• شنبه / ۳۰ شهریور ۱۳۹۲ / ۱۳:۴۶
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 92063018990

یک مقام سازمان استاندارد به ایسنا خبر داد

شبهه در صحت معاینه فنی خودروها/درباره دلایل سانحه اخیر دو اتوبوس به جمع‌بندی نرسیده‌ایم

شبهه در صحت معاینه فنی خودروها/درباره دلایل سانحه اخیر دو اتوبوس به جمع‌بندی نرسیده‌ایم

مدیرکل دفتر نظارت بر اجرای استانداردهای صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد ایران گفت: سازمان استاندارد فعلا درباره دلایل وقوع سانحه دو اتوبوس به جمع‌بندی نرسیده و امیدواریم هفته آینده نظر خود را در این باره اعلام کنیم.

مدیرکل دفتر نظارت بر اجرای استانداردهای صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد ایران گفت: سازمان استاندارد فعلا درباره دلایل وقوع سانحه دو اتوبوس به جمع‌بندی نرسیده و امیدواریم هفته آینده نظر خود را در این باره اعلام کنیم.

فریدون بلغاری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در پاسخ به این سوال بررسی دلایل وقوع تصادف دو اتوبوس در چه مرحله‌ای است؟ گفت: فعلا نمی‌توانیم درباره دلایل وقوع سانحه اظهارنظری کنیم اما امیدواریم هفته آینده سازمان استاندارد نظرات خود را درباره حادثه رخ داده اعلام کند.

وی با اشاره به اینکه اتوبوس‌های تصادف کرده با یکدیگر دارای تاییدیه استاندارد بوده‌اند، گفت: یکی از این دو اتوبوس که مدل 1389 بوده و استاندارد هم داشته است، سال پیش نیز دچار سانحه جدی شده بود که مشخص نیست چگونه این اتوبوس دوباره تعمیر و روانه جاده شده است.

بلغاری افزود: خودرو زمانی که از کارخانه بیرون می‌آید دیگر تحت کنترل سازمان نیست. البته در دنیا براساس استانداردهای موجود هر چند سال یکبار خودرو به کارخانه برگشته و مورد بازرسی فنی قرار می‌گیرد. البته چنین چیزی در ایران وجود ندارد و درباره معاینه فنی خودروها در ایران و صحت انجام آن توسط رانندگان نیز تردیدهای زیادی وجود دارد.

مدیرکل دفتر نظارت بر اجرای استانداردهای صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد ایران در پاسخ به این سوال که آیا نقص فنی در لاستیک اتوبوس دلیل این سانحه بوده است گفت: لاستیک اتوبوس سوخته و دیگر نمی‌توان آنرا بررسی کرد ولی برای اظهارنظر دقیق‌تر در این باره باید صبر کرد.

این مقام مسئول همچنین در پاسخ به این سوال که آیا سازمان استاندارد گزارشی درباره عرضه لنت‌های ترمز غیراستاندارد در بازار دریافت کرده است یا خیر گفت: چیزی در این مورد نشنیده‌ام و گزارشی به دست ما نرسیده است.

پیشتر نیز رئیس سازمان ملی استاندارد با خودداری از ارائه جزییات بیشتر درباره دلیل یا دلایل سانحه رخ داده گفته بود که نباید فکر کنیم که این سانحه فقط به خاطر نقص فنی در لاستیک و اتوبوس رخ داده است بلکه باید همه جوانب از جمله گاردریل و عوامل انسانی را نیز مدنظر قرار دهیم.

نظام‌الدین برزگری همچنین از تشکیل کارگروه‌های مختلف برای بررسی دلایل حادثه تصادف دو اتوبوس در اتوبان قم خبر داد و گفته بود که نتایج بررسی این کارگروه‌ها به زودی از سوی مسوولان مربوطه اعلام خواهد شد.

به گزارش ایسنا، شامگاه دوشنبه 18 شهریور ماه امسال تصادف دو اتوبوس با یکدیگر در اتوبان قم - تهران منجر به کشته شدن بیش از 40 نفر شد. تاکنون به صورت رسمی دلیل اصلی این سانحه اعلام نشده اما گمانه‌زنی‌هایی درباره نقص فنی در اتوبوس و یا لاستیک اتوبوس مطرح شده است. چند روز بعد نیز در حادثه مشابهی که خوشبختانه تلفات نداشت یک اتوبوس اسکانیا به دلیل ترکیدگی مجدد لاستیک جلو در آزادراه تهران – قم دچار سانحه شد. در همین حال انجمن خودروسازان ایران از فراخوانده شدن نماینده شرکت اتوبوس‌سازی اسکانیا به دلیل ارائه توضیحات خبر داده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha