اوباما: اگر تلاش‌ها شکست بخورد آماده حمله‌ایم

رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد، در صورت شکست تلاش‌های دیپلماتیک درخصوص سوریه کشورش آماده حمله نظامی است.

رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد، در صورت شکست تلاش‌های دیپلماتیک درخصوص سوریه کشورش آماده حمله نظامی است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت اینترنتی النشره، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا امروز (شنبه) تاکید کرد: اگر تلاش‌های دیپلماتیک برای حل بحران سوریه با شکست مواجه شود واشنگتن برای حمله نظامی به سوریه آماده است.

باراک اوباما جهت اعطای فرصت به تلاش‌های دیپلماتیک در زمینه سلاح‌های شیمیایی سوریه اعلام آمادگی کرد، اما در عین حال تاکید کرد که در صورت شکست تلاش‌های دیپلماتیک گزینه نظامی هم‌چنان به قوت خود باقی خواهد ماند.

رئیس جمهوری آمریکا در سخنرانی هفتگی خود عنوان داشت: ما نیاز داریم شاهد تدابیر ملموسی باشیم که ثابت ‌کند بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه برای نابودی سلاح‌های شیمیایی این کشور جدی است.

وی افزود: از آنجا که موافقت سوریه با نظارت بین المللی بر تسلیحات شیمیایی این کشور تنها در سایه تهدیدهای ما شکل گرفت، بنابراین ما با ادامه حضورمان در پایگاه‌های نظامی خود در منطقه به اعمال فشار بر نظام سوریه ادامه خواهیم داد.

اوباما بر امکان حل دیپلماتیک بحران سوریه با همکاری جامعه جهانی تاکید کرد و گفت: ما در چارچوب روند دیپلماتیک عمل می‌کنیم.

وی افزود: ما به نظام سوریه فشار می‌آوریم و تلاش می‌کنیم تا سلاح‌های شیمیایی خود را تحویل دهد سوریه باید بداند که ما و جهان نمی‌پذیریم از سلاح‌های شیمیایی در هیچ شرایطی استفاده شود.

باراک اوباما با اشاره به موافقت سوریه با پیوستن به سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی تاکید کرد: ما می‌خواهیم اسد خلع سلاح شود چرا که این سلاح‌های تهدیدی برای امنیت، صلح و ثبات منطقه و جهان است لذا باید هر چه سریعتر از این سلاح‌ها رها شد.

این اظهارات اوباما در حالی ایراد شد که جان کری، وزیر امور خارجه این کشور امروز برای سومین روز پیاپی با سرگئی لاوروف، همتای روسی خود با هدف حل مساله سلاح‌های شیمیایی سوریه مذاکره می‌کند.

پیش از این نیز مقامات آمریکایی اعلام کرده بودند که در صورت عدم پایبندی سوریه به توافق برای تحت نظارت قرار دادن و از بین بردن سلاح‌های شیمیایی این کشور آمریکا نیازی به مجوز سازمان ملل برای حمله نظامی به سوریه ندارد.

رئیس جمهور آمریکا با بیان این که در روند حل و فصل بحران سوریه پیشرفتی حاصل شده است، ادامه مذاکرات دیپلماتیک در خصوص سلاح‌های شیمیایی دمشق را خواستار شد.

وی تصریح کرد: اگر مذاکرات کنونی (مذاکرات روسیه و آمریکا در ژنو) طرح جدی را با خود به همراه داشته باشد، من در این صورت آماده اجرای این طرح خواهم بود.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۳ شهریور ۱۳۹۲ / ۱۴:۴۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 92062314480
  • خبرنگار : 71434