شرایط قضاوت در جامعه اسلامی، به گونهای وضع شده است که جان، مال و ناموس مردم به دست افراد ناشایست نیفتد و حقوق فرد و جامعه فدای غرض ورزیها و خواستههای شخصی یا گروههای سودجو و منحرف نشود.
به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منصب قضاوت در اسلام از خطیرترین مسئولیتها شناخته شده است و باید گفت که در شریعت نبوی قبول منصب و مسئولیتی که در خور انسان نیست از بزرگترین گناهان شمرده شده است، بنابراین بایستی در پذیرش چنین مسوولیت سنگین و خطیری خیلی تدبیر کرد.
پیامبر خدا(ص) فرمودند: "هیچ قاضیای از قاضیان مسلمان نیست، مگر این که دو فرشته با اویند و تا زمانی که خواهان حقیقت باشد، او را به سوی آن راهنمایی میکنند. امّا هر گاه در پی حقیقت نبود و عمدا ستم و حقّ کشی کرد، آن دو فرشته از او بیزاری میجویند و وی را به خودش وامیگذارند1".
امام علی(ع) نیز در این خصوص چنین میفرمایند که: "دست رحمت خدا، بر فراز سر قاضی در حرکت است. پس هر گاه ستم و حقّ کشی کند، خداوند او را به خودش وا میگذارد2".
پیامبر خدا(ص) همچنین در حدیثی میفرمایند: " در روز قیامت قاضی دادگر را میآورند و چنان حساب سختی از او کشیده میشود، که آرزو میکند کاش هرگز حتّی درباره یک خرما میان دو نفر داوری نکرده بود3".
منابع روایات:
1- کنزالعمّال: 14993 منتخب میزان الحکمة: 472
2- الکافی: 7 / 410 / 1 منتخب میزانالحکمة: 472
3- کنزالعمّال: 14988 منتخب میزان الحکمة: 472
انتهای پیام