قائم‌مقام شعر نیامده رفت

مقامی که خیلی قائم نبود!

قائم‌مقام شعر سِمَتی است زاده‌ یک همایش در دولت محمود احمدی‌نژاد و توصیه مجری برنامه به رییس‌ دولت قبل، که اکنون سرنوشتش مشخص نیست و گویا دیگر وجود ندارد.

قائم‌مقام شعر سِمَتی است زاده‌ یک همایش در دولت محمود احمدی‌نژاد و توصیه مجری برنامه به رییس‌ دولت قبل، که اکنون سرنوشتش مشخص نیست و گویا دیگر وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار ادبیات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، قائم‌مقام شعر عنوانی است که اگرچه آدم را به یاد ملک‌الشعراهای درباری می‌اندازد، اما واقعی و مربوط به زمانه ماست. این منصب زاده‌ یک همایش است و توصیه یک مجری. در مراسم گشایش نخستین همایش شاعران ایران و جهان که 28 فروردین‌ماه در تالار وحدت برگزار شد، محمود احمدی‌نژاد در پاسخ به عباس سجادی - شاعر و مجری برنامه - که ایجاد اداره‌ کلی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه‌ شعر و ادب فارسی را خواستار شده بود، خطاب به سیدمحمد حسینی - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی - دستور ایجاد سمت قائم‌مقامی شعر را داد و بنابراین سمتی به نام قائم‌مقام شعر این‌گونه ایجاد شد.

قرار بود از رهگذر این سمت، توجه ویژه‌ای به شعر شود. اگرچه طبیعی‌تر بود که یک شاعر در این منصب قرار بگیرد، اما یحیی طالبیان که فردی اجرایی با سابقه پژوهشی بود و در دفتر و دستگاه دکتر حسینی حضور داشت، پس از کش و قوسی در این منصب قرار گرفت.

طالبیان هم‌زمان از سوی وزیر ارشاد به عنوان رییس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات نیز برگزیده شد؛ شاید چون سمت قائم‌مقامی شعر در خود وزارت‌خانه هم بیش‌تر سمتی تزیینی بود تا عملی. او در مدت مسؤولیتش کم‌تر درباره شعر و مسائل آن سخن گفت و بیش‌تر در برنامه‌ها همراه با وزیر حضور داشت. همچنین بیش‌تر به دادن پیام تبریک و تسلیت بسنده کرد؛ هرچند که گاهی حتا در زمان مرگ شاعران هم پیام تسلیتی از جانب قائم‌مقام امور شعر صادر نشد. گفته می‌شد این مقام در برگزاری همایش شاعران ایران و جهان و جشنواره شعر فجر همکاری می‌کند.

اما در سال 91 سمت جدیدی در وزارت ارشاد ایجاد شد و آن مسؤول دفتر شعر و ادب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که قادر طراوت‌پور، از شاعران انقلاب، برای این منصب انتخاب شد. در حکم طراوت‌پور آمده بود که این دفتر برای تجمیع و سامان‌دهی کلی فعالیت‌های شعر و ادب و جشنواره شعر فجر تشکیل شده است.

مسؤول دفتر شعر و ادب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم گویا کاری بیش‌تر از قائم‌مقام شعر بر عهده‌اش نبود. در عین حال، سخنی هم از این‌که این سمت جایگزین قائم‌مقام شعر است، مطرح نشد.

بعد از تغییر دولت و آمدن علی جنتی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، همچنان از قائم‌مقام شعر خبری نبود، نه حکمی لغو و نه کسی ابقا شد. تلفن همراه یحیی طالبیان خاموش است، روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم اطلاع دقیقی از وضعیت این سمت ندارد. مسؤول دفتر طالبیان در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات می‌گوید، طالبیان در این زمینه نباید پاسخ‌گو باشد، از وزارت‌خانه بپرسید. گفته می‌شود، طالبیان دیگر به وزارت ارشاد نمی‌رود و برای طراوت‌پور هم حکم جدیدی زده نشده است. البته طراوت‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا تأکید کرده است: من هنوز در این منصب هستم و درگیر تحولات در وزارت‌خانه بودیم. در روزهای گذشته همایش دیدار شاعران با وزیر را در داشتیم و اکنون جشنواره شعر «یار و یادگار» را در خمین داریم که من با پیام وزیر در این جشنواره حاضر می‌شوم.

با این حال، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که آیا شما قائم‌مقام شعر و ادب خواهید داشت، گفته است: قرار نیست در دوره‌ی ما کارهایی با هدف موازی‌کاری انجام شود.

با این اوصاف، بعید به نظر می‌رسد که در دولت و وزارت جدید، سمتی تشریفاتی زیر عنوان قائم‌مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور شعر و ادب داشته باشیم. البته با این فرض هم پرسش جدید پیش می‌آید و آن این‌که آیا در آن زمان برای صدور حکم قائم‌مقام شعر و ادب، چارت تشکیلاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تغییر کرده بود؟ اگر آری، آیا نباید باز شاهد تغییری در چارت سازمان وزارت‌خانه باشیم؟ و اگر خیر، چگونه یک وزیر بدون وجود سمتی سازمانی می‌تواند برای فردی حکم جدید صادر کند؟ و از همه مهم‌تر، آیا شأن هنر ملی این کشور چنین رفتار و چنین وضعیتی است؟

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۸ مهر ۱۳۹۲ / ۰۹:۰۱
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 92072816916
  • خبرنگار :