هشدار سازمان عفو بین‌الملل به دولت چین

سازمان عفو بین‌الملل ضمن استقبال از تصمیم جدید دولت چین مبنی بر تعطیلی اردوگاه‌های تربیتی کار در سراسر این کشور، در مورد دیگر روش‌های مجازات و حبس در چین هشدار داد.

سازمان عفو بین‌الملل ضمن استقبال از تصمیم جدید دولت چین مبنی بر تعطیلی اردوگاه‌های تربیتی کار در سراسر این کشور، در مورد دیگر روش‌های مجازات و حبس در چین هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، همزمان با اعلام خبر برچیده‌ شدن اردوگاه‌های تربیتی کار در چین،‌ سازمان عفو بین‌الملل هشدار داد: در صورتی که دولت این کشور برای پایان بدرفتاری‌ها در نظام زندان‌های چین اقدامی نکند، این کار چیزی بیش از یک اقدام نمایشی نخواهد بود.

کورنیا باربارا فرانسیس پژوهشگر حوزه چین در عفو بین‌الملل، اظهار کرد: اردوگاه‌های تربیتی کار تنها بخش کوچکی از شبکه درهم پیچیده مراکز بازداشت خودسرانه در چین است که از سوی دولت برای مجازات افرادی استفاده می‌شود که جرمشان بهره بردن از حقوق بشر است. مقامات این فعالیت‌ها را تهدیدی علیه خود تلقی می‌کنند.

وی در ادامه گفت: توقف فعالیت اردوگاه‌های تربیتی کار یک اقدام درست است، اما حقیقت این است که دولت چین برای مجازات این افراد راه‌های دیگری همچون «مراکز شتشوی مغزی» و زندان‌های سیاه پیدا می‌کند.

وی متذکر شد: بدون انجام اصلاحات اساسی در نظام زندان‌ها و حبس فعالان حقوق بشر و سیاسی در چین، این نگرانی همچنان وجود دارد که مقامات این کشور با پایان دادن به یک نوع خاص از مجازات تنها قصدشان افزایش استفاده از دیگر روش‌هاست.

بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی عفو بین‌الملل، مقامات چین سال‌هاست که به‌طور گسترده از شبکه اردوگاه‌های تربیتی کار استفاده کرده‌اند. گفته می‌شود هم‌اکنون بیش از 300 اردوگاه کار وجود دارد که صدها هزار زندانی را در خود جای داده‌اند. برخی‌ افراد حتی بارها به این اردوگاه‌ها فرستاده می‌شوند و حتی بدون اتهام یا محاکمه سال‌های زیادی از زندگی خود را در اردوگاه‌های مذکور سپری می‌کنند.

بر اساس این گزارش، کمیته مرکزی حزب کمونیست چین روز جمعه سند راهبردی را منتشر کرد که وعده می‌داد این کشور در آینده نزدیک شاهد اصلاحات مهمی است.

یکی از مهم‌ترین اقدامات سیاسی و اجتماعی، برچیدن اردوگاه‌های کار اجباری موسوم به اردوگاه‌های تربیتی کار است. سیستم تربیت از طریق کار به مقامات قضایی چین اجازه می‌دهد متهمان عادی و سیاسی را بدون گذارندن مراحل قضایی تا سه سال به این اردوگاه‌ها بفرستند.

طبق این سیستم که پیوسته مورد اعتراض‌های بین‌المللی بوده، بسیاری از مخالفان دولت بخشی از عمرشان را در زندان‌های مخوف و گاه مخفی گذرانده‌اند.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۵ آبان ۱۳۹۲ / ۱۶:۰۷
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 92082515151
  • خبرنگار : 71443