رییس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی ایران:

برداشته شدن تحریم‌ها از کشتی‌رانی به تنهایی کافی نیست/سازمان بنادر تکلیف خود را مشخص کند

در حالی که با اعلام اتحادیه اروپا مبنی بر لغو تحریم‌های خود به صورت مشروط از روی سازمان کشتی‌رانی ایران انتظار می‌رود وضعیت حمل و نقل دریایی و در نتیجه امور تجارت رونق تازه‌ای در پیش رو داشته باشد ولی یکی از اعضای اتاق بازرگانی ایران معتقد است تا زمانی که سازمان بنادر و کشتی‌رانی قرارداد خود با یکی از شرکت‌های داخلی را لغو نکند اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد.

در حالی که با اعلام اتحادیه اروپا مبنی بر لغو تحریم‌های خود به صورت مشروط از روی سازمان کشتی‌رانی ایران انتظار می‌رود وضعیت حمل و نقل دریایی و در نتیجه امور تجارت رونق تازه‌ای در پیش رو داشته باشد ولی یکی از اعضای اتاق بازرگانی ایران معتقد است تا زمانی که سازمان بنادر و کشتی‌رانی قرارداد خود با یکی از شرکت‌های داخلی را لغو نکند اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد.

مسعود دانشمند، رییس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهار کرد: پیش از این ورود کشتی‌های خارجی به بنادر ایرانی ممنوع بود. در حال حاضر این ممنوعیت برداشته شده اما بر اساس حکمی که داده شده حداقل دو ماه زمان برای اعتراض به آن در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: تا زمانی که این حکم قطعی و لازم الاجرا شود حداقل دو تا سه ماه زمان می برد اما برداشتن این قدم خود بی تاثیر نیست.

دانشمند با بیان این‌که مشکل ما در بندرعباس که در صادرات ما تاثیر چشمگیری داشته خود تحریمی است، گفت: در حال حاضر تمام فعالیت‌های بندری در بندرعباس و بندر امام خمینی (ره) به شرکت تایدواتر واگذار شده و آمریکایی‌ها نیز این شرکت را تحریم کرده‌اند.

رییس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: از سوی دیگر آمریکا اعلام کرده هر کشتی که وارد بنادر ایران می‌شود اگر عملیات بندری آن را این شرکت انجام دهد هم کشتی و هم شرکت سازمان کشتیرانی‌اش را تحریم می‌کند. در نتیجه شرکت‌های بزرگ کشتیرانی دنیا به‌ویژه خطوط کانتینری تصمیم گرفتند به خاطر جلوگیری از صدمات ناشی از تحریم‌ها وارد بنادر ایران نشوند.

به گفته دانشمند، از این رو خطوط کانتینری کالاهای مربوط به ایران را در بنادر جنوبی خلیج فارس نظیر جبل‌علی تخلیه می کنند که این مسئله برای ما هزینه‌های زیادی را در پی دارد.

او با بیان این‌که روند جابه‌جایی کالاها از کانتینرهای خارجی به کانتینرهای ایرانی در بندر جنوبی خلیج فارس هزینه اضافی برای حمل و نقل ایران را در پی دارد خاطرنشان کرد: این روند هر تن 100 دلار هزینه اضافی به ایران تحمیل می‌کند.

وی با تاکید بر این‌که سازمان بنادر باید قرارداد خود را با این شرکت لغو کند، گفت: این سازمان باید عملیات بندری را به شرکت‌های مجاز واگذار کرده و در پی این روند بندر خلیج فارس و بندر امام خمینی (ره) از خود تحریمی خارج می‌شود.

دانشمند مدعی شد انحصاری که برای عملیات بندری در اختیار این شرکت قرار گرفته باعث تحریم بندرعباس شده است. یعنی ایران به دست خود بندرعباس را تحریم کرده است.

رییس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی ایران با بیان این‌که در حال حاضر بسیاری از خطوط کشتیرانی حاضر به همکاری با بندرعباس هستند مشروط بر این که شرکت فوق در بنادر ایران حضور نداشته باشد، اظهار کرد: سازمان بنادر باید تصمیم بگیرد که می‌خواهد به خاطر منافع ملی قرارداد خود با این شرکت را لغو کند یا این که به سبب مسائل دیگر به خودتحریمی‌ها در بنادر ایران ادامه دهد.

دانشمند در پایان با بیان این‌که سازمان بنادر متولی عملیات بنادر است گفت: بهتر است سازمان بنادر عملیات بندری را به شرکت‌هایی واگذار کند که به تازگی از تحریم خارج شده‌اند.

در پاسخ به اظهارات نیز مدیر برنامه‌ریزی و توسعه اقتصادی تایدواتر به ایسنا گفت که اقدامات و پیگیری‌های لازم برای لغو تحریم اتحادیه اروپا انجام شده و براساس شواهد موجود، این شرکت نیز در لیست بعدی لغو تحریم اتحادیه اروپا قرار دارد.

احمد صادقی با بیان این که بندر شهید رجایی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین بنادر کشور محسوب می‌شود که بخش عمده‌ای از تجارت کشور در آن صورت می‌گیرد، گفت: انجام عملیات تخلیه و بارگیری در این بندر به عهده ماست.

وی گفت: کشتی‌رانی برندی ملی و جهانی است و ناوگان عظیم دریایی را در اختیار دارد و طبیعی است لغو تحریم‌های اتحادیه اروپا از کشتی‌رانی می‌تواند گامی برای لغو تحریم‌های دیگر باشد و فعالیت‌ها را گسترش دهد.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۷ شهریور ۱۳۹۲ / ۱۳:۵۶
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 92062717568
  • خبرنگار :