یک عکاس نجومی گفت: در کشورهای دیگر و پیشرفته برای کارهای علمی و پژوهشی نجوم، پشتیبانیهای دولت و بخشهای خصوصی وجود دارد ولی ما حتی پشتیبانی کلامی هم نداریم و همه هزینهها به صورت شخصی پرداخت میشود.
سیدجواد پورایوانی در گفتوگو با خبرنگار بخش هنرهای تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با اشاره به تاریخچهای درباره عکاسی نجومی گفت: قدمت عکاسی نجومی در جهان زیاد است. همزمان با شروع عکاسی، حدود 190 سال پیش، پس از چند سال، عکسهایی از آسمان روز و شب گرفته شد. عکاسی نجومی در ایران نیز قدمت زیادی دارد ولی از سال 1378 پس از کسوفی که پیش آمد، علاقهمندان، به نجوم و عکاسی نجومی روی آوردند و میان عکاسان سروصداهایی ایجاد شد.
شاخههای عکاسی و عکاسی نجومی
وی ادامه داد: عکاسی نجومی به دو دسته تقسیم میشود. یکی از شاخهها، عکاسی عمیق است که بوسیله تلسکوپهای بسیار قوی مانند تلسکوپ هابل عکسهایی گرفته میشود و نوع دیگر عکاسی نجومی، عکاسی زاویه باز است که تلفیقی از آسمان و زمین را در بردارد.
این عکاس نجومی با بیان این که مبانی کلیه شاخههای عکاسی، یک چیز است، اظهار داشت: تمامی عکاسان ابتدا باید با مبانی عکاسی آشنا شوند سپس به سراغ یکی از شاخههای عکاسی روی آورند.
عکاسی نجومی یکی از این شاخههای عکاسی است. با این تفاوت که برای عکاسی نجومی، باید دوربین مکانیکی مورد استفاده قرار گیرد که تمام تنظیماتش به صورت دستی باشد.
پور ایوانی ادامه داد: ما از سرعت شاتر در عکاسی نجومی استفاده زیادی میکنیم. باید به شاتر که لحظه عکاسی را در بازه زمانی خاص مشخص میکند، زمانی طولانی داد. زیرا با نورهای ضعیف ستارهها روبه رو هستیم و برای ثبت ستارهها زماندهی مناسب لازم است.
پرطرفدارترین شاخه عکاسی نجومی در ایران
این عکاس با اشاره به پرطرفدارترین شاخه عکاسی نجومی که در ایران مورد استفاده قرار میگیرد، گفت: از پرطرفدارترین شاخههای عکاسی در ایران، عکاسی است که در آن روش حرکت ستارهها را ثبت میکنند که به آن اصطلاحا تکنیک تِرِیس میگویند. به این صورت که دوربین را به سمتی از آسمان قرار میدهیم و به مدت زمان پنج الی 10 دقیقه و یا حتی بیشتر، شاتر دوربین را تنظیم میکنیم، در آن مدت زمان با نوردهی کافی ستارهها حرکت کردهاند و مسیرشان ثبت میشود.
وی درباره فراهم بودن امکانات و ابزار مورد نیاز این حرفه بیان کرد: 80 درصد امکانات عکاسی نجومی آماتور که در دنیا انجام میشود تا حدودی در ایران نیز موجود است و بقیه این ابزار برمیگردد به عکاسی نجومی حرفهای که در رصدخانههای بزرگ و با تلسکوپ انجام میشود.
ایران نامی شناخته شده در عکاسی نجومی جهان
این عکاس با ابراز خوشنودی از جایگاه عکاسی نجومی ایران در دنیا تصریح کرد: عکاسان خوب ایرانی، عکسهایی که از آسمان در ایران گرفتهاند را به مجلات معتبر دنیا ارائه دادهاند. همچنین امروزه خیلی از عکاسان ایرانی در پروژههای بزرگ بینالمللی شرکت کردهاند و ایران در بین کشورهای جهان، نامی شناخته شده در عکاسی نجومی شده است.
آلودگی نوری از مشکلات اساسی عکاسان نجومی
پور ایوانی با اشاره به مشکلات مهم پیشروی عکاسان نجومی در ایران، بیان کرد: از مشکلات اساسی عکاسی در شب، آلودگی نوری است. ما در شهر تهران نمیتوانیم در آسمان ستارههای زیادی ببینیم. هرچه از شهرها دور میشویم، آلودگی نوری نیز کم میشود.
در گذشته هنگامی که کمی از شهرهای بزرگ دور میشدیم، به یک منطقه نسبتا تاریک میرسیدیم. ولی اکنون بیش از 400 کیلومتر باید از شهرهای بزرگ دور شویم تا بتوانیم به کار و عکاسی نجوم بپردازیم.
وی ادامه داد: اکنون با مشاهده برخی از عکسها، شاهد این هستید که نوری متمایل به نارنجی و قهوهای در اطراف افق دیده میشود که این اتفاق، ناشی از چراغهای سطح شهر است که از مهمترین معضلات روبهروی ما است.
تلفیق مناظر زیبا و باستانی با عکسهای نجومی
این عکاس با بیان این که یکی از مهمترین نقاط قوت در عکاسی نجومی ایران وجود مناظر طبیعی و زیبا است، تاکید کرد: در هر جای جهان قسمتهای زیاد و زیبایی پیدا نمیشود. ایرانیها میتوانند آثار باستانی و منابع طبیعی را با عکسهای نجومی خود تلفیق کنند. در کنار نعمت مناظر زیبای طبیعی، در ایران از امنیت خوبی برخورداریم و منجمین و عکاسان نجومی به راحتی میتوانند در سطح کشور سفر کنند و به عکاسی و رصد بپردازند. این امنیت هم از نظر قانونی وجود دارد و هم از نظر انسانی. این امنیت در کشورهای همسایه و دیگر کشورها به این صورت وجود ندارد. به طوری که منجمین کشورهای دیگر همیشه تمایل دارند برای رصد به ایران بیایند.
وی تصریح کرد: علیرغم این که رصدخانهای ملی و معتبر جهانی در ایران نداریم، ولی تلسکوپهایی که علاقهمندان به نجوم به صورت شخصی تهیه کردهاند در کشور وجود دارد و با آنها عکسهایی از اعماق آسمان گرفته میشود. حتی در معتبرترین مجله نجومی جهان، از جمله "اسکای اند تلسکوپ"(sky & telescope) عکسهایی از عکاسان ایرانی که در ایران با تلسکوپ و ابزار قدرتمند از اعماق آسمان گرفتهاند وجود دارد. حتی برخی از این عکسها در حد کارهای خارجی است که با آنها قابل مقایسهاند.
باید فرهنگ جامعه نسبت به منجمین وعکاسان نجومی عوض شود
این عضو انجمن نجوم آماتوری ایران با انتقاد از فرهنگ عمومی جامعه نسبت به منجمین تصریح کرد: در کل مشکلی که بین عکاسان نجومی و منجمین مشترک است، فرهنگ عمومی جامعه است که زیاد درباره رصد و نجوم اطلاعات ندارند و در بین آنها این حرفه جا نیفتاده است. مردم عام هنگامی کسی را میبینند که عکسهایی از آسمان میگیرد و یا در حال رصد است، به این کار نگاه خاصی میکنند که در آن کمی تمسخر دیده میشود و نمیدانند که این منجمین و عکاسان نجومی دقیقا چه کاری میکنند.
پور ایوانی ادامه داد: هنگامی که مردم نتیجه کار این عکاسان را میبینند،نظرشان عوض میشود. باید فرهنگ جامعه تغییر کند و به کسانی که کارهای نجومی و عکاسی نجومی میکنند نگاه ویژهای شود. هزینه و بودجهای برای کارهای علمی نجومی اختصاص داده نمیشود. تمام این کسانی که در این زمینه کار میکنند، هزینهها را به صورت شخصی میدهند و برای کارهای علمی از جیب خود خرج میکنند.
حتی پشتیبانی کلامی هم نداریم
وی در سخنان پایانیاش با بیان این که در کشورهای دیگر و پیشرفته پشتیبانیهای دولتی وجود دارد، گفت: ما در کشور حتی پشتیبانی کلامی هم نداریم. باعث خوشحالی ما است که این رویکرد تغییر کند و به منجمین و عکاسان نجومی برای پژوهشهای علمی کمک شود و برای آنها امکانات خاص قرار دهند.
انتهای پیام