین آنها است را به حق و درستی خلق کرده است. این درستی می‌بایست شاخص و الگو برای علم قرار گیرد.

موسوی موحدی با تاکید بر این که علم هم به الگو نیاز دارد، تاکید کرد: ساختار و عملکرد پدیده‌های طبیعی را باید شناخت و سپس از روی آن الگوبرداری و طراحی کرد و در انتها فناوری طبیعی و پاک ساخته شود.

استاد ممتاز دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: این مسیر نیاز به حکمت و علم فراگیر و بین رشته‌یی دارد تا بتوان ماده و ملکوت پدیده‌های طبیعی را شناخت.

وی با بیان این که حکمت، معرفتی خاص و موهبتی است که در اثر پرهیزکاری اعمال و رفتار به انسان داده می‌شود، افزود: رمز ایجاد نوآوری و فناوری‌های مبتنی بر علم و معنی در دست انسان دانا و پارساست. دانایی از علوم تجربی و غیر تجربی به صورت تلفیقی و فراگیر همراه با حکمت حاصل می‌شود.

استاد ممتاز دانشگاه تهران با بیان این که این فرضیه جدید یک نگاه نو به دنیای بدون الگو و فناوری‌های طبیعی و پاک است، گفت:‌ به طور کلی علم هم باید یک شاهد و کنترلی داشته باشد که به نظر می‌رسد یکی از بهترین راه‌ها این است که ما آسمانها و زمین و آنچه که بین آنها است و خداوند خلق کرده شاهد قرار دهیم و از آنها الگوبرداری کنیم.

وی افزود: پدیده‌های طبیعی و هستی هم ماده و هم ملکوت دارند و شاید بتوان ماده را با علم دنبال کرد اما برای پیگیری ملکوت نیاز به حکمت داریم.

موسوی موحدی خاطرنشان کرد: اگر انسان دارای دانایی و علم باشد و حکمتش را از پارسایی خودش به دست بیاورد، می‌تواند به آسمانها و زمین به این شکل ورود پیدا کند و پدیده‌های آن را شناسایی کند و فناوری‌هایی را برای بشر بسازد که بدون آلودگی و ضرر و در نهایت برای انسانها و سایر موجودات سلامتی را به همراه بیاورد چرا که بسیاری از مشکلاتی که در حال حاضرکره زمین و انسانها و سایر موجودات از آن رنج می‌برند ناشی از فناوری‌هایی است که بدون در نظر گرفتن حکمت به وجود آمده است. به عنوان مثال قبل از انقلاب صنعتی جمعیت کره زمین 350 میلیون نفر بود اما در حال حاضر جمعیت آن به حدود هفت میلیارد نفر رسیده است که این افزایش جمعیت منجر به نگرش تخریب زمین و عدم آسایش انسانها و سایر موجودات شده است. از سوی دیگر انسان با دست ساخت خود، موجب بیماری کره زمین شده است. در این صورت انسان و سایر موجودات بیمار شده و سلامت خود را در معرض خطر انداخته است.

استاد ممتاز دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: نوآوری‌ها باید بر مبنای علم و حکمت باشد. حکمت یک راه درست علم است که آن را از خسارت‌های احتمالی دور می‌کند.

وی اظهار امیدواری کرد که با طرح این فرضیه جدید بتوان کشور ایران و سایر کشورهای دنیا را نسبت به این موضوع حساس کرده و دانشگاه‌ها و مراکز علمی و تحقیقاتی بر روی این دیدگاه برنامه علمی تعریف کنند.

به گفته وی، اصل موضوع این است که پدیده های طبیعی و هستی در آسمان ها وکره زمین از ماده و معنی (ملکوت) خلق شده است. برای شناخت از ماده نیاز به علوم بین رشته‌یی و تلفیقی می باشد و شناخت معنی و ملکوت نیاز به حکمت(معرفت خاص) دارد که همه با هم می باید ترکیب و تلفیق شود تا بتوان به شناخت ماده و ملکوت رسید و از آن الگوبرداری کرد.

وی در خصوص چگونگی توجه به این موضوع گفت:‌ بیش از پنج سال است که در فعالیت‌های آزمایشگاهی به حوزه زیست الگو در آنزیم‌ها توجه ویژه‌ای دارم. زیست الگو یعنی الگویی را از آنزیم‌های طبیعی گرفته و آنزیم‌های مصنوعی را بر مبنای آن بسازیم. هر چه آنزیم مصنوعی از نظر ساختار به آنزیم نزدیک‌تر باشد عملکرد آنزیم مصنوعی نیز به طبیعی آن نزدیک تر خواهد شد.

موسوی موحدی تصریح کرد: به طور کلی مساله زیست الگو در چند سال اخیر بسیار مورد توجه مراکز علمی دنیا قرار گرفته است به طوری که اندیشمندان دنیا در تلاشند با الگوبرداری از طبیعت بتوانند به توسعه پایدار دست پیدا کنند. چرا که استفاده از زیست الگو نیاز به دو مبحث ملکوت و ماده دارد و البته دستیابی به ملکوت نیاز به حکمت خواهد داشت و آن را خداوند باید در قلب آن کسی که می‌خواهد آن را به دست بیاورد بگذارد و وقتی ما می‌خواهیم از طبیعت الگو برداریم تنها به دست آوردن شناخت ماده آن کافی نیست(ولو این قسمت از شناخت هم بسیار پیچیده و سنگین است) اما برای درک و فهم ملکوت اشیاء نیاز اصلی به حکمت(دانش خاص) است.

وی افزود: امروز تعریف یک جامعه پیشرفته تغییر کرده است و تنها به کشوری که اقتصاد دانش بنیان و صنعتی باشد جامعه‌ی پیشرفته نمی‌گویند؛ بلکه جامعه‌ای پیشرفته است که در آن سلامت فردی، سلامت اجتماعی، سلامت روحی و روانی و سلامت معنوی و محیط زیست پایدار متجلی باشد.

موسوی موحدی در خصوص راهکارهای رسیدن به نظام نوآوری بر مبنای علم و حکمت گفت: در حال حاضر مراکز علمی دانشگاه‌ها توجه چندانی به این موضوع ندارند این در حالی است که می باید آزمایشگاه‌های مراکز علمی و تحقیقاتی به سمت این موضوع (زیست الگو) حرکت کنند و فعالیت های علمی را بر مبنای شناخت طبیعت و هستی(پدیده های زمینی و فرا زمینی) و الگو برداری از آن انجام دهند و در نهایت فناوری های طبیعی و پاک و زیست سازگار تولید کنند.

وی اظهار امیدواری کرد با هوش و ذکاوت ایرانیان و همت مسوولان کشور در این راه جدید قدم‌های اساسی برای تسکین انسانها و رفع مشکلات و نیازهای آنها برمبنی ارتقاء سلامت و توسعه پایدار برداشت.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۸ آبان ۱۳۹۲ / ۰۷:۲۹
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 92082816791
  • خبرنگار :