فرمانده نیروی انتظامی از راهاندازی تلفن 120 برای تصادفات و امور راهور خبر داد و گفت: برابر قانون جدید رسیدگی به تخلفات رانندگی، نرخ جرایم مجددا پایان امسال بر اساس نرخ تورم به روزرسانی میشود.
به گزارش خبرنگار «انتظامی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سردار اسماعیل احمدیمقدم در حاشیه مراسم رونمایی از سایت اینترنتی راهور 120 با اشاره به اینکه تلفن 110 مربوط به فوریتهای پلیسی است، افزود: با توجه به اینکه حجم زیادی از تماسهای برقرار شده با این سامانه مربوط به مسائل راهنمایی و رانندگی بود و موضوع فوریتهای پلیسی را در سایر بخشها تحت الشعاع قرار میداد، سامانه 120 برای تصادفات و امور مربوط به راهنمایی و رانندگی در اختیار شهروندان قرار گرفت.
وی با تاکید بر اینکه در کنار این سامانه همچنان تلفن 110 به عنوان مرکز فوریتهای پلیسی درباره تصادفات خدمات ارائه میکند، گفت: در عین حال برای تسهیل کار شهروندان تلفن پلیس راهور از 110 جدا شد.
فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به راهاندازی سامانه راهور 120 گفت: این سامانه از امروز برای شهروندان قابل دسترس است و بر این اساس به زودی پرداخت قبوض جرایم رانندگی نیز از طریق این سایت امکانپذیر خواهد شد.
احمدیمقدم در پاسخ به سوالی در خصوص تصادفات اخیر دو دستگاه اتوبوس اسکانیا در محور قم - تهران و علل آن گفت: صحبتها در این خصوص تقریبا به طور کامل انجام شده، از وضع لاستیک گرفته تا بیاحتیاطی راننده و نقص سیستم خودرو و فکر میکنم تحقیقات بعدی هم تغییری در این نتایج ندهد و شاید بخشهای مربوطه بتوانند فقط قدرالسهمهای خود را به گردن دیگری بیاندازند.
اعلام آمادگی پلیس برای رسیدگی به موضوع معاینه فنی
احمدیمقدم با اشاره به اینکه در بحث معاینه فنی سختگیریها کم است، گفت: متاسفانه قانون هم نقش پلیس را در معاینه فنی حذف کرده این در حالی است که در همه جای دنیا معاینه فنی در اختیار پلیس است که همینجا اعلام میکنیم که پلیس آمادگی دارد موضوع معاینه فنی را در اختیار خود بگیرد.
وی تاکید کرد: قطعا یکی از راهکارهای کاهش تلفات تصادفات رانندگی تعیین تکلیف و سختگیری و متمرکز کردن معاینه فنی است.
ضرورت راهاندازی مرکز تست استاندارد خودرو در کشور
احمدیمقدم با اشاره به اینکه متاسفانه حتی یک مرکز تست خودرو در کشور وجود ندارد، گفت: چه ما و چه سازمان استاندارد اگر بخواهیم خودرویی را به لحاظ ایمنی تست کنیم باید آن را به خارج از کشور بفرستیم که لازم است هرچه سریعتر با اختصاص بودجه لازم یک مرکز تست استاندارد خودرو در کشور راهاندازی شود.
به گزارش ایسنا، وی با اشاره به تصادف اخیر گفت: خودروسازی که در این تصادف نقش داشته جزو خودرو سازان بد ما نیست و حتی اعتبار جهانی دارد، اما بالاخره یک عیبی پیدا شده و باید آن را برطرف کرد، نه اینکه بگویند چون خودرو جهانی است کسی حق ندارد در مورد آن صحبت کند.
فرمانده نیروی انتظامی ادامه داد: البته این گفتهها و فرهنگ از خودروسازان بزرگ راه افتاده است که انجمن را تشکیل دادهاند و آقایی که اصلا معلوم نیست چکاره است به خودش اجازه میدهد تا با رسانهها مرتبا مصاحبه کند و تا اتفاقی میافتد به پلیس یا سازمان استاندارد انتقاد وارد کند و در نهایت آنچه گم میشود در این بلوای رسانهای «حقیقت» است.
کاهش تعداد قبوض جریمه رانندگی در سال جاری
احمدیمقدم با اشاره به اینکه تعداد قبوض جریمه در سالجاری نسبت به سال گذشته کاهش داشته است، گفت: در عین با توجه به افزایش نرخ جرایم رانندگی، واریزی قبوض جرایم رانندگی به خزانه افزایش یافته است.
وی با اشاره به قانون جدید رسیدگی به تخلفات رانندگی گفت: بر اساس این قانون هر سه سال یکبار باید نرخ جرایمرانندگی بر اساس نرخ تورم تغییر کند که بدین ترتیب تا پایان امسال جلسهای در این خصوص تشکیل شده و با توجه به نرخ تورم اعلامی توسط بانک مرکزی نرخ قبوض رانندگی به روز رسانی خواهد شد.
فرمانده ناجا همچنین در این مراسم با اشاره به کاهش شمار کشتههای تصادفات رانندگی در سال گذشته و امسال گفت: امسال امیدواریم این میزان به زیر 18 هزار کشته برسد که این امر قطعا کار بزرگی است اما هنوز هم تعداد کشتههای تصادفات رانندگی بسیار بالاست.
وی با اشاره به اینکه برخی مسائل مانند توسعه حمل و نقل ریلی و هوایی، رفع اشکالات راه، دو طرفه کردن راهها و ... زمانبر بوده و کار امروز و فردا نیست گفت: در عین حال موضوع امداد جادهای در صورتی که سرمایهگذاری لازم روی آن صورت گیرد، ظرف یکسال قابل حل است.
فرمانده ناجا با اشاره به اینکه ایران جزو کشورهایی است که رتبه تک رقمی در تعداد بالگرد دارد گفت: متاسفانه هماکنون 50 درصد کشتههای تصادفات بعد از سر صحنه رخ میدهد که این رقم بسیار بالاست و قطعا میتوانیم با رفع کمبود امکانات موجود، به کارگیری بالگردهای امدادی، توسعه مراکز امداد جادهای و حل مشکل عدمپذیرش مراکز درمانی این میزان را حداقل 10 درصد کاهش دهیم.
وی با انتقاد از فرافکنی خودروسازان پس از وقوع حوادث رانندگی گفت: متاسفانه خودروسازی که روزی دو خودرو هم تولید نمیکند، وقتی با انتقاد پلیس مواجه میشود به جای رفع مشکل تازه به میدان آمده و فرافکنی میکند.
اولتیماتوم پلیس به تولیدکننده اسکانیا
احمدیمقدم تاکید کرد: ما نمیخواهیم از اهرمهایی که داریم استفاده کنیم اما باید پیگیری قضایی در این مورد صورت گیرد. قطعا تولیدکننده اسکانیا با مهلتی حدود سه ماه باید ضمن حل مشکل فعلی خودروی خود خودروهای قبلی را نیز فراخوان و اصلاح کند.
وی با انتقاد از برخی صحبتها مبنی بر بکارگیری اهرم واردات برای افزایش رقابت در بین خودروسازان داخلی گفت: اینکه اهرم واردات خودرو را برای ایجاد رقابت در بین خودروهای داخلی به کار بگیریم قطعا بینتیجه است چرا که فردی که پورشه میخرد اگر جلوی واردات را گرفتیم نمیرود تا پراید بخرد.
فرمانده ناجا افزود: این امر بهانهای است برای برخی رانتجویان و نمیخواهم بگویم افرادی که این مسائل را مطرح میکنند غرضی دارند اما تاکید میکنم که در گفتههایشان بیدقتی کردهاند و ارتباط علمی بین رقابت و واردات خودرو را نسنجیدهاند.
احمدیمقدم با اشاره به اینکه باید سخت گیریها در استاندارد سازی خودروها و کنترلهای آنها افزایش یابد گفت: به قول معروف باید نظارت پلیس بیرحمانه باشد.
وی به قیمت فرآوردههای نفتی اشاره کرد و گفت: منطقیکردن قیمت سوخت، موجب افزایش گرایش به سمت حمل و نقل عمومی میشود.
فرمانده ناجا به خودروی نیسان اشاره کرد و گفت: متاسفانه این خودرو 44 سال است که در کشور تولید میشود و به تنهایی شاید یک سوم بنزین کشور را مصرف میکند این در حالی است که ضریب ایمنی این خودرو بسیار پایین و حادثهخیزی آن بسیار بالاست و اگر قیمت بنزین به حد جهانی برسد قطعا تولید این خودرو دیگر به صرفه نخواهد بود و جلوی آن گرفته می شود، بنابراین ضروری است که تصمیمگیری در این خصوص هرچه سریعتر صورت گیرد.
وی با اشاره به قانون جدید رسیدگی به تخلفات رانندگی گفت: این قانون حداقل باید در مقاطع چهارساله اصلاح شود و همین الان هم اصلاحاتی نیاز دارد به عنوان مثال باید نصب سامانه کنترلی آنلاین در خودروها که شاید حداکثر 150 هزار تومان هزینه به همراه داشته باشد، حداقل برای خودروهای عمومی اجباری شود.
احمدیمقدم گفت: قطعا نمیتوان با سیستمهای مکانیکی و کنترلهای انسانی ترافیک و تصادفات را در جادهها مدیریت کرد و قطعا باید فناوریهای روز استفاده شود.
وی با تاکید بر اینکه باید نقشهراه درمورد ترافیک و تصادفات رانندگی و وظایف بخشهای مختلف تدوین شود گفت: در این راستا نیازمند یک برنامه کوتاهمدت یعنی تا پایان سال، میان مدت یعنی تا پایان برنامه پنجم و درازمدت یعنی حدود 10 ساله هستیم و قطعا باید فضا برای معدود افرادی که تن به قانون نمیدهند، تنگ شود.
فرمانده ناجا با اشاره به اینکه ضریب خسارت در بیمهها باید لحاظ شود، گفت: بخشی از این کار انجام شده اما قطعا باید بیمهها به طور جدیتر در این خصوص ورود کنند تا خسارتها به میزان قابل توجهی کاهش یافته و قطعا این امر میتواند در افزایش درآمد بیمهها نیز موثر باشد.
انتهای پیام