گزارش؛

کسی از محیط‌بانان خبری نمی‌گیرد

یازده ذی‎القعده میلاد هشتمین خورشید تابناک آسمان ولایت امام رضا(ع) است.کمتر کسی است داستان ضامن آهو بودن این معصوم را نشنیده باشد اما به جرأت می‎توان گفت کمتر کسی است که بداند روز میلاد این امام همام به نام روز محیط‎بان نام ‎گذاری شده است. کسانی که به پیروی از سیره رضوی شغل محیط ‎بانی را برگزیده‎اند.

یازده ذی‎القعده میلاد هشتمین خورشید تابناک آسمان ولایت امام رضا(ع) است.کمتر کسی است داستان ضامن آهو بودن این معصوم را نشنیده باشد اما به جرأت می‎توان گفت کمتر کسی است که بداند روز میلاد این امام همام به نام روز محیط‎بان نام ‎گذاری شده است. کسانی که به پیروی از سیره رضوی شغل محیط ‎بانی را برگزیده‎اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه لرستان، محیط‌بانان و جنگل‎بانان در سرما، گرما و بدترین شرایط آب‎وهوایی در کوه‌ها و دشت‌ها ضمن دست و پنجه نرم کردن با انواع جانوران درنده، خزنده و حشرات موذی، با متخلفان نیز روبرو هستند؛ آمار شهادت و جراحت آنان در برابر حیوانات درنده و متخلفان و دچار شدن به انواع بیماری‌های جسمی، شکستگی‌ها و نقص عضوها تأییدی بر این مدعا است.

عمده محیط‎بانان و جنگل‎بانان کشور، دست‎کم یک‎بار بر اثر فعالیت‎های شغلی با جراحت‎هایی روبرو شده‎اند. همچنین به دلیل فاصله محل خدمت این کارکنان از سکونتگاه‎های انسانی، اولاً محیط کار معمولاً از امکانات درمانی و رفاهی معمول فاصله زیادی دارد که همین مسئله مشکلاتی را برای آنان ایجاد می‎کند و ثانیاً در مواقع مواجهه با متخلفان و درگیری‎های احتمالی، به دلیل عدم حضور افراد بی‎طرف به عنوان شهود، در بسیاری موارد این پرسنل حفاظتی هستند که به عنوان محکوم در دادگاه‎ها شناخته می‎شوند.

این مأموران در دورافتاده‌ترین، صعب‌العبورترین و محروم‌ترین نقاط کشور خدمت‌رسانی می‌کنند.

این شغل یکی از خطرناک‌ترین مشاغل محسوب می‌شود؛ شرایط اقتضا می‌کند تا مسئولان محیط زیست و یا دولت‌مردان توجه لازم را به آنها داشته باشند. بنابراین چرا با این خطراتی که در کمین محیط‌بانان و جنگل‌بانان است نباید جزو مشاغل سخت باشند؟

یک محیط‎بان در خصوص مشکلاتش گفت: کمبود حقوق و عدم امنیت جانی، نبود مسکن، خدمات درمانی ضعیف، نبود جیره غذایی در پاسگاه‎ها، عدم استفاده از حداقل‎ترین امکانات رفاهی از جمله این مسائل است.

وی اضافه کرد: در نوع خدمت تضاد و تبعیض وجود دارد و امنیت شغلی نداریم، اکثر افراد قراردادی‎اند و هنوز ارتقا پیدا نکرده‎اند، امتیازاتی که در قانون آمده و به محیط ‎بانان تعلق می‎گیرد شامل ما نمی‎شود.

این شهروند خرم‎آبادی ادامه داد: در فصول مختلف سال تنها یک نوع لباس و اونیفرم به ما اختصاص داده شده که کارایی لازم را ندارند و به عنوان شغلی که از نظر اهمیت در رأس سایر مشاغل اداره قرار داریم جز پیکره اصلی هستیم اهمیت چندانی به وضعیت ما داده نمی‎شود.

این محیط‎بان با اشاره به وضعیت مالی بد افراد، افزود: دغدغه‎های شدید مالی باعث هدررفت روحیه خدمت ما می‎شود.

وی با اشاره به زخمی شدن یک محیط ‎بان در چندوقت اخیر، اظهار کرد: این فرد از ناحیه سر توسط اسلحه یک شکارچی زخمی شد اما برای پشتیبانی و حمایت از او همکاری خاصی صورت نگرفت.

این فرد به درگیری‎اش با روستائیان اشاره و بیان کرد: چندی پیش به خاطر انجام وظیفه با چند روستایی درگیر شدم که برای رفع مشکلم از طریق خانواده و ریش‎سفیدان اقدام کردم.

او در ادامه نبود نیروهای کارشناس در کنار محیط ‎بان جهت ارائه راهکارها به منظور جلب توجه اقشار مردم را از دیگر مشکلات برشمرد و تصریح کرد: انتخاب مسئولین ناظر بر کار محیط‎ بانان صحیح نیست و به علت عدم تجربه کافی و ارائه برنامه‎های غلط باعث هدررفت زحمات سایر افراد می‎شوند.

این محیط‎ بان یادآور شد: آموزش‎هایی که به افراد داده می‎شود به صورت یک دوره 15 روزه بوده که بعد از جذب و استخدام است؛ نیروهای استخدامی هم اکثراً با ضابطه جذب نمی‎شوند.

وی با بیان اینکه محیط‎ بانی باید جز شغل‎های سخت و دشوار محسوب شود به مسئولین توصیه کرد به مشکلات محیط ‎بانان رسیدگی کنند چرا که در وضعیت بد معیشتی و امنیتی به سر می‎برند.

فرقی نمی‎کند، محیط ‎بان یا جنگل‎بان، هر دو در مشکلات با هم تفاهم دارند.

در این رابطه یک مرتع‎بان گفت: وضعیت توپوگرافی منطقه لرستان و شیب‎های مختلف از نظر جسمی ما را فرسوده کرده و تحت تأثیر آسیب‎های جدی فراوانی قرار داریم.

مراد زارع اضافه کرد: مردم در تقابل با ما همیشه نه می‎شنوند و این باعث شده برخورد و دید آنها نسبت به ما دید منفی باشد؛ چرا که خواسته آنها غیرقانونی است و آری گفتن به آنها ضرر بیت‎المال و از بین رفتن سرمایه ملی است.

وی ادامه داد: امکانات نیروها ضعیف است باید هر 5 هزار هکتار یک قُرق‎بان باشد در حالی که بالفعل هر 30 هزار هکتار یک نفر و این باعث می‎شود منطقه به خوبی تحت پوشش قرار نگیرد.

زارع با اشاره به شهید شدن یکی از جنگل‎بانان حین خدمت در سال‎های گذشته، بیان کرد: حتی رأی صادره در دادگاه نیز خیلی تند بوده و ما از کمترین حقوق برخورداریم.

این مرتع‎بان افزود: در رابطه با وضع معیشتی و زندگی همین کافی است که بگویم اکثر همکارانم مستأجرند و در مضیقه به سر می‎برند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان نیز در ادامه گفت: یک میلیون و 217 هزار هکتار عرصه جنگلی و 884 هزار هکتار مرتع در استان وجود دارد که در مجموع بیش از 2 میلیون هکتار از اراضی ملی می‎شود.

مهرداد بهاروند افزود: در حال حاضر این اداره 285 نفر نیرو و کادر اداری و حفاظتی دارد از این تعداد 40 نفر خانم بوده و به کار اداری مشغولند و در حفاظت و پاسداری منطقه تأثیری ندارند.

وی ادامه داد: نورم جهانی برای حفاظت از منابع طبیعی هر 5 هزار هکتار یک جنگل‎بان است در حالی که در استان به‎ازای هر 70 هزار یک نفر داریم و کمبود نیروی حفاظتی شدیداً حس می‎شود.

مهندس بهاروند اضافه کرد: بیش از 2 میلیون واحد دام مازاد در استان وجود دارد و چرای بیش از حد آنها صدمات زیادی به مراتع وارد می‎کند و نیز اکثر روستانشینان در حاشیه جنگل‎ها زندگی می‎کنند که باعث آسیب‎های زیادی به جنگل‎ها با جمع‎آوری بیش از حد محصولات فرعی و آتش‎سوزی‎هایی در منطقه می‎شوند.

این مقام مسئول یادآور شد: 1123 پرونده در 6 ماهه اول سال‎جاری تنظیم و به مراجع قانونی ارجاع داده شده که 319 مورد منتج به رأی به نفع منابع طبیعی شده است.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری هم به ایسنا گفت: 58 اکیپ در سطح استان کار گشت‎زنی در عرصه‎های طبیعی را انجام نمی‎دهند و با متخلفین و متصرفین عرصه‎های ملی برخورد می‎کنند.

سرهنگ الهیار سوری اضافه کرد: از اوایل پائیز به ‎خاطر سهولت در کشت محصولات زراعی، اراضی کشاورزی را می‎سوزانند که برای جلوگیری از سرایت آتش‎سوزی‎ها تعداد کشیک‎ها را زیاد کرده‎ایم و گشت‎ها 24 ساعته شده است.

وی ادامه داد: بعضی از افراد هم اقدام به زغال‎گیری می‎کنند که اکثراً به ‎علت فقر اقتصادی و بیکاری است، در برخورد با مأموران ما می‎گویند ماهیانه 400 هزار تومان به ما بدهید این‎کار را نمی‎کنیم.

سرهنگ سوری افزود: شغل جنگل‎بانی پرمخاطره است؛ برخورد با افراد سودجو و متصرف، عبور از مناطق صعب‎العبور و کوهستانی که تردد به ‎سختی صورت می‎گیرد از جمله این خطرات است.

این مقام مسئول اظهار کرد: خلأ نبود هواپیما یا بالگرد ویژه اطفای حریق و کمبود شدید نیرو از مشکلات این بخش است.

در این خصوص مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: تشکیل یگان حفاظت محیط زیست یکی از اقدامات اساسی سازمان بود که باعث تقویت صیانت از مواهب الهی و محیط زیست زیبای کشور شده است.

محمدحسین بازگیر ادامه داد: این یگان با بهره‎گیری از محیط‎ بانان پرتلاش و با انگیزه‎ای که عاشق طبیعت هستند توانسته اقدامات بسیار مناسبی در راه حفظ حیات وحش کشور انجام دهد.

وی اضافه کرد: بیشتر محیط ‎بانان افرادی دارای تحصیلات دانشگاهی مرتبط با محیط زیست هستند که آشنایی کامل با سختی‎های فراوان شغل‎شان دارند و با علم و آگاهی این مسیر را انتخاب کرده‎اند؛ دوری از خانواده و خدمت در صعب ‎العبورترین نقاط استان که در خیلی از مواقع حتی برقراری ارتباط تلفنی نیز برایشان مقدور نیست.

مهندس بازگیر افزود: خطرات جانی بالقوه‎ای در مسیر انجام وظیفه آنها وجود دارد مانند سقوط از ارتفاعات، نیش حشرات، گزش خزندگان، حمله حیوانات درنده، سرما و یخبندان زمستان، گرمای تابستان و...

این مقام مسئول بیان کرد: مشکلات عدیده‎ای در برخورد با متخلفان وجود دارد، از تهدیدهای جانی تا مسائل قانونی و گرفتاری‎های متعاقب آن به شکلی که اگر محیط ‎بان برخورد نکند وظیفه ساختاری، سازمانی و شغلی و آنچه را که می‎خواهد حفظ کند از دست می‎رود؛ اگر هم برخوردی صورت گیرد مسائل و مشکلات و گرفتاری‎های قانونی را برای زندگی شخصی‎شان به دنبال دارد.

بازگیر یادآور شد: پایین بودن سطح درآمد(حقوق و مزایا) دریافتی این افراد در مقابل مسئولیت خطیری که به‎عهده دارند به شکلی است که در گذراندن زندگی با مضیقه‎های فراوانی روبرو هستند.

وی با بیان اینکه مشکلات بسیار دیگر هرگز نتوانسته این افراد را در مسیر خدمت‎شان دچار لغزش و کوتاهی کند، اظهارکرد: شاهد این قضیه، شهادت بالغ بر 115 محیط‎ بان در گوشه گوشه ایران اسلامی است، عزیزانی که خون پاک‎شان را در راه دفاع از سرمایه‎های خدادادی مملکت اسلامی‎مان تقدیم کردند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان تصریح کرد: بسیاری از محیط‎ بانان در این راه دچار حادثه شده و به افتخار جانبازی نائل آمده‎اند و برخی نیز مصائب و گرفتاری‎های قانونی برخورد با تخلفات زیست محیطی را به جان خریدار شده‎اند.

بازگیر خاطرنشان کرد: هم‎اکنون حدود 6.5 درصد مساحت استان به‎عنوان مناطق چهارگانه حفاظت شده و 8 درصد به‎عنوان منطقه شکار و صید ممنوع تحت حمایت مدیریت محیط زیست بوده که حفاظت از این عرصه‎ها به‎عهده 100 محیط‎بان است.

وی ادامه داد: با توجه به گستردگی مناطق، توپوگرافی خاص استان، وفور اسلحه در میان مردم، وجود سکونت‎گاه‎های بسیار در اطراف مناطق تحت مدیریت و... این تعداد افراد به هیچ‎وجه جوابگوی نیاز محیط زیست نیست.

این مقام مسئول گفت: با حمایت سازمان و تلاش همکاران جهت رفع این مشکلات اقدامات خوبی از جمله فعالیت‎های آموزشی مانند فعالیت‎های مستمر هم برای ارتقای دانش زیست محیطی و لزوم حفاظت از محیط زیست در میان مردم و به‎ویژه جوامع محلی اطراف مناطق حفاظت شده و همچنین در جهت توانمندسازی محیط‎بانان انجام شده است.

بازگیر افزود: بهره‎گیری از ظرفیت‎های اجتماعی به ‎ویژه تشکل‎های زیست محیطی، کوهنوردان، گردشگران و توسعه شبکه همیاران محیط زیست، تقویت و تجهیز پاسگاه‎ها و امکانات فوریتی و تجهیزات انفرادی، استفاده از روش‎های نوین پایش و حفاظت از جمله نصب دوربین در برخی نقاط مناطق حفاظت شده از دیگر اقدامات است.

وی اضافه کرد: امید می‎رود با عنایت و مساعدت مدیریت ارشد استان در تبدیل وضعیت 39 نفر از نیروهای محیط ‎بان قراردادی به پیمانی و ارتقای ساختار تشکیلاتی و افزایش سیستم‎های سازمانی محیط‎بانی از 59 به 236، همچنین ارتقای پاسگاه‎های مصوب دارای چارت از 8 به 25 پاسگاه، بخشی از مشکلات این اداره و محیط‎بانان تاحدودی مرتفع شود.

گزارش از خبرنگار ایسنای لرستان سمیرا عزیزی

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲۹ مهر ۱۳۹۲ / ۰۹:۵۹
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 92072917744
  • خبرنگار :