کوچه‌های آشتی‌کنان کِی روی خوشی می‌بینند؟

این‌بار که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تلاش کرد تا طبق ضوابط، جلوی اجرای طرحی را بگیرد، انگار همه دست به دست هم داده‌اند تا آن طرح انجام شود، آن هم در دومین شهر خشتی دنیا و کوچه‌های آشتی‌کنانش.

این‌بار که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تلاش کرد تا طبق ضوابط، جلوی اجرای طرحی را بگیرد، انگار همه دست به دست هم داده‌اند تا آن طرح انجام شود، آن هم در دومین شهر خشتی دنیا و کوچه‌های آشتی‌کنانش.

به گزارش خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بیش از سه‌ماه از در دستور کار قرار گرفتن دوباره‌ی طرح توسعه‌ی امامزاده جعفر در یزد می‌گذرد؛ اما در فضایی دیگر که با آمدن روسای جدید سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بر سر کار می‌گذرد، روحی تازه در دل دوست‌داران میراث فرهنگی دمیده شده است و آن‌ها امیدوارند تا شاید دستان جدید، توان بهتری برای رسیدگی به درخواست‌های آن‌ها برای توجه فوری به وضعیت بافت تاریخی یزد داشته باشند.

هرچند به‌نظر می‌رسد فعلا و در ظاهر، مشکلی این بافت تاریخی را تهدید نمی‌کند، اما با رسانه‌یی شدن سخنان برخی مسوولان شهری یزد و حتی صحبت‌های مطرح‌شده در جلسات درس و بحث، مبنی بر اعتراض نسبت به ادامه نیافتن این طرح، ترس از عکس‌العمل ناگهانی شهرداری و حتی هیأت‌ امنای امامزاده جعفر، باز هم نگرانی دوست‌داران میراث فرهنگی را برانگیخته است.

برخی دوست‌داران میراث فرهنگی استان یزد، یک روز پس از آمدن نجفی به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از او خواستند تا سفر به یزد و بررسی وضعیت بافت تاریخی آن را در اولویت قرار دهد، اما حالا که بیش از یک‌ماه از این درخواست‌ها و نامه‌نگاری‌ها می‌گذرد و خبری از مسوولان کشوری در این شهر تاریخی نیست، اعتراض‌ها رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است.

یکی از فعالان حوزه‌ی میراث فرهنگی استان یزد با اشاره به معطلی سازمان میراث فرهنگی در تعیین تکلیف طرح توسعه‌ی امامزاده جعفر، به خبرنگار ایسنا گفت: متأسفانه این سازمان نمی‌تواند پاسخ مناسبی برای دوست‌داران بافت تاریخی یزد داشته باشد.

امیر ترقی‌نژاد با بیان این‌که جدیتی در دفاع تمام‌قد از بافت تاریخی یزد دیده نمی‌شود، اظهار کرد: این حمایت نکردن‌ها باعث می‌شود که هر فردی با مداخله در این بحث، آسیب‌های فراوانی به بدنه‌ی بافت تاریخی یزد وارد کند.

وی ادامه داد: با رویکرد رییس جدید سازمان میراث فرهنگی و گردشگری - محمدعلی نجفی - و تیم حرفه‌یی کارشناسی که در طول ماه‌های گذشته به این سازمان وارد شده‌اند، انتظار داشتیم دست‌ کم یک‌بار نسبت به مداخله‌ها و آسیب‌های جدی که برای بافت تاریخی یزد وجود دارد، عکس‌العمل نشان داده شود.

او با بیان این‌که انتظار فعالان میراث فرهنگی از رییس سازمان و بخصوص قائم‌مقام او - مهدی حجت - بالا است، بیان کرد: ما بارها از طریق رسانه‌ها این حق را پیگیری کرده‌ایم، ولی زمانی‌ که همه‌ی نگاه‌ها به کلان‌شهر تهران است، نمی‌توانیم حساسیت‌های را نسبت به یزد در آن سطح مطرح کنیم.

وی در ادامه نسبت به نامناسب بودن وضعیت بافت تاریخی یزد هشدار داد و گفت: به‌دلیل وضعیت پیش‌آمده، فعالان میراث فرهنگی با دلسردی شرایط را در بافت یزد پیگیری می‌کنند، چون تا جایی‌ که می‌بینیم، عزمی جدی از سوی معاونت حفظ و احیای میراث فرهنگی یزد برای حل مشکلات وجود ندارد.

ترقی‌نژاد با بیان این‌که اطلاع‌رسانی در حوزه‌ی میراث فرهنگی و بافت تاریخی یزد ضعیف است، افزود:‌ آیا بافت تاریخی یزد به اندازه‌ی خانه‌ی «پیرنیا» یا «خانه‌ی ظهیرالاسلام» در تهران ارزش ندارد که مسوولان جدید سازمان میراث فرهنگی همان‌طور که درباره‌ی‌ آن‌ها سریع وارد کار شدند و از هر اقدامی جلوگیری کردند، به بافت تاریخی دومین شهر خشتی دنیا نیز توجه کنند؟!

به گزارش ایسنا، یزد دومین شهر تاریخی جهان است که در چند سال گذشته آسیب‌های فراوانی به‌دلیل برخی تصمیم‌گیری‌های نادرست سیاسی و سهل‌انگاری افراد دیده است. این بافت، یکی از مهم‌ترین بافت‌های تاریخی در کشور است؛ اما در سال‌های گذشته، پروژه‌های جدیدی مطرح شده که به بخش‌های مختلف آن آسیب زده‌اند؛ مشکلاتی مانند ارتفاع خارج از استاندارد کتابخانه‌ی مرکزی، تخریب بخش‌هایی از این بافت و همچنین ساخت مصلا در قلب یزد باعث شده که دومین شهر تاریخی جهان در خطر باشد. یزد علاوه بر داشتن مشکلات حفاظتی، مرمتی، تخریب میادینی مانند بعثت در دو سال گذشته و ساخت‌وسازهایی که در برخی نقاط تاریخی با آن‌ها روبه‌رو بوده، از حدود دوماه پیش با اجرای طرح توسعه‌ی امامزاده جعفر که برای اجرایی شدن آن به تخریب حدود چهار هکتار از بافت تاریخی این شهر نیاز است، تهدید شده، هرچند به گفته‌ی ‌مسوولان سازمان میراث فرهنگی، اجرای این پروژه اکنون متوقف است، اما احتمال ادامه‌ی کار وجود دارد.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۱۳ مهر ۱۳۹۲ / ۱۲:۵۰
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 92071308168
  • خبرنگار : 71191